Městské okruhy zažívaly boom v 70. letech a svou zásluhu na tom měli Američané, kteří hodlali posílit svou pozici v F1. Pak se zdálo, že jejich věhlas upadá a nějaký čas přežívaly pouze v tradici legendy jménem Monte Carlo.
Pokud se podíváme do historie, tak Monaco víceméně jako legenda přežívalo občas s řádně odřenými slechy, nakonec hned první prezentace skončila velkou kolizí na nábřežní Tabákové zatáčce, po níž odstoupilo devět vozů, a knížectví si muselo na další závod počkat až do roku 1955.
Nástupem Grand Prix USA-západ v Long Beach, vyhlídkou na zisk motivovaném činu dvojice Dan Gurney a Chris Pook se otevírá nová éra městských závodů, v jejíž první etapě se dokonce hovořilo o New Yorku (v okolí Lake Meadow), Paříží (v plánu byla trať na Elysejských polích) a dokonce Moskvě (Leninské hory). Z té doby také existují první plány na realizaci Grand Prix Velké Británie v ulicích Londýna.
Především Američané se snažili situovat své závody do ulic měst, když skončila éra Long Beach, přišel na řadu Detroit, epizodně Dallas a poté Phoenix. A současnost v podobě Singapuru, Abú Zabí, Soči a chystaného Baku už je všem dobře známá. Tolik tedy krátké a stručné ohlednutí.
Londýn by nemusel být utopiíEvropské metropole, mezi nimi i Budapešť (maďarská Grand Prix se původně rovněž plánovala v prostorách slavného Vidám parku) nebo Praha (na okruh v Malešicích stále čekáme) se svých projektů vzdaly, ale s Londýnem je to trochu jinak. Trať, která by mohla vést v oblasti proslulého Hyde Parku a využít scenérie některých londýnských pamětihodností, není vyslovenou utopií, i když zatím jedinou přítomností F1 v ulicích britského města byla prezentační akce na Regent's Street v roce 2004.
Přitom se neustále tvrdí, že samotný problém netkví až tak v samotných plánech na závod v ulicích Londýna, ale v obvyklém "kdo to všechno zaplatí?" Přivítejme na scéně osobu v dané problematice kovanou: Bernie Ecclestone si potrpí na okázalé titulky a mediální obraz. V pořadu televize ITV News byl dotázán, zda je realizace závodu v Londýně možná, pokud by se mu dostalo podpory ze strany radnice. Odpověď - může to být už v roce 2017!
"F1 může mít Londýn příští rok, pokud to bude možné. Je tu malý technický problém, kdo to všechno zaplatí, ale vyjma této záležitosti nevidím zásadní překážku. Závod v centru Londýna by byl fantastický. Máme už podobný druh Grand Prix v Baku a také v Monaku. Městské závody se stávají velice oblíbené. A v Londýně bychom měli určitě víc diváků než v Monte Carlu," předkládá svou vizi Ecclestone.
Money, money, moneyNechceme si prozpěvovat slavný hit skupiny ABBA, ale peníze jsou alfou i omegou většiny záležitostí v F1. Nyní se ale zdá, že okolnosti jsou pro pořádání Grand Prix v ulicích britské metropole příznivější. Došlo totiž mimo jiné k deregulaci zákona ohledně pořádán í závodů na uzavřených veřejných komunikacích bez nutnosti schválení parlamentu, který musel dříve každý podnik prověřovat. Je tu ale otázka, nakolik bude pro případné investory stravitelné vytáhnout z kapes miliony na realizaci okruhu a další jako "zápisné" pro Ecclestonea.
V této souvislosti je třeba si pečlivě pročíst Ecclestoneova vyjádření a uvědomit si, jaký je jeho záměr a politika v prosazování nových tratí do kalendáře Grand Prix. A jak z některých jeho výroků vyplývá, Londýn by rozhodně nebyl pro jeho kapsu žádným ohromujícím "kasaštykem" . Takže plány na prohánění monopostů v londýnských ulicích jsou podmíněny "správnými financemi", jinak z nich mnoho nezbude.
Sen londýňanů trváProti tomu stojí ale ohromná mediální přitažlivost, kvůli které by Ecclestone z hlediska propagace F1 závod v Londýně vítal, zvláště když ho příprava závodu nebude stát a pokladna FOM ztloustne o další miliony. Vzpomeňme si na tahanice s Monzou. Pokud najde vhodné spojence, kteří zainvestují stovky milionů liber, Bernie určitě pomůže vymazat další překážky, které by se mohly vyskytnout. Z minulosti víme, jak třeba v Dallasu byly obcházeny všechny možné předpisy a nakonec se stejně jelo.
Je tu však silná konkurence - o pořádání Grand Prix usilují další velkoměsta, ať je to opakovaně New York, snad i Las Vegas si chce připomenout své dobrodružství na parkovišti hotelu Caesar Palace, další hlas přichází se San Francisca. Z tohoto hlediska jsou plány Londýna na vstup do světa Grand Prix v příštím roce značně děravé. Na přípravu okruhu a infrastruktury je málo času, jako model nakonec může posloužit závod Formule E v Battersea Parku. Přes optimistické řeči a představu, jak Hamilton, Rosberg, Vettel či Alonso krotí své bujné oře v blízkosti Buckinghamského paláce, se závod v Londýně pořád drží v oblasti fantazie - a jak to vypadá, nejspíš ještě hezkých pár let se to nezmění.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.