Další významný krok k mistrovskému titulu udělal Lewis Hamilton v prostředí olympijské destinace Soči, ovšem jeho vítězství bylo výsledkem tentokrát nijak nezastírané týmové režie. Sebastian Vettel možná měl mizivou šanci, ale nakonec opět ztratil
Mohlo to být drama ještě o něco větší, protože predikce před startem naznačovaly až 40 % možnost deště. Navzdory tmavé obloze spadlo jen pár kapek a bylo po očekávání. Teplota vzduchu vykazovala 24 °C, trať byla jen o tři stupně vyšší, vlhkost vzduchu se ustálila na 55 % a vítr byl podstatně klidnější než při kvalifikaci - pouhých 4,6 km/h.
Start vyšel velice dobře Vettelovi a v první zatáčce dokonce šel nosem před Hamiltona, ale jakmile se Lewis dostal do závětří Bottase, opět si svou pozici vzal zpět. Pořadí po prvním kole se ustálilo takto: Bottas, Hamilton, Vettel, Räikkönen, Magnussen, Leclerc, Ocon, Pérez, Grosjean a Ericsson.
Stunning move from @Charles_Leclerc as he turns on the power in Sochi@SauberF1Team fans on their feet 😃@ScuderiaFerrari fans licking their lips for 2019 🤤#RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/5LYz9qjdIj
— Formula 1 (@F1) September 30, 2018Zajímavé bylo rozložení startovního pole: Piloti Mercedesu, Ferrari, Williamsu a McLarenu zvolili ultraměkkou směs, Force India, Sauber a Haas hyperměkkou, Renault, Red Bull a Hartley měkké pneumatiky.
První drama nastalo po plánovaných zastávkách pro čelo. Bottas zajel k mechanikům ve 13. kole, Vettel kolo po něm a Hamilton v následujícím - ale i to jedno kolo stačilo Sebastianovi, aby se před Lewise dostal.
Už v 16. kole si Brit hodlal vzít svou pozici zpět a za pomoci DRS na dlouhé rovince dospěl do závětří Ferrari, ale Vettel manévrem dost možná za hranicí pravidel (dvojí uhnutí z přímého směru) pozici uhájil - ovšem jen do čtvrté zatáčky. Tam už byl Hamilton lepší. Vettel byl posléze vyšetřován komisaři, ale ti v jeho jednání neshledali nic nedovoleného.
A crucial move by @LewisHamilton to get past Sebastian Vettel and allow Mercedes to take control of the #RussianGP 🇷🇺Several laps later, he's 50 points clear of his title rival 🏁#F1 pic.twitter.com/AKlsCXCACc
— Formula 1 (@F1) September 30, 2018Trio nadále jelo pohromadě a tak vedení Mercedesu sáhlo v 25. kole k výměně pozic - Bottas dostal pokyn pustit před sebe Hamiltona a při tomto manévru se do jeho těsné blízkosti dostal Vettel. Ale i přes maximální snahu nedokázal této výhody využít. Trojice pak jela s odstupem od jedné do tří vteřin, ten se natahoval a smršťoval podle dění na trati a předjíždění opozdilců. Asi poslední šanci ztratil Vettel poté, co Hamilton a Bottas zdolali Magnussena, ale Sebastian při jeho předjíždění ztratil půldruhé vteřiny.
Mužem dne se stal Verstappen. Odstartoval z 19. příčky a už ve druhém kole byl jedenáctý. Nadále se dral kupředu jak po másle: Ericssona a Grosjeana zdolal ve třetím, Péreze ve čtvrtém, Ocona v pátém, Magnussena v šestém a Leclerca v osmém. Po pitstopech špičky se dostal do čela a setrval na vedoucí příčce až do 44. kola. Jenže závěrečný útok na ultraměkké směsi nevyšel, místo masivního stahování měl Max potíže vůbec zajíždět stejné časy jako Räikkönen, jehož chtěl (a měl) zdolat.
Musical chairs? Pass the parcel?@Max33Verstappen prefers playing 'slice through the field' on his birthday 👀#RussianGP #F1 🇷🇺 pic.twitter.com/MTETjIOzJw
— Formula 1 (@F1) September 30, 2018Ricciardo po startu z 18. příčky tak úspěšný nebyl. Probíjel se podstatně hůře a v devátém kole teprve poskočil na bodované příčky. Byl výrazně pomalejší než týmový kolega, navíc při zastávce ve 40. kole musel ještě měnit kromě pneumatik přední spoiler, ale měl tak velkou rezervu, že jeho šestou příčku to neohrozilo.
Týmová režie zavládla také v týmu Racing Point Force India. Sergio Pérez si na vedení "vybrečel" výměnu s Oconem, protože se cítil být rychlejší a předpokládal, že hravě zdolá před nimi jednoucího Magnussena. Jenže po jedenáct kol se nedostal k jedinému útoku, a tak vedení rozhodlo o návratu Ocona zpět před "Checa". Důvodem byla strategie Renaultu, ale Nico Hülkenberg, který měl po výměně ohrozit Force Indie, začal masivně ztrácet a nakonec přišel o bodovanou příčku ve prospěch Grosjeana.
Magnussenovo jméno se objevilo ještě v dalších dvou mezihrách. Nejdřív obdobně jako Vettel "hodil vlnku" Oconovi při jeho pokusu o předjetí, v 18. kole pak v dlouhé třetí zatáčce vytlačil mimo trať Sainze jr. Také v jeho případě bez jakéhokoli postihu.
There have been five races in Sochi, @LewisHamilton has now won three of them 💪 #RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/qlwVcGq1Zb
— Formula 1 (@F1) September 30, 2018Smolařem závodu byli piloti Toro Rosso. Oba hned na úvod vykroužili hodiny, oba skončili mimo trať a vzápětí i v boxech. A byli to jediní dva nešťastníci, kteří závod nedokončili. Na vině byly nejspíš technické problémy, protože jak Gasly, tak Hartley skončili v garáži a bylo zřejmé, že v moci mechaniků není jejich vozy poslat zpět do závodu.
Vettel se sice až do konce snažil, ale když k incidentu s Magnussenem přibyly i jeho chyby a několik vyjetí za okraj trati, neznamenal pro Mercedesy hrozbu. V posledních kolech se Bottas zkusil zeptat, zda i Stříbrné šípy nevrátí původní pořadí, ale nestalo se tak. Snad i proto byla tentokrát Hamiltonova oslava poněkud rozpačitá a nálada mezi piloty Mercedesu profesionální, ale všechno jiné než srdečná.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.