Ne nadarmo se říká "Za vším hledej peníze" a také že o ně jde až v první řadě. Dohady kolem Jensona Buttona a jeho další kariéře nejen v McLarenu, ale formuli 1 jako takové vstupují do finální fáze, proto nebude od věci se podívat i do zákulisí obvyklých zpráv.
Spoléhat pouze na to, co je čtenářům předkládáno, je poněkud ošidné. Míč létá z jedné strany na druhou a zaručené zprávy jsou během několika hodin či minut uváděny na pravou míru. Shodneme se na jednom - Button se rozhodl vzít věci do vlastních rukou a rozehrál s Dennisem poker, který má stvrdit jeho smluvní nároky.
Když se s ohledem na výsledky McLarenu v letošní sezóně začalo mluvit o tom, že tým z Wokingu tím přijde nejen o slušný výdělek z prize money, ale také bude čelit odchodu některých sponzorů, bylo jasné, že se kromě hledání nových obchodních partnerů budou hledat úspory. Jedním z předmětů tohoto nepopulárního opatření byla debata mezi vedením týmu a Buttonem, jehož nároky se náhle pro tým zdály vysoké. Button reagoval jak se dalo čekat - pokud by tým jeho nároky nesplnil, pohrozil odchodem z F1 (a nechme nyní stranou, jestli by ji opravdu definitivně opustil - to ví zatím jenom on sám). Jenson také využil pomoci médií, aby víceméně zahnal Dennise tam, kde ho potřeboval mít.
Mistr světa 2009 má s McLarenem dvouletou smlouvu na letošní a příští rok, kterou uzavřel na konci sezóny 2014. Ta mu zajišťuje příjem 18 milionů liber (6 milionů letos, 12 milionů pro rok 2016). Je to běžný přístup, zvaný backloaded, suma je počítána jako celek, ale její větší část se vyplácí až v druhém roce plnění (rozhodně to neznamená, že pilot má oproti letošku pro příští rok dvojnásobnou gáži). McLaren měl možnost smlouvu na konci prvního roku vypovědět. Jde o určitou formu ochrany týmu, pokud pilot projeví "zaječí úmysly". Ovšem pokud o předčasném ukončení smlouvy uvažuje, existuje přesně stanovený den, do nějž musí pilota o svém úmyslu informovat. Tím je v případě Buttona 30. září 2015.
McLaren v této chvíli čelí značnému finančnímu tlaku. Rád by Buttona udržel v týmu, ale za výrazně nižších finančních podmínek. Týmový rozpočet na rok 2016 byl odhadován z výhledem na konečné páté místo v Poháru konstruktéru v letošním roce, ovšem realita vypadá podstatně hůře, nejspíš až na devátou příčku. To představuje rozdíl až 15 milionů liber. Z tohoto hlediska se "nárůst" Buttonovy gáže o 6 milionů £ jeví jako drahý špás. A to přesto, že jeho požadavky jsou téměř poloviční proti Alonsovým, ovšem ten má smlouvu tříletou a zčásti ji hradí Honda.
Na základě těchto údajů se Dennis pokusil přimět Buttona, aby své požadavky zredukoval. Inicioval zrušení stávající smlouvy s tím, že bude uzavřena nová s nižším platem. Button ale rozehrál vysokou hru: "Pokud navrhujete zrušení smlouvy, já odmítám jednat o novém kontraktu a odstoupím." Dennis by pochopitelně mohl na hazard přistoupit a předpokládat, že Button sice vyhrožuje, ale nemíní své rozhodnutí vážně. Do věci se však vložila média a nechtěně se stala součástí vyjednávání.
Klademe si otázku, proč Dennis prostě kontrakt nezruší a nepřijme Buttonův odchod. Je to do jisté míry proto, že Button kromě svých schopností má v týmu silnou marketingovou hodnotu, která je pochopitelně značně větší než u kteréhokoli z mladých, nadějných, ale na poli obchodu se jmény stále ještě málo etablovaných pilotů, kteří by Buttona eventuelně měli nahradit. Zájem by vzrostl pouze tehdy, pokud by takový talentovaný mladík uspěl - ovšem muselo by to být velice rychle. A situace zatím vypadá, že McLaren Honda v nejbližší době špičkové výsledky nejspíš garantovat nemůže. Proto je pro obchodní stránku týmu přítomnost Buttona velice cenná.
Jak celá situace dopadne? Počkejme do onoho 30. září, což s ohledem na vydání této zprávy bude zítra. Možná se dočkáme zakopání válečné sekyry a nové spolupráce dvou veteránů - na poli týmovém i jezdeckem.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.