Lewis Hamilton se po závodě v Mexiku otevřeně vyjádřil k aktuálnímu dění ve Formuli 1 a poukázal na problém, který podle něj ovlivňuje férovost šampionátu.
Lewis Hamilton se po Velké ceně Mexika znovu ostře vyjádřil k systému rozhodování ve Formuli 1. Podle pilota Ferrari panuje mezi komisaři stále nedostatek jasnosti a jednotnosti v udělování trestů, což podle něj podkopává důvěru v celý proces. „Neexistuje žádná jasnost a to je pravděpodobně jeden z hlavních problémů. Transparentnost a odpovědnost, to je to, co chybí,“ uvedl Hamilton před víkendem v Sao Paulu, informuje Motorsport.com.
Brit reagoval na incident ze šestého kola závodu v Mexiku, kdy v souboji s Maxem Verstappenem vyjel mimo trať v zatáčce číslo čtyři a obdržel desetisekundový trest za trvalé získání výhody. Penalizace ho po zastávce v boxech srazila do středu pole a připravila o možnost bojovat o umístění v první čtyřce. Hamilton však tvrdí, že rozhodnutí komisařů bylo přehnané a neodpovídalo skutečnému průběhu situace.
„Nezískal jsem žádnou výhodu, projel jsem místem, kde byl extrémně nízký grip,“ hájil se sedminásobný mistr světa. Zároveň upozornil, že Verstappen jen o několik okamžiků dříve vyjel na trávu v předchozí zatáčce, což podle něj vedlo k jejich pozdějšímu kontaktu. „Tohle mě opravdu mate. Zdá se, že jeden manévr je potrestán, jiný ne,“ dodal Hamilton s jasným vzkazem směrem k vedení FIA.
Hamiltonovo rozhořčení nad rozhodnutím komisařů sdílel i jeho týmový kolega Charles Leclerc. Ten totiž hned v úvodním kole také vyjel mimo trať, ale na rozdíl od Hamiltona se trestu nedočkal. Brit proto označil rozhodnutí potrestat pouze sebe za „šílené“ a upozornil, že podobné situace ukazují na nerovné posuzování pravidel mezi jednotlivými jezdci.
Podobný názor měl i George Russell, Hamiltonův bývalý kolega z Mercedesu. Ten ironicky poznamenal: „Když někdo seká trávu, doslova, a přesto se nic nestane, nedává to smysl.“ Podle něj šlo o další důkaz, že komisaři často rozhodují bez jasných a konzistentních měřítek, což mezi závodníky vyvolává frustraci.
Leclerc sice na začátku závodu musel vrátit pozici Landu Norrisovi po vyjetí z trati, ale i tak zůstal před Hamiltonem. Verstappen se po souboji s oběma piloty propadl na čtvrté místo, právě mezi Hamiltona a Russella, což ještě zvýšilo napětí a nejasnost kolem celé situace.
Na otázku, zda už chápe, proč byl v Mexiku potrestán, Hamilton odpověděl: „Ani ne. Není v tom žádná jasnost. A také ten prvek utajení při rozhodování v zákulisí, to je něco, co je potřeba řešit.“ Podle něj je třeba, aby FIA více zpřehlednila proces rozhodování a zvýšila důvěru jezdců i fanoušků.
Na závěr Brit připomněl i kontroverzní závěr sezony 2021, kdy přišel o titul po událostech v Abú Zabí. „Nevím, jestli si komisaři uvědomují, jakou váhu jejich rozhodnutí mají. Nakonec to mohou být právě ta rozhodnutí, která určují výsledky šampionátů,“ uvedl Hamilton. Jeho slova znovu otevírají debatu o tom, zda by FIA neměla zásadně změnit a zpřehlednit systém rozhodování během závodních víkendů.
Forbes zveřejnil žebříček nejlépe placených pilotů F1 za sezonu 2025, přičemž příjmy rozdělil na základní platy a bonusy, které často výrazně převyšují samotný plat a umožňují i jezdcům bez titulu mistra světa výrazně zvýšit celkové příjmy.
Verstappen Racing podle dostupných informací uzavřel víceletou spolupráci s Mercedesem. Partnerství má být klíčovým pilířem dlouhodobých ambicí týmu Maxe Verstappena.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.