Tým Sauber neprožívá zrovna nejjednodušší období. Finanční problémy a z toho plynoucí zpožděné výplaty zaměstnanců, pozastavený vývoj a neuspokojivé výsledky obou pilotů, korunované vzájemnou kolizí v Monaku.
Není divu, že se švýcarská stáj dostává do článků spíš z té negativní stránky, což její spolumajitelka Moniša Kaltenbornová nese velice nelibě. Poslední incident v Monaku považuje za nepřijatelný a vidí v něm i širší souvislosti. Připouští, že osobní sponzori Felipe Nasra i Marcuse Ericssona za ně platí nemalé částky, ale to podle ní ještě neznamená, že se piloti mohou chovat, jak se jim zlíbí.
"Ať už někdo za pilota platí nebo ne, zájmy týmu musí být vždy v popředí a mít jasnou prioritu," uvedla Moniša pro švýcarský list Sonntagsblick. Na další otázku, zda Sauber v F1 prožívá něco jako klinickou smrt, pětačtyřicetiletá Kaltenbornová odpověděla: "Ne, to si nemyslím. Jako společnost máme dvě oblasti. Jednou z nich je sportovní působení, které je zviditelňováno v médiích, v něm nejsme na pozici, kde bychom měli být.
Pak je tu komerční oblast, o níž stejně jako všechny středně velké švýcarské firmy nejsme povinni zveřejňovat všechno. V této sféře jsme za poslední léta posílili a pravidelně rozšiřujeme naši činnost. Proto nám nijak nepomáhají spekulace tisku - ve skutečnosti je to naopak," tvrdí Kaltenbornová.
Co na to zaměstnanci?Pochopitelně musela vzápětí přijít otázka, jak to je tedy s platy pro oněch 300 zaměstnanců, kteří je už několikrát dostali se zpožděním, a jestli už dostali mzdu za květen.
"Stejně jako dříve se snažíme najít řešení. Zpoždění plateb je nepříjemné, ale přestože k němu dochází, vždy jsme našim pracovníkům zaplatili," zdůrazňuje Kaltenbornová.
Problémy s financemi způsobují pozastavení vývoje a opět se rozběhly spekulace, zda ona medializovaná kolize obou vozů v Monaku není odrazem zklamání z nedostatečného výkonu. "Ne, s touto situací to nemá nic společného. Ale jde o obtížnou situaci, která všem zúčastněným pochopitelně nevyhovuje."
Nechceme být B-týmemNabízí se srovnání s Force Indií, které naopak Monako vyšlo nad očekávání dobře, a to se ještě poukazovalo na chybnou strategii v případě Nico Hülkenberga, jinak by výsledek mohl být ještě příznivější.
"Musíme být sebekritičtí. Odvedli při vývoji vozu lepší práci než my, ale také mají pohonnou jednotku Mercedes, která je nadále dominantní. I my budeme náš vůz vyvíjet, jen to nebudou žádné obrovské skoky. Jsem přesvědčena, že určitě vyjedeme nějaké body. Bude to hodně těžké, ale rozhodně ne nemožné," věří Kaltenbornová.
Kdo je podle spolumajitelky Sauberu odpovědný za současnou situaci týmu se sídlem v Hinwilu? Kaltenbornová striktně odmítá, že by za vývoj mohla ona sama. "Ne, vím dobře, proč jsme v takové situaci a jak se z ní dostaneme. Je obtížná a stresující, ale nemůžeme věšet hlavu. Je jasné, že potřebujeme nového a silného partnera, také v této oblasti vedeme mnoho rozhovorů."
Co však v žádném případě nechce, to je cesta, kterou nastoupil tým Haas. "Zvolit takové řešení nehodláme. Jsme nejen tým, ale také technologická společnost s velkým množstvím odborných znalostí a velkou infrastrukturou. Formule 1 nesmí být něco na způsob DTM, kde jsou tři hlavní značky - F1 si libuje v různorodosti a technických výzvách," uzavírá své názory Moniša Kaltenbornová.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.