Sezóna Formule 1 2025 odstartovala dramatickou Velkou cenou Austrálie v Melbourne, kde deštivé počasí způsobilo řadu nehod a přerušení závodu. Lando Norris nakonec uhájil vítězství těsně před Maxem Verstappenem, zatímco závod byl plný nečekaných zvratů, chyb a strategických rozhodnutí, které ovlivnily konečné pořadí.
Sezóna Formule 1 2025 začala v Melbourne pod dramatickými okolnostmi, kdy deštivé počasí ovlivnilo nejen start závodu, ale i samotný průběh Velké ceny Austrálie. Silný déšť způsobil zrušení závodu Formule 2 a vyvolal obavy mezi fanoušky, zda se vůbec podaří odstartovat hlavní závod. I přesto se nakonec start uskutečnil, ale s komplikacemi. Oliver Bearman a Liam Lawson museli začít z boxů, což znamenalo pro oba piloty nepříznivý start do závodu. Nejdramatičtější okamžik ale přišel už při zahřívacím kole, kdy Isack Hadjar, nováček na startovním roštu, havaroval a jeho premiéra v F1 se změnila v obrovské zklamání.
Závod byl odstartován se zpožděním 20 minut, ale jakmile se kolo rozjelo, Max Verstappen okamžitě začal útočit a rychle se posunul na druhé místo, když předjel Oscara Piastriho. Charles Leclerc mezitím předstihl Alexa Albona a Yukiho Tsunodu. Po několika kolech došlo k prvnímu zásadnímu incidentu, když Jack Doohan havaroval, což vedlo k přerušení závodu. Krátce po restartu ztratil Carlos Sainz kontrolu nad svým vozem a havaroval, což znamenalo další výjezd Safety Car.
V 17. kole došlo k vzácné chybě Maxe Verstappena, který neubrzdil svůj vůz mezi oběma jezdci McLarenu a pustil Piastriho zpět na druhé místo. Verstappen si stěžoval na pneumatiky, které prý ztrácely výkon, ale jeho tým ho nechal pokračovat bez zastávky v boxech. V 25. kole přišel další napínavý moment, když Lewis Hamilton neúspěšně zkoušel předjet Alexa Albona, zatímco Piastri a Norris pokračovali v boji o vedení.
V 34. kole přišel zásadní moment, kdy havaroval Fernando Alonso, což vedlo k velkému počtu pit stopů. Většina jezdců přešla na slicky, přičemž Verstappen zvolil středně tvrdé pneumatiky, zatímco ostatní jezdci zvolili tvrdé. Po restartu v 41. kole Verstappen nasadil agresivní taktiku, ale v 43. kole se začalo opět pršet, což způsobilo další chaos na trati. Piastri a Norris nezvládli první kolo a oba se dostali mimo trať, což vedlo k dalšímu výjezdu Safety Car.
V závěrečném sprintu Lando Norris odolal tlaku Maxe Verstappena a zvítězil s těsným náskokem necelé sekundy. George Russell dokončil závod na třetí příčce, čímž doplnil stupně vítězů. Naopak Ferrari a Charles Leclerc se po několika chybách v závěru propadli na konec bodované desítky. Závod v Melbourne tak nabídl napínavou podívanou, plnou zvratů, nehod a neustálého střídání strategií, což přispělo k dramatické a nevyzpytatelné atmosféře během celého závodu.
1. Lando Norris (McLaren) – 1:33:23.682
2. Max Verstappen (Red Bull Racing) – +0.895
3. George Russell (Mercedes) – +8.481
4. Alexander Albon (Williams) – +12.773
5. Andrea Kimi Antonelli (Mercedes) – +15.135
6. Lance Stroll (Aston Martin) – +17.413
7. Nico Hülkenberg (Sauber) – +18.423
8. Charles Leclerc (Ferrari) – +19.826
9. Oscar Piastri (McLaren) – +20.448
10.Lewis Hamilton (Ferrari) – +22.473
11. Pierre Gasly (Alpine) – +26.502
12. Yuki Tsunoda (Racing Bulls) – +29.884
13. Esteban Ocon (Haas F1 Team) – +33.161
14. Oliver Bearman (Haas F1 Team) – +40.351
Gabriel Bortoleto (Sauber) – DNF
Liam Lawson (Red Bull Racing) – DNF
Fernando Alonso (Aston Martin) – DNF
Carlos Sainz (Williams) – DNF
Jack Doohan (Alpine) – DNF
Isack Hadjar (Racing Bulls) – DNS
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.
Lando Norris z McLarenu prozradil, že v posledních závodech nepoužívá jeden z běžných nástrojů na svém palubním displeji během kvalifikace.
Fernando Alonso kritizoval FIA za postup při startu Velké ceny Mexika. Podle něj nebyla reakce komisařů dostatečně rychlá ani konzistentní.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.