Sezóna Formule 1 2025 odstartovala dramatickou Velkou cenou Austrálie v Melbourne, kde deštivé počasí způsobilo řadu nehod a přerušení závodu. Lando Norris nakonec uhájil vítězství těsně před Maxem Verstappenem, zatímco závod byl plný nečekaných zvratů, chyb a strategických rozhodnutí, které ovlivnily konečné pořadí.
Sezóna Formule 1 2025 začala v Melbourne pod dramatickými okolnostmi, kdy deštivé počasí ovlivnilo nejen start závodu, ale i samotný průběh Velké ceny Austrálie. Silný déšť způsobil zrušení závodu Formule 2 a vyvolal obavy mezi fanoušky, zda se vůbec podaří odstartovat hlavní závod. I přesto se nakonec start uskutečnil, ale s komplikacemi. Oliver Bearman a Liam Lawson museli začít z boxů, což znamenalo pro oba piloty nepříznivý start do závodu. Nejdramatičtější okamžik ale přišel už při zahřívacím kole, kdy Isack Hadjar, nováček na startovním roštu, havaroval a jeho premiéra v F1 se změnila v obrovské zklamání.
Závod byl odstartován se zpožděním 20 minut, ale jakmile se kolo rozjelo, Max Verstappen okamžitě začal útočit a rychle se posunul na druhé místo, když předjel Oscara Piastriho. Charles Leclerc mezitím předstihl Alexa Albona a Yukiho Tsunodu. Po několika kolech došlo k prvnímu zásadnímu incidentu, když Jack Doohan havaroval, což vedlo k přerušení závodu. Krátce po restartu ztratil Carlos Sainz kontrolu nad svým vozem a havaroval, což znamenalo další výjezd Safety Car.
V 17. kole došlo k vzácné chybě Maxe Verstappena, který neubrzdil svůj vůz mezi oběma jezdci McLarenu a pustil Piastriho zpět na druhé místo. Verstappen si stěžoval na pneumatiky, které prý ztrácely výkon, ale jeho tým ho nechal pokračovat bez zastávky v boxech. V 25. kole přišel další napínavý moment, když Lewis Hamilton neúspěšně zkoušel předjet Alexa Albona, zatímco Piastri a Norris pokračovali v boji o vedení.
V 34. kole přišel zásadní moment, kdy havaroval Fernando Alonso, což vedlo k velkému počtu pit stopů. Většina jezdců přešla na slicky, přičemž Verstappen zvolil středně tvrdé pneumatiky, zatímco ostatní jezdci zvolili tvrdé. Po restartu v 41. kole Verstappen nasadil agresivní taktiku, ale v 43. kole se začalo opět pršet, což způsobilo další chaos na trati. Piastri a Norris nezvládli první kolo a oba se dostali mimo trať, což vedlo k dalšímu výjezdu Safety Car.
V závěrečném sprintu Lando Norris odolal tlaku Maxe Verstappena a zvítězil s těsným náskokem necelé sekundy. George Russell dokončil závod na třetí příčce, čímž doplnil stupně vítězů. Naopak Ferrari a Charles Leclerc se po několika chybách v závěru propadli na konec bodované desítky. Závod v Melbourne tak nabídl napínavou podívanou, plnou zvratů, nehod a neustálého střídání strategií, což přispělo k dramatické a nevyzpytatelné atmosféře během celého závodu.
1. Lando Norris (McLaren) – 1:33:23.682
2. Max Verstappen (Red Bull Racing) – +0.895
3. George Russell (Mercedes) – +8.481
4. Alexander Albon (Williams) – +12.773
5. Andrea Kimi Antonelli (Mercedes) – +15.135
6. Lance Stroll (Aston Martin) – +17.413
7. Nico Hülkenberg (Sauber) – +18.423
8. Charles Leclerc (Ferrari) – +19.826
9. Oscar Piastri (McLaren) – +20.448
10.Lewis Hamilton (Ferrari) – +22.473
11. Pierre Gasly (Alpine) – +26.502
12. Yuki Tsunoda (Racing Bulls) – +29.884
13. Esteban Ocon (Haas F1 Team) – +33.161
14. Oliver Bearman (Haas F1 Team) – +40.351
Gabriel Bortoleto (Sauber) – DNF
Liam Lawson (Red Bull Racing) – DNF
Fernando Alonso (Aston Martin) – DNF
Carlos Sainz (Williams) – DNF
Jack Doohan (Alpine) – DNF
Isack Hadjar (Racing Bulls) – DNS
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.
Před Velkou cenou Miami se jezdci představili v netradičním průvodu, kde místo běžných vozů usedli do plně pojízdných formulí postavených z LEGO kostek. Hravá kombinace motorsportu a ikonické stavebnice nadchla fanoušky i média a stylově odstartovala závodní víkend.
Tým Andrey Stelly vstupoval do nové sezóny s tlakem šampiona – a s otázkou, zda si postavení lídra udrží.
Tým Alpine podle zákulisních informací řeší možnou jezdeckou rošádu – hned po nadcházející Velké ceně Emilia Romagna by mohl Jacka Doohana nahradit argentinský talent Franco Colapinto.
Lewis Hamilton znovu neudržel emoce za volantem. Ve Velké ceně Miami si během závodu ostře vyjel do svého inženýra a další napjatá komunikace u Ferrari nenechala nikoho na pochybách, že atmosféra v týmu je vše jen ne klidná. Po závodě ale britský jezdec otočil: „Nemyslel jsem to vážně.“
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.