Renault se letos vydá na své třetí dobrodružství nesoucí nálepku F1. V týmu sice vládne bojovná nálada, ale také střízlivý odhad situace. Nehovoří se o výhrách a útoku na titul, nýbrž o lokalizaci deficitů a soustředění na jejich snižování.
Bob Bell není v táboře Renaultu žádným nováčkem, vždyť působil v jeho barvách v letech 2005 a 2006, kdy se žlutomodří díky Alonsovi radovali z mistrovských titulů, jako technický ředitel. Nyní se sedmapadesátiletý Severní Ir oklikou přes týmy Mercedes a Marussia vrací zpět do Enstone. Vedle Rémi Taffina a Nicka Chestera má představovat jakýsi mozkový trust. Bell má podobný úkol jako u Mercedesu v roce 2011, tedy po technické stránce pozvednout značku k vyšším metám.
Bell vidí určité podobnosti se svým působením u Mercedesu, pochopitelně ale cítí také jisté rozdíly. "U Mercedesu byl úkol podobný jako teď. Museli jsme vše dát dohromady a začít vyhrávat závody. Co je v Enstone dobré, že jsou tu pořád lidi, kteří stále ještě umí postavit dobré závodní auto, ale je nutné si uvědomit, že žijeme v jiné době než v roce 2005. Je důležité vytvořit správné základy pro dlouhodobé úspěchy. Nehleďme na příští závod, ale tak půl roku dopředu."
Bell má u Renaultu větší pravomoci. "Znamená to větší vliv na vývoj motoru, i když nejsem žádný inženýr. Ale musíme oba útvary (Viry-Châtillon a Enstone) řádně propojit, abychom měli jistotu, že budou kráčet stejným směrem, přičemž jde i o to, aby zdroje byly mezi tato oddělení zprávně rozděleny.
Současný technický ředitel vždy tvrdil, že tovární tým má nakonec větší výhodu oproti zákaznickým stájím. "Je to pravděpodobně záležitost několika desetin. Rozhodně to umožňuje efektivněji pracovat, když máte všechno pod jednou střechou..."
Žít ve stínu kompromisůJe evidentní, že v prvním roce bude jíst Renault hodně tvrdý chlebíček. Bell si je toho vědom: "Čekají nás velké kroky, alespoň víme, kde jsou naše nedostatky, které oblasti je třeba rozvíjet. Je nám jasné, že musíme mít určitou dobu pro vývoj motoru, to neuděláte přes noc... Mezi výkonem a spolehlivostí. Trochu jiné je to s podvozkem, tam to je jednodušší. Pokud vyvíjíte nové přední křídlo, je málo pravděpodobné, že neuspějete, tam jde o zvládnutelné riziko. Ale v případě pístů je to něco jiného."
Renault se musí v roce 2016 vypořádat s jistým handicapem, protože nový vůz byl původně navržen pro motor Mercedes, ale nyní bude osazen Renaultem. "Tato změna byla potvrzena velmi pozdě, v Enstone se především z finančních důvodů provedly jen ty nejnutnější úpravy. V prvním závodním roce se tak budeme muset s těmito kompromisy vyrovnat, je prakticky nemožné je všechny v této sezóně odstranit. Pódiová umístění budou letos možná jen tehdy, když jich co nejvíc zmizí."
Plány pro rok 2016 jsou z Bellova hlediska jasné: "Musíme se naučit připravit spolehlivý vůz a prokázat během sezóny rostoucí pokrok. Kolik získáme bodů, to je v tuto chvíli vedlejší. Renault o F1 uvažoval dlouho a jeho plán nesmí ohrozit snaha jít rychle kupředu a činit krátkodobá řešení. Musíme kráčet vpřed opatrně a mít jistotu, že každá aktualizace přinese časovou úsporu a patřičná data. Nejsou důležité změny viditelné, ale vývoj pracovních metod a koncepce, které budou základem dlouhodobého úspěchu."
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.