Renault se letos vydá na své třetí dobrodružství nesoucí nálepku F1. V týmu sice vládne bojovná nálada, ale také střízlivý odhad situace. Nehovoří se o výhrách a útoku na titul, nýbrž o lokalizaci deficitů a soustředění na jejich snižování.
Bob Bell není v táboře Renaultu žádným nováčkem, vždyť působil v jeho barvách v letech 2005 a 2006, kdy se žlutomodří díky Alonsovi radovali z mistrovských titulů, jako technický ředitel. Nyní se sedmapadesátiletý Severní Ir oklikou přes týmy Mercedes a Marussia vrací zpět do Enstone. Vedle Rémi Taffina a Nicka Chestera má představovat jakýsi mozkový trust. Bell má podobný úkol jako u Mercedesu v roce 2011, tedy po technické stránce pozvednout značku k vyšším metám.
Bell vidí určité podobnosti se svým působením u Mercedesu, pochopitelně ale cítí také jisté rozdíly. "U Mercedesu byl úkol podobný jako teď. Museli jsme vše dát dohromady a začít vyhrávat závody. Co je v Enstone dobré, že jsou tu pořád lidi, kteří stále ještě umí postavit dobré závodní auto, ale je nutné si uvědomit, že žijeme v jiné době než v roce 2005. Je důležité vytvořit správné základy pro dlouhodobé úspěchy. Nehleďme na příští závod, ale tak půl roku dopředu."
Bell má u Renaultu větší pravomoci. "Znamená to větší vliv na vývoj motoru, i když nejsem žádný inženýr. Ale musíme oba útvary (Viry-Châtillon a Enstone) řádně propojit, abychom měli jistotu, že budou kráčet stejným směrem, přičemž jde i o to, aby zdroje byly mezi tato oddělení zprávně rozděleny.
Současný technický ředitel vždy tvrdil, že tovární tým má nakonec větší výhodu oproti zákaznickým stájím. "Je to pravděpodobně záležitost několika desetin. Rozhodně to umožňuje efektivněji pracovat, když máte všechno pod jednou střechou..."
Žít ve stínu kompromisůJe evidentní, že v prvním roce bude jíst Renault hodně tvrdý chlebíček. Bell si je toho vědom: "Čekají nás velké kroky, alespoň víme, kde jsou naše nedostatky, které oblasti je třeba rozvíjet. Je nám jasné, že musíme mít určitou dobu pro vývoj motoru, to neuděláte přes noc... Mezi výkonem a spolehlivostí. Trochu jiné je to s podvozkem, tam to je jednodušší. Pokud vyvíjíte nové přední křídlo, je málo pravděpodobné, že neuspějete, tam jde o zvládnutelné riziko. Ale v případě pístů je to něco jiného."
Renault se musí v roce 2016 vypořádat s jistým handicapem, protože nový vůz byl původně navržen pro motor Mercedes, ale nyní bude osazen Renaultem. "Tato změna byla potvrzena velmi pozdě, v Enstone se především z finančních důvodů provedly jen ty nejnutnější úpravy. V prvním závodním roce se tak budeme muset s těmito kompromisy vyrovnat, je prakticky nemožné je všechny v této sezóně odstranit. Pódiová umístění budou letos možná jen tehdy, když jich co nejvíc zmizí."
Plány pro rok 2016 jsou z Bellova hlediska jasné: "Musíme se naučit připravit spolehlivý vůz a prokázat během sezóny rostoucí pokrok. Kolik získáme bodů, to je v tuto chvíli vedlejší. Renault o F1 uvažoval dlouho a jeho plán nesmí ohrozit snaha jít rychle kupředu a činit krátkodobá řešení. Musíme kráčet vpřed opatrně a mít jistotu, že každá aktualizace přinese časovou úsporu a patřičná data. Nejsou důležité změny viditelné, ale vývoj pracovních metod a koncepce, které budou základem dlouhodobého úspěchu."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.