Ne nadarmo se říká "Za vším hledej peníze" a také že o ně jde až v první řadě. Dohady kolem Jensona Buttona a jeho další kariéře nejen v McLarenu, ale formuli 1 jako takové vstupují do finální fáze, proto nebude od věci se podívat i do zákulisí obvyklých zpráv.
Spoléhat pouze na to, co je čtenářům předkládáno, je poněkud ošidné. Míč létá z jedné strany na druhou a zaručené zprávy jsou během několika hodin či minut uváděny na pravou míru. Shodneme se na jednom - Button se rozhodl vzít věci do vlastních rukou a rozehrál s Dennisem poker, který má stvrdit jeho smluvní nároky.
Když se s ohledem na výsledky McLarenu v letošní sezóně začalo mluvit o tom, že tým z Wokingu tím přijde nejen o slušný výdělek z prize money, ale také bude čelit odchodu některých sponzorů, bylo jasné, že se kromě hledání nových obchodních partnerů budou hledat úspory. Jedním z předmětů tohoto nepopulárního opatření byla debata mezi vedením týmu a Buttonem, jehož nároky se náhle pro tým zdály vysoké. Button reagoval jak se dalo čekat - pokud by tým jeho nároky nesplnil, pohrozil odchodem z F1 (a nechme nyní stranou, jestli by ji opravdu definitivně opustil - to ví zatím jenom on sám). Jenson také využil pomoci médií, aby víceméně zahnal Dennise tam, kde ho potřeboval mít.
Mistr světa 2009 má s McLarenem dvouletou smlouvu na letošní a příští rok, kterou uzavřel na konci sezóny 2014. Ta mu zajišťuje příjem 18 milionů liber (6 milionů letos, 12 milionů pro rok 2016). Je to běžný přístup, zvaný backloaded, suma je počítána jako celek, ale její větší část se vyplácí až v druhém roce plnění (rozhodně to neznamená, že pilot má oproti letošku pro příští rok dvojnásobnou gáži). McLaren měl možnost smlouvu na konci prvního roku vypovědět. Jde o určitou formu ochrany týmu, pokud pilot projeví "zaječí úmysly". Ovšem pokud o předčasném ukončení smlouvy uvažuje, existuje přesně stanovený den, do nějž musí pilota o svém úmyslu informovat. Tím je v případě Buttona 30. září 2015.
McLaren v této chvíli čelí značnému finančnímu tlaku. Rád by Buttona udržel v týmu, ale za výrazně nižších finančních podmínek. Týmový rozpočet na rok 2016 byl odhadován z výhledem na konečné páté místo v Poháru konstruktéru v letošním roce, ovšem realita vypadá podstatně hůře, nejspíš až na devátou příčku. To představuje rozdíl až 15 milionů liber. Z tohoto hlediska se "nárůst" Buttonovy gáže o 6 milionů £ jeví jako drahý špás. A to přesto, že jeho požadavky jsou téměř poloviční proti Alonsovým, ovšem ten má smlouvu tříletou a zčásti ji hradí Honda.
Na základě těchto údajů se Dennis pokusil přimět Buttona, aby své požadavky zredukoval. Inicioval zrušení stávající smlouvy s tím, že bude uzavřena nová s nižším platem. Button ale rozehrál vysokou hru: "Pokud navrhujete zrušení smlouvy, já odmítám jednat o novém kontraktu a odstoupím." Dennis by pochopitelně mohl na hazard přistoupit a předpokládat, že Button sice vyhrožuje, ale nemíní své rozhodnutí vážně. Do věci se však vložila média a nechtěně se stala součástí vyjednávání.
Klademe si otázku, proč Dennis prostě kontrakt nezruší a nepřijme Buttonův odchod. Je to do jisté míry proto, že Button kromě svých schopností má v týmu silnou marketingovou hodnotu, která je pochopitelně značně větší než u kteréhokoli z mladých, nadějných, ale na poli obchodu se jmény stále ještě málo etablovaných pilotů, kteří by Buttona eventuelně měli nahradit. Zájem by vzrostl pouze tehdy, pokud by takový talentovaný mladík uspěl - ovšem muselo by to být velice rychle. A situace zatím vypadá, že McLaren Honda v nejbližší době špičkové výsledky nejspíš garantovat nemůže. Proto je pro obchodní stránku týmu přítomnost Buttona velice cenná.
Jak celá situace dopadne? Počkejme do onoho 30. září, což s ohledem na vydání této zprávy bude zítra. Možná se dočkáme zakopání válečné sekyry a nové spolupráce dvou veteránů - na poli týmovém i jezdeckem.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.