Tým Sauber neprožívá zrovna nejjednodušší období. Finanční problémy a z toho plynoucí zpožděné výplaty zaměstnanců, pozastavený vývoj a neuspokojivé výsledky obou pilotů, korunované vzájemnou kolizí v Monaku.
Není divu, že se švýcarská stáj dostává do článků spíš z té negativní stránky, což její spolumajitelka Moniša Kaltenbornová nese velice nelibě. Poslední incident v Monaku považuje za nepřijatelný a vidí v něm i širší souvislosti. Připouští, že osobní sponzori Felipe Nasra i Marcuse Ericssona za ně platí nemalé částky, ale to podle ní ještě neznamená, že se piloti mohou chovat, jak se jim zlíbí.
"Ať už někdo za pilota platí nebo ne, zájmy týmu musí být vždy v popředí a mít jasnou prioritu," uvedla Moniša pro švýcarský list Sonntagsblick. Na další otázku, zda Sauber v F1 prožívá něco jako klinickou smrt, pětačtyřicetiletá Kaltenbornová odpověděla: "Ne, to si nemyslím. Jako společnost máme dvě oblasti. Jednou z nich je sportovní působení, které je zviditelňováno v médiích, v něm nejsme na pozici, kde bychom měli být.
Pak je tu komerční oblast, o níž stejně jako všechny středně velké švýcarské firmy nejsme povinni zveřejňovat všechno. V této sféře jsme za poslední léta posílili a pravidelně rozšiřujeme naši činnost. Proto nám nijak nepomáhají spekulace tisku - ve skutečnosti je to naopak," tvrdí Kaltenbornová.
Co na to zaměstnanci?Pochopitelně musela vzápětí přijít otázka, jak to je tedy s platy pro oněch 300 zaměstnanců, kteří je už několikrát dostali se zpožděním, a jestli už dostali mzdu za květen.
"Stejně jako dříve se snažíme najít řešení. Zpoždění plateb je nepříjemné, ale přestože k němu dochází, vždy jsme našim pracovníkům zaplatili," zdůrazňuje Kaltenbornová.
Problémy s financemi způsobují pozastavení vývoje a opět se rozběhly spekulace, zda ona medializovaná kolize obou vozů v Monaku není odrazem zklamání z nedostatečného výkonu. "Ne, s touto situací to nemá nic společného. Ale jde o obtížnou situaci, která všem zúčastněným pochopitelně nevyhovuje."
Nechceme být B-týmemNabízí se srovnání s Force Indií, které naopak Monako vyšlo nad očekávání dobře, a to se ještě poukazovalo na chybnou strategii v případě Nico Hülkenberga, jinak by výsledek mohl být ještě příznivější.
"Musíme být sebekritičtí. Odvedli při vývoji vozu lepší práci než my, ale také mají pohonnou jednotku Mercedes, která je nadále dominantní. I my budeme náš vůz vyvíjet, jen to nebudou žádné obrovské skoky. Jsem přesvědčena, že určitě vyjedeme nějaké body. Bude to hodně těžké, ale rozhodně ne nemožné," věří Kaltenbornová.
Kdo je podle spolumajitelky Sauberu odpovědný za současnou situaci týmu se sídlem v Hinwilu? Kaltenbornová striktně odmítá, že by za vývoj mohla ona sama. "Ne, vím dobře, proč jsme v takové situaci a jak se z ní dostaneme. Je obtížná a stresující, ale nemůžeme věšet hlavu. Je jasné, že potřebujeme nového a silného partnera, také v této oblasti vedeme mnoho rozhovorů."
Co však v žádném případě nechce, to je cesta, kterou nastoupil tým Haas. "Zvolit takové řešení nehodláme. Jsme nejen tým, ale také technologická společnost s velkým množstvím odborných znalostí a velkou infrastrukturou. Formule 1 nesmí být něco na způsob DTM, kde jsou tři hlavní značky - F1 si libuje v různorodosti a technických výzvách," uzavírá své názory Moniša Kaltenbornová.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.