Sezóna Formule 1 2025 odstartovala dramatickou Velkou cenou Austrálie v Melbourne, kde deštivé počasí způsobilo řadu nehod a přerušení závodu. Lando Norris nakonec uhájil vítězství těsně před Maxem Verstappenem, zatímco závod byl plný nečekaných zvratů, chyb a strategických rozhodnutí, které ovlivnily konečné pořadí.
Sezóna Formule 1 2025 začala v Melbourne pod dramatickými okolnostmi, kdy deštivé počasí ovlivnilo nejen start závodu, ale i samotný průběh Velké ceny Austrálie. Silný déšť způsobil zrušení závodu Formule 2 a vyvolal obavy mezi fanoušky, zda se vůbec podaří odstartovat hlavní závod. I přesto se nakonec start uskutečnil, ale s komplikacemi. Oliver Bearman a Liam Lawson museli začít z boxů, což znamenalo pro oba piloty nepříznivý start do závodu. Nejdramatičtější okamžik ale přišel už při zahřívacím kole, kdy Isack Hadjar, nováček na startovním roštu, havaroval a jeho premiéra v F1 se změnila v obrovské zklamání.
Závod byl odstartován se zpožděním 20 minut, ale jakmile se kolo rozjelo, Max Verstappen okamžitě začal útočit a rychle se posunul na druhé místo, když předjel Oscara Piastriho. Charles Leclerc mezitím předstihl Alexa Albona a Yukiho Tsunodu. Po několika kolech došlo k prvnímu zásadnímu incidentu, když Jack Doohan havaroval, což vedlo k přerušení závodu. Krátce po restartu ztratil Carlos Sainz kontrolu nad svým vozem a havaroval, což znamenalo další výjezd Safety Car.
V 17. kole došlo k vzácné chybě Maxe Verstappena, který neubrzdil svůj vůz mezi oběma jezdci McLarenu a pustil Piastriho zpět na druhé místo. Verstappen si stěžoval na pneumatiky, které prý ztrácely výkon, ale jeho tým ho nechal pokračovat bez zastávky v boxech. V 25. kole přišel další napínavý moment, když Lewis Hamilton neúspěšně zkoušel předjet Alexa Albona, zatímco Piastri a Norris pokračovali v boji o vedení.
V 34. kole přišel zásadní moment, kdy havaroval Fernando Alonso, což vedlo k velkému počtu pit stopů. Většina jezdců přešla na slicky, přičemž Verstappen zvolil středně tvrdé pneumatiky, zatímco ostatní jezdci zvolili tvrdé. Po restartu v 41. kole Verstappen nasadil agresivní taktiku, ale v 43. kole se začalo opět pršet, což způsobilo další chaos na trati. Piastri a Norris nezvládli první kolo a oba se dostali mimo trať, což vedlo k dalšímu výjezdu Safety Car.
V závěrečném sprintu Lando Norris odolal tlaku Maxe Verstappena a zvítězil s těsným náskokem necelé sekundy. George Russell dokončil závod na třetí příčce, čímž doplnil stupně vítězů. Naopak Ferrari a Charles Leclerc se po několika chybách v závěru propadli na konec bodované desítky. Závod v Melbourne tak nabídl napínavou podívanou, plnou zvratů, nehod a neustálého střídání strategií, což přispělo k dramatické a nevyzpytatelné atmosféře během celého závodu.
1. Lando Norris (McLaren) – 1:33:23.682
2. Max Verstappen (Red Bull Racing) – +0.895
3. George Russell (Mercedes) – +8.481
4. Alexander Albon (Williams) – +12.773
5. Andrea Kimi Antonelli (Mercedes) – +15.135
6. Lance Stroll (Aston Martin) – +17.413
7. Nico Hülkenberg (Sauber) – +18.423
8. Charles Leclerc (Ferrari) – +19.826
9. Oscar Piastri (McLaren) – +20.448
10.Lewis Hamilton (Ferrari) – +22.473
11. Pierre Gasly (Alpine) – +26.502
12. Yuki Tsunoda (Racing Bulls) – +29.884
13. Esteban Ocon (Haas F1 Team) – +33.161
14. Oliver Bearman (Haas F1 Team) – +40.351
Gabriel Bortoleto (Sauber) – DNF
Liam Lawson (Red Bull Racing) – DNF
Fernando Alonso (Aston Martin) – DNF
Carlos Sainz (Williams) – DNF
Jack Doohan (Alpine) – DNF
Isack Hadjar (Racing Bulls) – DNS
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.
Oliver Bearman čelí hrozbě přísné penalizace kvůli incidentu v pitlane během třetího tréninku v Silverstonu. Nešťastný moment tak může výrazně ovlivnit jeho domácí závodní víkend.
George Russell a Kimi Antonelli zaujali novou chladicí vestou, kterou používá na startovním roštu k udržení svěžesti. Mercedes tím ukazuje, že hledá výhody i mimo samotný monopost v reakci na extrémní podmínky moderní F1.
Charles Leclerc byl nejrychlejší v závěrečném tréninku před Velkou cenou Británie. Na Silverstonu budou o pole position rozhodovat doslova drobné rozdíly, které dávají Ferrari, McLarenu i Red Bullu reálnou šanci na první místo na startu.
Charles Leclerc je po pátečních trénincích na Silverstonu spokojený s tempem Ferrari, ale stále hledá ideální nastavení pro kvalifikaci. Tým zaostává za McLarenem a čeká ho výzva zvládnout nejisté počasí, které by mohlo ovlivnit závodní víkend.
Lewis Hamilton byl po pátečních trénincích v Silverstonu optimistický, když dokázal držet krok s Ferrari. Po složité první polovině sezony věří, že právě domácí Grand Prix může znamenat obrat k lepšímu.
Lando Norris a Oscar Piastri dominují sezoně 2025 a McLaren jim podle Zaka Browna umožní svobodně závodit. Věří, že jejich vzájemný vztah tím neutrpí.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.
Lando Norris vyhrál druhý trénink na Silverstonu před Charlesem Leclercem a Lewisem Hamiltonem. McLaren tak ukázal silnou formu před závodem na domácí půdě.
Kimi Antonelli poskytl aktuální informace o své pozici v Mercedesu. To přichází v době, kdy sílí spekulace o možném příchodu Maxe Verstappena k týmu.