Grand Prix Belgie tuto otázku notně přiživila, i když pesimisté a zarytí fanoušci italské firmy šíří přesvědčení, že je de facto rozhodnuto, protože Pirelli má masivní podporu ze strany Bernie Ecclestonea. Otázkou je, zda to bude stačit.
Nakonec by ještě mohlo dojít k překvapení a tradiční panáček Bibendům, maskot Michelinu, svým úsměvem stvrdí úspěšnou misi francouzské pneumatikářské firmy. Jak velké šance má? A má ji vůbec? Některé události nasvědčují, že situace vůbec nemusí být zcela jednoznačná.
Pirelli se především vyčítá belgické představení, ačkoliv jeho zástupci všemožně dokazovali, že oni vlastně vůbec nejsou na vině. V Itálii to zase byly dohady kolem tlaků v pneumatikách a rovněž řešení přestupků u obou vozů Mercedes. Byly sice zažehnány, nedočkali jsme se diskvalifikace, ale zmíněné události začala vážně řešit FIA. Nikoli tresty nebo dodatečnými sankcemi.
FIA totiž rozhoduje o tom, zda uchazeči o danou pozici splňují určené předpoklady a mají tudíž mandát k tomu se výběrového řízení zúčastnit. Toto rozhodnutí převezme FOM a Bernie Ecclestone učiní konečné rozhodnutí s ohledem na komerční hlediska. Je však už dlouho evidentní, že FIA a FOM se v tomto směru neshodnou. A není to pouze v tom, že FIA vládne Francouz Jean Todt, jenž podle některých názorů tlačí do privilegované pozice své krajany. FIA je prý značně rozladěná z činnosti Pirelli.
FOM má svého favoritaPo belgické eskapádě, kterou FIA označila jako vyvolání negativní pozornosti týkající se F1 došlo na Monze k další rozmíšce. FIA požadovala kontrolu čtyř nejrychlejších vozů v tréninku přímo na startovním roštu, s čímž u Pirelli souhlasili, aby později přiznali, že jejich měření tlaku v pneumatikách proběhlo podstatně dříve. Ostatně o celém případu jsme velice pečlivě informovali.
FOM ostatně vydala prohlášení, že jednoznačně privileguje Pirelli a ohledně kvality pneumatik uvedla, že rychle se opotřebovávající pneumatiky byly vyžadovány z její strany - italský výrobce postupoval přesně podle zadání. Když pak byl Ecclestone dotazován, zda to je signál, že Pirelli výběrové řízení vyhraje, odpověděl: "Jistě, odejít je nenecháme, vždyť odvádějí skvělou práci. Už mnohem dříve jsem řekl, že nestojím o pneumatiku, která vydrží celý závod. To, oč jsou požádáni, dělají skutečně dobře. A kdybychom po nich chtěli pneumatiku, která se na vůz dá v lednu a sundá se až v prosinci, tak to zvládnou také."
Úskalí výběrového řízeníMůže se klidně stát, že tendr na dodavatel pneumatik tiše zhasne a vítěz nebude muset o své vavříny bojovat. Michelin totiž podmiňuje svou účast v F1 technickými změnami, konkrétně nízkoprofilovými pneumatikami, jimiž týmy nejsou zrovna nadšeny. Znamenaly by přepracování brzdných systémů a zavěšení kol, další problém by se mohl týkat rychlosti vozů, což ovšem u Michelinu odmítají.
Je tu však ještě jeden aspekt - na rok 2017 se chystá velký balík změn pravidel, včetně širších pneumatik, a podle expertů by dané požadavky Michelinu mohly být vcelku snadno do těchto úprav zahrnuty. Pak by preference francouzského pneumatikářského koncernu jistě stouply.
Michelin také plánuje odolné pneumatiky, které by bez problémů vydržely 75% délky závodu, což by představovalo téměř bez výjimky strategii jediné zastávky v boxech. Jestliže převládá názor, že pitstopy jsou nositeli atraktivity závodů F1, nejspíš tento přístup nenajde dostatečnou odezvu. Michelin však hodlá tento fakt kompenzovat něčím jiným. "Naším cílem je udělat takovou pneumatiku, aby s ní pilot mohl skutečně závodit. Proti zastávkám v boxech nic nemáme, ani proti zábavě. Připomeňme si, že několik posledních ročníků Le Mans bylo divácky velice atraktivních a svůj podíl na tom měly i pneumatiky. Takže můžeme mít dobré závody, stejně jako zastávky v boxech, ale s pneumatikami, které po celou dobu stintu umožní pilotům jet na 100 % a ne hlídat jejich kondici a povinně je šetřit, uvedl šéf Michelinu Pascal Couasnon.
"Fungovat to může následovně. Budou například dvě specifikace - jednu označme A, s ní můžete odkroužit určitý počet kol a využijete ji podle své představy. Nebo uděláme pneu, která vydrží několik závodů. Možné je vše," dodává Couasnon.
Je teď nyní otázkou, jak k celé záležitosti přistoupí FIA a Ecclestone.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.