Renault se letos vydá na své třetí dobrodružství nesoucí nálepku F1. V týmu sice vládne bojovná nálada, ale také střízlivý odhad situace. Nehovoří se o výhrách a útoku na titul, nýbrž o lokalizaci deficitů a soustředění na jejich snižování.
Bob Bell není v táboře Renaultu žádným nováčkem, vždyť působil v jeho barvách v letech 2005 a 2006, kdy se žlutomodří díky Alonsovi radovali z mistrovských titulů, jako technický ředitel. Nyní se sedmapadesátiletý Severní Ir oklikou přes týmy Mercedes a Marussia vrací zpět do Enstone. Vedle Rémi Taffina a Nicka Chestera má představovat jakýsi mozkový trust. Bell má podobný úkol jako u Mercedesu v roce 2011, tedy po technické stránce pozvednout značku k vyšším metám.
Bell vidí určité podobnosti se svým působením u Mercedesu, pochopitelně ale cítí také jisté rozdíly. "U Mercedesu byl úkol podobný jako teď. Museli jsme vše dát dohromady a začít vyhrávat závody. Co je v Enstone dobré, že jsou tu pořád lidi, kteří stále ještě umí postavit dobré závodní auto, ale je nutné si uvědomit, že žijeme v jiné době než v roce 2005. Je důležité vytvořit správné základy pro dlouhodobé úspěchy. Nehleďme na příští závod, ale tak půl roku dopředu."
Bell má u Renaultu větší pravomoci. "Znamená to větší vliv na vývoj motoru, i když nejsem žádný inženýr. Ale musíme oba útvary (Viry-Châtillon a Enstone) řádně propojit, abychom měli jistotu, že budou kráčet stejným směrem, přičemž jde i o to, aby zdroje byly mezi tato oddělení zprávně rozděleny.
Současný technický ředitel vždy tvrdil, že tovární tým má nakonec větší výhodu oproti zákaznickým stájím. "Je to pravděpodobně záležitost několika desetin. Rozhodně to umožňuje efektivněji pracovat, když máte všechno pod jednou střechou..."
Žít ve stínu kompromisůJe evidentní, že v prvním roce bude jíst Renault hodně tvrdý chlebíček. Bell si je toho vědom: "Čekají nás velké kroky, alespoň víme, kde jsou naše nedostatky, které oblasti je třeba rozvíjet. Je nám jasné, že musíme mít určitou dobu pro vývoj motoru, to neuděláte přes noc... Mezi výkonem a spolehlivostí. Trochu jiné je to s podvozkem, tam to je jednodušší. Pokud vyvíjíte nové přední křídlo, je málo pravděpodobné, že neuspějete, tam jde o zvládnutelné riziko. Ale v případě pístů je to něco jiného."
Renault se musí v roce 2016 vypořádat s jistým handicapem, protože nový vůz byl původně navržen pro motor Mercedes, ale nyní bude osazen Renaultem. "Tato změna byla potvrzena velmi pozdě, v Enstone se především z finančních důvodů provedly jen ty nejnutnější úpravy. V prvním závodním roce se tak budeme muset s těmito kompromisy vyrovnat, je prakticky nemožné je všechny v této sezóně odstranit. Pódiová umístění budou letos možná jen tehdy, když jich co nejvíc zmizí."
Plány pro rok 2016 jsou z Bellova hlediska jasné: "Musíme se naučit připravit spolehlivý vůz a prokázat během sezóny rostoucí pokrok. Kolik získáme bodů, to je v tuto chvíli vedlejší. Renault o F1 uvažoval dlouho a jeho plán nesmí ohrozit snaha jít rychle kupředu a činit krátkodobá řešení. Musíme kráčet vpřed opatrně a mít jistotu, že každá aktualizace přinese časovou úsporu a patřičná data. Nejsou důležité změny viditelné, ale vývoj pracovních metod a koncepce, které budou základem dlouhodobého úspěchu."
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.
Max Verstappen po závodě ocenil tým Red Bull za „neuvěřitelný výsledek“ po startu z pitlane. Dokázal se rychle prosadit vpřed a vyzdvihl práci týmu, která pomohla proměnit náročný začátek v silný výkon.
Lewis Hamilton popsal svůj první rok u Ferrari jako a přiznal, že poslední víkend pro něj nebyl snadný. Sedminásobný mistr světa tak dál čeká na moment, kdy se jeho přestup k italské stáji začne skutečně vyplácet.
Lando Norris navýšil vedení v šampionátu před Oscarem Piastrim po silném výkonu v Brazílii. Max Verstappen však na Interlagosu zazářil a znovu ukázal své kvality.
Oscar Piastri i po nehodě ve sprintu a čtvrtém místě v kvalifikaci v Brazílii zůstává přesvědčen, že může získat titul mistra světa F1.