Halo koncept neprošel jako povinná součást vozů F1 pro rok 2017, ale to neznamená, že by neprobíhaly další snahy, jak tuto verzi ochrany kokpitu nahradit. Jenže novinky mívají tuhý život a jedna z dalších možností má silného odpůrce - samotného Charlie Whitinga.
Co je vlastně ona "aktivní ochrana kokpitu"? Týmy po zamítavém stanovisku ohledně Halo konceptu přišly s vlastní myšlenkou, kterou bychom mohli označil jako "zařízení umožňující vychlýlení volně pohybujících se trosek". Poněkud zdlouhavý název, ale jinak termín debris-deflection device asi těžko popsat jinak. Mělo by jít o technologii, která umožní při ohrožení letícím předmětem aktivovat vysunutí jakéhosi křidélka nebo plošky, které by mělo ochránit pilota před zraněním.
"Vím, o co asi jde - dostal jsem od někoho první návrh. Ale mám za to, že je to velice nepraktické řešení. Nejsem s to pochopit, jak by to v reálném čase fungovalo. Myslím, že jeho vynálezce, pokud ho tak můžeme nazvat, vůbec dané problematice nerozumí. Pilot jen těžko může vidět, zda na něj něco letí, aby si řekl: »Ach bože, radši zmáčknu knoflík«. Upřímně, není to prostě možné," popsal Charlie Whiting své stanovisko k danému zařízení.
Halo je nutno zkoušetNaopak je závodní ředitel FIA stále přesvědčen, že práce na Halo konceptu - včetně rozsáhlého testování během volných tréninků v některých závodech ještě v tomto roce - nakonec přinesou výsledek v podobě perfektní standardní výbavy.
"Jak víte, Halo koncept jsme intenzivně testovali, v menší míře také zařízení aeroscreen. Podrobili jsme ochranu kokpitu těm nejhorším možným variantám, takže si myslím, že nejlepší cestou je pokračovat v nastoupeném kursu," obhajuje Whiting Halo koncept.
Whiting rovněž požaduje, aby si Halo koncept vyzkoušeli všichni piloti ještě v této sezóně, aby mohli posoudit, jak moc ovlivňuje výhled z kokpitu. "Požádali jsme týmy, aby zvážili nasazení Halo konceptu při tréninku na Grand Prix Belgie a Itálie, ale to bylo předtím, než došlo k odkladu použití ochrany kokpitu na rok 2018. Nyní bychom se měli zabývat strukturovaným plánem, aby všechny týmy vyzkoušely Halo koncept na kterékoli trati. Mým cílem je přesvědčit všechny piloty, aby toto zařízení vyzkoušeli," dodává Whiting.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.