Další významný krok k mistrovskému titulu udělal Lewis Hamilton v prostředí olympijské destinace Soči, ovšem jeho vítězství bylo výsledkem tentokrát nijak nezastírané týmové režie. Sebastian Vettel možná měl mizivou šanci, ale nakonec opět ztratil
Mohlo to být drama ještě o něco větší, protože predikce před startem naznačovaly až 40 % možnost deště. Navzdory tmavé obloze spadlo jen pár kapek a bylo po očekávání. Teplota vzduchu vykazovala 24 °C, trať byla jen o tři stupně vyšší, vlhkost vzduchu se ustálila na 55 % a vítr byl podstatně klidnější než při kvalifikaci - pouhých 4,6 km/h.
Start vyšel velice dobře Vettelovi a v první zatáčce dokonce šel nosem před Hamiltona, ale jakmile se Lewis dostal do závětří Bottase, opět si svou pozici vzal zpět. Pořadí po prvním kole se ustálilo takto: Bottas, Hamilton, Vettel, Räikkönen, Magnussen, Leclerc, Ocon, Pérez, Grosjean a Ericsson.
Stunning move from @Charles_Leclerc as he turns on the power in Sochi@SauberF1Team fans on their feet 😃@ScuderiaFerrari fans licking their lips for 2019 🤤#RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/5LYz9qjdIj
— Formula 1 (@F1) September 30, 2018Zajímavé bylo rozložení startovního pole: Piloti Mercedesu, Ferrari, Williamsu a McLarenu zvolili ultraměkkou směs, Force India, Sauber a Haas hyperměkkou, Renault, Red Bull a Hartley měkké pneumatiky.
První drama nastalo po plánovaných zastávkách pro čelo. Bottas zajel k mechanikům ve 13. kole, Vettel kolo po něm a Hamilton v následujícím - ale i to jedno kolo stačilo Sebastianovi, aby se před Lewise dostal.
Už v 16. kole si Brit hodlal vzít svou pozici zpět a za pomoci DRS na dlouhé rovince dospěl do závětří Ferrari, ale Vettel manévrem dost možná za hranicí pravidel (dvojí uhnutí z přímého směru) pozici uhájil - ovšem jen do čtvrté zatáčky. Tam už byl Hamilton lepší. Vettel byl posléze vyšetřován komisaři, ale ti v jeho jednání neshledali nic nedovoleného.
A crucial move by @LewisHamilton to get past Sebastian Vettel and allow Mercedes to take control of the #RussianGP 🇷🇺Several laps later, he's 50 points clear of his title rival 🏁#F1 pic.twitter.com/AKlsCXCACc
— Formula 1 (@F1) September 30, 2018Trio nadále jelo pohromadě a tak vedení Mercedesu sáhlo v 25. kole k výměně pozic - Bottas dostal pokyn pustit před sebe Hamiltona a při tomto manévru se do jeho těsné blízkosti dostal Vettel. Ale i přes maximální snahu nedokázal této výhody využít. Trojice pak jela s odstupem od jedné do tří vteřin, ten se natahoval a smršťoval podle dění na trati a předjíždění opozdilců. Asi poslední šanci ztratil Vettel poté, co Hamilton a Bottas zdolali Magnussena, ale Sebastian při jeho předjíždění ztratil půldruhé vteřiny.
Mužem dne se stal Verstappen. Odstartoval z 19. příčky a už ve druhém kole byl jedenáctý. Nadále se dral kupředu jak po másle: Ericssona a Grosjeana zdolal ve třetím, Péreze ve čtvrtém, Ocona v pátém, Magnussena v šestém a Leclerca v osmém. Po pitstopech špičky se dostal do čela a setrval na vedoucí příčce až do 44. kola. Jenže závěrečný útok na ultraměkké směsi nevyšel, místo masivního stahování měl Max potíže vůbec zajíždět stejné časy jako Räikkönen, jehož chtěl (a měl) zdolat.
Musical chairs? Pass the parcel?@Max33Verstappen prefers playing 'slice through the field' on his birthday 👀#RussianGP #F1 🇷🇺 pic.twitter.com/MTETjIOzJw
— Formula 1 (@F1) September 30, 2018Ricciardo po startu z 18. příčky tak úspěšný nebyl. Probíjel se podstatně hůře a v devátém kole teprve poskočil na bodované příčky. Byl výrazně pomalejší než týmový kolega, navíc při zastávce ve 40. kole musel ještě měnit kromě pneumatik přední spoiler, ale měl tak velkou rezervu, že jeho šestou příčku to neohrozilo.
Týmová režie zavládla také v týmu Racing Point Force India. Sergio Pérez si na vedení "vybrečel" výměnu s Oconem, protože se cítil být rychlejší a předpokládal, že hravě zdolá před nimi jednoucího Magnussena. Jenže po jedenáct kol se nedostal k jedinému útoku, a tak vedení rozhodlo o návratu Ocona zpět před "Checa". Důvodem byla strategie Renaultu, ale Nico Hülkenberg, který měl po výměně ohrozit Force Indie, začal masivně ztrácet a nakonec přišel o bodovanou příčku ve prospěch Grosjeana.
Magnussenovo jméno se objevilo ještě v dalších dvou mezihrách. Nejdřív obdobně jako Vettel "hodil vlnku" Oconovi při jeho pokusu o předjetí, v 18. kole pak v dlouhé třetí zatáčce vytlačil mimo trať Sainze jr. Také v jeho případě bez jakéhokoli postihu.
There have been five races in Sochi, @LewisHamilton has now won three of them 💪 #RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/qlwVcGq1Zb
— Formula 1 (@F1) September 30, 2018Smolařem závodu byli piloti Toro Rosso. Oba hned na úvod vykroužili hodiny, oba skončili mimo trať a vzápětí i v boxech. A byli to jediní dva nešťastníci, kteří závod nedokončili. Na vině byly nejspíš technické problémy, protože jak Gasly, tak Hartley skončili v garáži a bylo zřejmé, že v moci mechaniků není jejich vozy poslat zpět do závodu.
Vettel se sice až do konce snažil, ale když k incidentu s Magnussenem přibyly i jeho chyby a několik vyjetí za okraj trati, neznamenal pro Mercedesy hrozbu. V posledních kolech se Bottas zkusil zeptat, zda i Stříbrné šípy nevrátí původní pořadí, ale nestalo se tak. Snad i proto byla tentokrát Hamiltonova oslava poněkud rozpačitá a nálada mezi piloty Mercedesu profesionální, ale všechno jiné než srdečná.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.