Tým Sauber neprožívá zrovna nejjednodušší období. Finanční problémy a z toho plynoucí zpožděné výplaty zaměstnanců, pozastavený vývoj a neuspokojivé výsledky obou pilotů, korunované vzájemnou kolizí v Monaku.
Není divu, že se švýcarská stáj dostává do článků spíš z té negativní stránky, což její spolumajitelka Moniša Kaltenbornová nese velice nelibě. Poslední incident v Monaku považuje za nepřijatelný a vidí v něm i širší souvislosti. Připouští, že osobní sponzori Felipe Nasra i Marcuse Ericssona za ně platí nemalé částky, ale to podle ní ještě neznamená, že se piloti mohou chovat, jak se jim zlíbí.
"Ať už někdo za pilota platí nebo ne, zájmy týmu musí být vždy v popředí a mít jasnou prioritu," uvedla Moniša pro švýcarský list Sonntagsblick. Na další otázku, zda Sauber v F1 prožívá něco jako klinickou smrt, pětačtyřicetiletá Kaltenbornová odpověděla: "Ne, to si nemyslím. Jako společnost máme dvě oblasti. Jednou z nich je sportovní působení, které je zviditelňováno v médiích, v něm nejsme na pozici, kde bychom měli být.
Pak je tu komerční oblast, o níž stejně jako všechny středně velké švýcarské firmy nejsme povinni zveřejňovat všechno. V této sféře jsme za poslední léta posílili a pravidelně rozšiřujeme naši činnost. Proto nám nijak nepomáhají spekulace tisku - ve skutečnosti je to naopak," tvrdí Kaltenbornová.
Co na to zaměstnanci?Pochopitelně musela vzápětí přijít otázka, jak to je tedy s platy pro oněch 300 zaměstnanců, kteří je už několikrát dostali se zpožděním, a jestli už dostali mzdu za květen.
"Stejně jako dříve se snažíme najít řešení. Zpoždění plateb je nepříjemné, ale přestože k němu dochází, vždy jsme našim pracovníkům zaplatili," zdůrazňuje Kaltenbornová.
Problémy s financemi způsobují pozastavení vývoje a opět se rozběhly spekulace, zda ona medializovaná kolize obou vozů v Monaku není odrazem zklamání z nedostatečného výkonu. "Ne, s touto situací to nemá nic společného. Ale jde o obtížnou situaci, která všem zúčastněným pochopitelně nevyhovuje."
Nechceme být B-týmemNabízí se srovnání s Force Indií, které naopak Monako vyšlo nad očekávání dobře, a to se ještě poukazovalo na chybnou strategii v případě Nico Hülkenberga, jinak by výsledek mohl být ještě příznivější.
"Musíme být sebekritičtí. Odvedli při vývoji vozu lepší práci než my, ale také mají pohonnou jednotku Mercedes, která je nadále dominantní. I my budeme náš vůz vyvíjet, jen to nebudou žádné obrovské skoky. Jsem přesvědčena, že určitě vyjedeme nějaké body. Bude to hodně těžké, ale rozhodně ne nemožné," věří Kaltenbornová.
Kdo je podle spolumajitelky Sauberu odpovědný za současnou situaci týmu se sídlem v Hinwilu? Kaltenbornová striktně odmítá, že by za vývoj mohla ona sama. "Ne, vím dobře, proč jsme v takové situaci a jak se z ní dostaneme. Je obtížná a stresující, ale nemůžeme věšet hlavu. Je jasné, že potřebujeme nového a silného partnera, také v této oblasti vedeme mnoho rozhovorů."
Co však v žádném případě nechce, to je cesta, kterou nastoupil tým Haas. "Zvolit takové řešení nehodláme. Jsme nejen tým, ale také technologická společnost s velkým množstvím odborných znalostí a velkou infrastrukturou. Formule 1 nesmí být něco na způsob DTM, kde jsou tři hlavní značky - F1 si libuje v různorodosti a technických výzvách," uzavírá své názory Moniša Kaltenbornová.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.