Bezpečnost závodů je jednou ze základních priorit současné Formule 1. Přestože klesly smrtelné úrazy od Imoly 1994 na nulu, nebezpečné havárie čas od času zahrozí znovu.
Nejlepší obranou je vždy prevence a snížení možných rizik. Bezpečnost se vyvíjí ruku v ruce se závody samotnými. Od nezpevněných krajnic silnic tvořících závodní okruhy vedla cesta ke krajnici zpevněné a používání ocelových svodidel chránících vozy před nárazem do stromů, sloupů či objektů v těsné blízkosti dráhy. Krytí svodidel pneumatikami absorbujícími náraz bylo dalším významným posunem vpřed. Lemování okruhu pletivem bylo účinnější spíše jako ochrana před vnikem diváků na dráhu, než jako bezpečnostní faktor. Dlouhé přírodní závodní okruhy lemované stromy již patří minulosti. Zkrácení přineslo zkvalitnění zdravotního zabezpečení lepší a rychlejší dostupností místa havárie. Revolucí v bezpečnosti závodních okruhů bylo pak budování umělých únikových zón, ať už s trávou, asfaltovým kobercem nebo později kačírkem. Speciálním produktem snahy o bezpečnost motoristických závodů jsou pak měkké zdi, jež se uplatňují u betonových svodidel amerických okruhů.
Dnešní špičkové okruhy využívají kombinace jednotlivých prvků bezpečnosti dle možností a dané nutnosti. Kačírek jako vrstva únikové zóny díky malé frakci použitého kameniva výborně zbrzdí neovladatelný vůz. Jeho nevýhodou je ale časté poškození šasi při průjezdu a pokračování v jízdě, nemluvě o nebezpečí letících kamínků pro závodní komisaře.
Architekti se proto částečně vrací k osvědčené asfaltové únikové zóně, v ideálním případě na samém konci doplněné plochou kačírku. Jezdec má po vyjetí z dráhy možnost vůz zvládnout na asfaltu, kde je nejlépe ovladatelný a pokud je natolik poškozený, že ho ovládat nemůže, kačírek na konci je spolehlivou záchranou. Ne každý okruh má ale takové prostorové možnosti.
Volba preventivního opatření je tak odpovědným úkolem a při návrhu bezpečnostních úprav jsou projekty konzultovány s mnoha odborníky a zástupci jezdců mezi nimi samozřejmě nechybí.
A teď něco zajímavostí. Tloušťka kačírku je 25 centimetrů a frakce kameniva jen v rozmezí od 5 do 15 milimetrů. Bariéry z pneumatik nesmí být nižší jednoho metru a musí krýt celou výšku zdi nebo svodidla. Používají se pneumatiky pro osobní vozidla, a taková bariéra dokáže pohltit až 80% kinetické energie vozu. Měkké zdi používané v USA jsou vlastně vrstvy umělé hmoty.
Foto: Fernando Alonso, WilliamsF1 Team
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.