Pokud vyslovíte jméno Gil de Ferran, někteří možná zatápou v paměti, jiní bez problémů přiřadí tohoto osmačtyřicetiletého Francouze bezchybně do dění formule 1 a šampionátu CART. Nyní se pařížský rodák ve svém komentáři zaměřil na formuli 1.
Dvě sezóny v F3000 (1993-1994), poté šest let v šampionátu CART, kde triumfoval v letech 2000 a 2001 ve stáji Rogera Penskeho, poté se přesunul do IRL IndyCar Series, kde to dotáhl na titul vicemistra. Zde také v roce 2003 vyhrál závod 500 mil INDY. V F1 se objevil po skončení aktivní kariéry jako sportovní ředitel týmu BAR, ale po dvou letech kvůli "narůstajícím neshodám" na svou funkci rezignoval.
"Formule 1 bude vždy vrcholem motorsportu," svěřil se de Ferran německému magazínu Auto Motor und Sport. "Ale svým způsobem se stala obětí vlastního úspěchu. Je příliš dokonalá a stále více postrádá lidský faktor. Lidé chybují - a tím mohou vzbuzovat emoce."
De Ferran se ve svém komentáři vrací do doby, kdy se jeho kariéra začala rozvíjet, tedy na konec 80. a začátek 90. let. "To byla upřímně krásná doba motorsportu, protože auta ještě nebyla dokonalá. A jak často vídáme za volantem bezchybného pilota? Takže buď došlo k chybě na vozu nebo chyboval on sám. Proto bylo zajímavé sledovat souboje pilotů, jejichž nedostatky zvyšovaly atraktivitu vzájemného soupeření.
Během posledních dvou desetiletí bylo do závodů Grand Prix investováno velké množství prostředků. Vše se zlepšovalo a nakonec jsme téměř dosáhli optima. Cílem bylo odstranění jakýchkoli chyb a technických potíží. Sám si kladu otázku - zbylo tam ještě vůbec něco, co není dokonalé? Pokud máte prostředky k naplánování perfektních závodů, přináší to nebezpečí - to je ono prokletí peněz, které nyní v F1 kolují," myslí si de Ferran a dodává, že závodní projev pilotů dnes vypadá příliš jednoduše, ačkoliv to tak docela snadné ve skutečnosti není, ale pořád mají k dispozici až nezdravě mnoho technologických pomůcek.
Je to příliš "jednoduché"?"Když jsem sám závodil, všichni snili o tom, jak perfektně zvládnou start z pole-position, pojedou až do cíle bez chyb, budou šetřit pneumatiky, nechají soupeře za sebou a vyhrají. Jenže diváky zase až tak čistá a snadná jízda nezajímá. Současní piloti určitě tvrdě pracují, aby odvedli bezchybnou práci v závodě, ale zvenčí se to moc neocení. Já se na to třeba dívám jinak, ale mám třicetiletou závodní praxi, obyčejný divák je v jiném postavení," přemítá de Ferran.
Jako příklad takového "jednoduchého" závodu Francouz uvádí Verstappenovo čtvrté místo v Maďarsku při jeho desáté prezentaci v F1. Rozhodně nezávidí Maxovi jeho relativně rychlý postup, spíš obdivuje, co ve svém věku dokázal. "Jel opravdu dobře. Když si vzpomenu na svých sedmnáct let, asi bych nebyl takové věci schopen. Je fenomenální, jak si vede, jaké má odhodlání a jak je schopen se rozhodovat."
I ti vzadu jsou dobříŘeč přišla i na "věčně poslední" tým Manor. De Ferran připouští, že i když jeho vozy vidíme pořád vzadu, mají svou kvalitu a nikdo nemá dost "odvahy" věčného outsidera odvolat. Připomíná v této souvislosti tým Minardi, který byl u fanoušků oblíben a přes své neúspěchy se opakovaně objevoval na startu. "Když se podívám na vozy z konce startovního pole, vypadají pořád zatraceně dobře," opatrně hodnotí situaci Gil, v jehož slovech je nevyslovený fakt, že kdyby i Manory z F1 vypadly, počet vozů by dosahoval hranice, která byla pro příznivce (ale i další subjekty v F1) prakticky nepřijatelná.
Ohledně nedávné velké ankety fanoušků se de Ferran vyjadřuje velice opatrně. Podle něj není všelék za každou cenu něco měnit a rovněž provádět úpravy bez hlubšího zamyšlení, průzkumu a analýz. "Může to být dvousečná zbraň. Henry Ford jednou provedl dobré srovnání: když se zeptal lidí, kteří se vozili v kočáře, jaké změny požadují, většina si žádala rychlejší koně, nikdy ne lepší vůz. Tím chci říci, že je důležité si všímat toho, co si žádají fanoušci, ale řešení by měla brát v úvahu také ty, kteří jsou v té dané oblasti zainteresovaní," dodává de Ferran, který sám vedl tým de Ferran Dragon Racing, než jej musel kvůli finančnímu nedostatku v roce 2011 zrušit.
Gil de Ferran byl v červenci 2013 zařazen mezi 50 nejvýznamnějších pilotů, kteří nikdy nezávodili v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.