Zkuste Severnímu Irovi říci omylem, že je Angličan, se zlou byste se potázali. Stačí si připomenout některé nemilé události na britských ostrovech, a budete hned doma. Naštěstí ve Formuli 1 to není tak dramatické, dnešní oslavenec budiž příkladem.
Nedá se říci, že by Edmund "Eddie" Irvine byl nějakým svatouškem, už při svém debutu v Japonsku 1993 měl nějaké patálie s Ayrtonem Sennou a skončilo to dokonce proplesknutím tváří, čímž dal Brazilec najevo, že nehodlá výstřelky rodáka z Newtownardsu nějak trpět. Eddie si však stál za svým, Senna ho na trati blokoval, takže ho řádně "osolil". Tu fackovanou si ale vysvětlili a další řevnivost už mezi nimi nepanovala.
Nebyl by to ale Irvine, aby krátce poté, v prvním závodě sezóny 1994, opět nerozvířil hladinu dění v F1. Jeho předjíždění manévr Bernardova ligieru vyhnal na trávník Jose Verstappena a ten při elegantním saltu smetl ještě Martina Brundlea. Původce kolize byl jasný, bezpečnostní komise si ho zavolala na kobereček a řádně mu domluvila s trestem v podobě jednoho závodu. Jenže Irvine si pustil pusu na špacír, proti rozhodnutí se odvolal - a dostal další dva závody navíc (video zařazujeme pro připomenutí - omluvte kvalitu).
Dá se říci, že pak jeho kariéra běžela v normálu, i když zpočátku příliš nepotvrzoval slova o velkém talentu. Na stupně vítězů se těšil téměř rok a půl, nakonec slavil při své 20. Grand Prix v Kanadě 1995, kdy si poprvé potěžkal pohár za 3. místo. Také ale prožil ve Spa hororovou ohnivou lázeň, nikoli nepodobnou té, co si o rok dříve zkusil Verstappen v Německu.
Ferrari potřebovalo změnit svou koncepci, protože od roku 1991 vlastně skomíralo - vyhrát za pět let dva závody, to je dost tristní. Trn z paty měl vytáhnout Michael Schumacher a po jeho boku stanul Eddie Irvine. A v Maranellu začal třetím místem - aby potom čekal na další pódiové umístění 18 závodů! Množily se názory, že pro Ferrari je Severoir nepoužitelný, další tvrdili, že vedle Schumachera nemá šanci se prosadit. Jak moc byl "nepoužitelný" se ukázalo v jeho čtvrté sezóně: vyhrál úvodní závod v Austrálii a po Schumacherově nehodě na Silverstone převzal korouhev se vzpínajícím se koníkem a málem ji donesl vítězně do cíle. Pravda, v samotném závěru už ztrácel dech, lepila se mu i smůla na paty (vzpomeňme na nepovedenou výměnu kol v GP Evropy) a v posledních dvou závodech spoléhal i na pomoc navrátivšího se Schumachera. Nakonec svou velkou šanci nevyužil, smál se Mika Häkkinen.
Irvine po neúspěchu nutně potřeboval změnit prostředí, ale přestup k Jaguaru už nebyl bojem o přední příčky, spíš o bodované pozice. I tak si ještě připsal dvě třetí místa v Monacu (2001) a Itálii (2002). Ale také jednu z několika nepříjemných kolizí, kvůli kterým býval často kritizován. To byl i případ Belgie 2001, kdy po takovém střetu vyletěl z trati Luciano Burti.
Irvine svou kariéru skončil tam, kde začínal, tedy na trati v Suzuce. Podle některých byl jeho titul vicemistra z roku 1999 nezasloužený, ale na to se historie nebude ptát. Ostatně jeho krajan John Watson se o sedm let dříve málem také stal šampionem, když samozřejmě nechtěně těžil z těžké havárie Didiera Pironiho. Každopádně byl tenhle britský samorost zajíavou postavou motorsportu a neváhal nám připravit i chvilky zábavné. Určitě si mnozí vzpomenou na metání ručníků a následné polévání připravenými nápoji na tiskové konferenci po tréninku na Grand Prix Kanady 1999 (Schumacher se nestačil divit).
Když se ho jednou novinářka zeptala, jaký nejlepší výkon ve své kariéře doposud podal, Eddie se jenom lišácky usmál a odvětil: "V jednom bordelu v Dublinu."
Eddie se stále do světa F1 vrací a svými názory občas opět rozvíří mínění fanoušků i odborníků. Patnáct let po svém neúspěšném ataku na titul se rovněž podíval na "místo činu" a navštívil továrnu Ferrari v Maranellu. A my, kteří si pamatujeme jeho výkony na trati, určitě tohoto svérázného Severního Ira ze vzpomínek nevytěsníme.
Vše nejlepší do dalších let, Eddie!
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.