Pokud se podíváme na mapu Evropy, zjistíme docela malé množství zemí, kde se ještě nejela žádná Grand Prix. Můžete si udělat malý rychlotest a zjistit, nakolik máte historii F1 v malíčku.
Hotovo? A bez obvyklé asistence internetu? Pokud jste vynechali opravdu miniaturní země jako Andorra, Lichtenštejnsko, Vatikán, dále pak ostrovy jako ty Faerské nebo Maltu, bude se z větší části jednat o bývalý Východní blok a nehostinný sever. Island (závodění mezi horkými prameny by bylo zvlášť kouzelné a přineslo by určitě plno dramatických momentů), Irsko, Norsko, Finsko, Dánsko, s výjimkou Ruska (a chystaného Ázerbajdžánu) bývalé státy SSSR, dále pak Řecko, Česko i Slovensko, Bulharsko, Rumunsko a rovněž bývalou Jugoslávii. Lucembursko například svou Grand Prix mělo, ale nikoli na svém území, to samé platí pro San Marino; pochopitelně nikdo nezapomene na Monako. Zajímavý by byl nápad udělat závod na motorismu zaslíbeném ostrovu Man, sídle legendární Tourist Trophy, ale to je jen bláhové přání.
Finsko dodalo F1 nemalé množství kvalitních pilotů, i když to tak zpočátku nevypadalo. Leo Kinnunen přes své úpěchy v Intersérii neuspěl, další planý pokus Mikka Kozarowitzkyho pamatují jen odborníci, takže až Keke Rosberg (ačkoliv se narodil ve Švédsku a žil v Německu) pozvedl slávu Země tisíce jezer. Pak už to šlo jak po másle - Mika Häkkinen a Kimi Räikkönen navázali na Kekeho tradici a do jisté míry ji i přiživuje Nico Rosberg, ačkoliv jeho vlastí se stalo Německo.
V srpnu deník Ilta Sanomat uvedl zprávu o zájmu Bernie Ecclestonea uspořádat i Grand Prix ve Finsku. Osobnosti motorsportu byly nadšené, helsinský startosta Jussi Pajunen skeptický. Nyní i sám boss F1 přiznává, že konání finské Grand Prix není zdaleka "realistické".
Svého záměru se však nevzdává. U příležitosti obnoveného kontraktu s televizí MTv ve Finsku prohlásil, že Finsko proslulo loajalitou fanoušků a také třemi světovými šampiony. "Opravdu nevím, zda se to podaří, ale skutečně bych si to přál. Máme v této zemi mnoho fanoušků, tak bychom tam měli mít i závod."
Je s podivem, že v počtu různých pilotů, kteří si dojeli pro korunu krále F1, jsou Finové díky Rosbergovi, Häkkinenovi a Räikkönenovi společně s Brazílií na druhém místě za Velkou Británií. Teprve pak následuje Německo, USA, Austrálie, Itálie a Rakousko. Taková Francie dosud korunovala jediného šampiona - Alaina Prosta, stejně na tom je i Argentina (Fangio), Nový Zéland (Hulme) či Jihoafrická republika (Scheckter).
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.