Názory mistra světa z roku 1992 jsou určitě zajímavé. Proto když si troufne se opřít do současné formule 1, musí k tomu mít pádný důvod. Angličanovi, který svého času vypomáhal i policejnímu sboru na ostrově Man, vadí na F1 plno věcí na první pohled neviditelných.
Nigel Ernest James Mansell je mužem, který si bez přehánění může říci, že bojoval s Ayrtonem Sennou a dokázal ho pravidelně porážet. V začátcích své kariéry prožil nemálo ústrků a kvůli frakturám obratlů málem skončil dříve než začal. Podle jeho mínění současná F1 postrádá opravdové charaktery, protože mladí piloti nemají šanci "vyrůst ve skutečné chlapy".
Mezi nejčastější kritiku formule 1 ze strany fanoušků patří názor, že rostoucí vliv důležitých sponzorů zbavuje piloty možnosti vyjadřovat se natolik svobodně jako jejich předchůdci. Emerson Fittipaldi v červenci řekl, že dnešní generace pilotů se změnila v roboty, 86% fanoušků z velkého letního průzkumu vyslovilo přesvědčení, že nynější muži v kokpitech nejsou dostatečně otevření a upřímní.
Mansell pro italský deník Gazzetta dello Sport uvedl, že piloti dnes mají natolik nabitý program, že vlastně vůbec nemají šanci dospět. "Není to ale jenom jejich chyba. Jsou prostě zaměření jen na určitý den. Seznamují se s tratěmi na simulátorech a pohybují se prakticky jen po okruhu. Nemají čas skutečně si prohlédnout zemi, kde závodí, poznat různé kultury, stát se skutečnými muži."
Jako příklad si bere Mansell osmnáctiletého Maxe Verstappena. "Je to nepochybně velký talent, ale na jeho příkladu vidíte vývoj dnešních pilotů. Je překvapující, jak se rychle vyrovná s neznámými tratěmi, ale to je jen zásluha simulátorů. Nemusí znát auto, protože mu ho nastaví inženýři. Má také o starost méně díky větší bezpečnosti. Kdyby se mu kolize s Grosjeanem v Monacu přihodila v minulosti, asi by podobně jako mnozí jiní se závoděním skončil."
Schopnosti řidičů jsou zamaskovanéPiloti nemají šanci prokázat své skutečné schopnosti
Soubor pravidel podle Mansella musí dojít změny, aby se větší důraz kladl na schopnosti pilotů. Podle jeho názoru moderní stroje F1 jsou až příliš snadno ovladatelné. "Když jsem závodil já, byli v týmu tři inženýři. Dnes jich tam napočítáte třicet. Měli jsme širší pneumatiky, ale zatáčky jsme projížděli každý svým stylem. V dnešní době je ovládání hračkou, z boxové zídky vás po celou dobu vedou a pilot vlastně ani nemá šanci předvést, co v něm je. Když budete chtít přidat na agresivitě, hned vám odejdou pneumatiky, takže musíte zpomalit. A věci jako DRS jsou prostě šílené, copak je nějakým uměním předjíždět tímhle způsobem?" rozčiluje se Mansell.
K dvaašedesátiletému Britovi se přidává i spousta fanoušků, kteří poukazují na fakt, že v současné době neustále slyší nářky pilotů, jak si stěžují na to či ono. Vzpomínají třeba na Claye Regazzoniho, který tvrdil: "Dokud auto drží pohromadě, tak je vždycky důvod proč jet dál. Nechápu lidi jako Scheckter nebo Hunt, pokud nechtějí závodit a hledají výmluvy, tak ať do kokpitu prostě nelezou." Mansell ostatně Švýcara podpořil, když zkritizoval prostupující digitalizaci do techniky F1. "V Belgii 1991 mi selhala elektronika. Motor se najednou zastavil. Přivezli jsme auto do boxů, resetovali program a normálně se rozběhl. Tehdy jsem si říkal, že snad nenastane doba, kdy budu sedět v kokpitu a někdo z boxů mi bude přidávat plyn a brzdit."
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.