Jestliže někdo doufal, že na okruhu Gillese Villeneuva v Montrealu dojde k nějakému dramatu, pak se mýlil. Vše podstatné se stalo už na počátku závodu a pak jsme pouze sledovali marnou snahu uprostřed startovního pole.
Pokud se podíváme na povětrnostní podmínky, byly de facto identické s předchozími dny - vzduch 20 °C, trať 41 °C, vlhkost vzduchu 28 % a vítr kolísající od sedmi do devíti kilometrů za hodinu. Nebe vymetené, takže žádné drama v podobě deště nešlo očekávat.
První vzrušení na startu předvedla dvojice Bottas-Verstappen, kteří projeli první dvě zatáčky bok po boku, aby si nakonec druhou příčku uhájil Fin. Pak se pozornost přenesla do páté zatáčky, kde Lance Stroll vytlačil na bariéru Toro Rosso Brendona Hartleye. Vůz byl vyzdvižen do vzduchu, spadl přídí na přední kolo domácího pilota a oba vozy nedobrovolně zaparkovaly v zatáčce 6. Pochopitelně se rozevlála žlutá a na trať se vydal safety car.
Elbows out, @ValtteriBottas 😉#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/H045f3aknL
— Formula 1 (@F1) June 10, 2018Když byly vraky odklizeny a na počátku 5. kola proběhl restart, tentokrát to byli Sainz jr. a Pérez, kteří se "nevešli" do první zatáčky. Mexičan v roli novomanžele dopadl podstatně hůř a po překřižování trati spadl z desátého na 14. pozici. Do radiokomunikace se dožadoval černé vlajky pro Sainze, ale komisaři stejně jako v případě první kolize netrestali.
Protože Räikkönen neudržel svou pozici, seřadila se TOP6 v pořadí Vettel, Bottas, Verstappen, Hamilton, Ricciardo a Räikkönen - čekalo se na první zastávky v boxech, od nichž se čekalo, zda nezahýbají pozicemi. Verstappen k mechanikům zamířil v sedmnáctém, Ricciardo o kolo později. Překvapivě ve stejné době jako Max zajel do boxů i Hamilton, ovšem v jeho případě to byla z nouze ctnost, protože už předtím hlásil určité potíže s motorem, provázené výpadky výkonu. Ricciardo se dokázal vrátit na trať před obhájce titulu, Räikkönen po zastávce v 33. kole chvíli dýchal Hamiltonovi na záda, ale pak se nedokázal v jeho závětří udržet a nakonec ztrácel přes čtyři vteřiny.
The race started with a bang in Canada 💥#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/Zz41ewBrrh
— Formula 1 (@F1) June 10, 2018Vpředu byly rozdíly konstantní, Bottas měnil pneumatiky v 36. kole, Vettel v okruhu následujícím - všichni zmínění obuli superměkkou směs. Bottas postupně naznačoval, že by mohl Vettela znervóznit, ale nakonec to byl on, kdo chyboval - při nájezdu do 56. kola a snaze předjet o kolo zpět jedoucího Sainze nezvládl první zatáčku a ze tří vteřin ztráty na Vettela bylo náhle téměř pět. Poté se Fin potýkal s určitými problémy s dodávkou paliva, takže nakonec byl v závěru rád, že odolal útokům finišujícího Verstappena.
Druhou dvojici tvořili Ricciardo a Hamilton. V posledních osmi kolech se Lewis dostal do odstupu pod jednou vteřinou, který různě kolísal, ale nedokázal si vybudovat ani jednu příležitost k útoku. Do jisté míry na tom měli zásluhu i piloti Renaultu a Force India Estebana Ocona, kteří se v rozhodujících fázích pletli dvojici do cesty.
Zatímco Renault odjel spolehlivý závod a piloti jeli v těsném závěsu, ovšem bez jediné chybičky, na osud mohla žehrat Force India. O Pérezovi už byla řeč, Ocon si porci smůly vybral při své zastávce ve 12. kole (Force Indie stavěly jako první z celého startovního pole), když mechanici nestačili sundal pravé zadní kolo a vůz dosedl na dráhu. Zdržení znamenalo pro Francouze pád za dvojici Renaultu a ačkoliv se jim Ocon dostal na dosah, také on nebyl dostatečně blízko, aby zaútočil.
Dlouho se zdálo, že kloudný výsledek přiveze Grosjean, startující z posledního místa kvůli defektu motoru v kvalifikaci. Ultraměkké pneumatiky měnil jako vůbec poslední ve 49. kole a ještě přitom zažil pernou chvilku, když se dostal do těsného kontaktu s Oconem a musel na trávu. Černý den zažil McLaren, protože Vandoorne zajel do boxů v režimu safety caru kvůli poškození vozu troskami Hartleyova monopostu, marně pak stíhal startovní pole. Alonso byl jediným pilotem, který musel odstoupit ze závodu pro technické potíže, konkrétně kvůli výfuku.
The moment Sebastian Vettel capped off a stunning weekend in Montreal✅ Pole position✅ Led every lap✅ 50th race win✅ Championship lead#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/TqIbuTNsOR
— Formula 1 (@F1) June 10, 2018Když se jela v Montrealu historicky první Grand Prix, psal se rok 1978. Tehdy se v Kanadě šampionát končil, v tréninku dokonce sněžilo a slavným vítězem se stal domácí hrdina Gilles Villeneuve. Po 40 letech na něj navázal Vettel a díky vítězství se posunul na průběžnou první příčku klasifikace s jedním bodem před Hamiltonem. Jinak ale nutno poznamenat, že na trati jsme viděli minimum předjížděcích manévrů a k nadějným soubojům nakonec nedošlo...
Poslední drama, které by za jistých okolností mohlo někomu pomoci, připravili pořadatelé: poněkud zmatená instrukce vyústila v chybu, když čestný host, modelka Winnie Harlow, odmávla šachovnicovou vlajkou startovní pole už v předposledním kole. Mírně zmatený Vettel se dotazoval svého týmu do vysílačky, co se děje a byl instruován, aby v plném tempu dokončil 70. kolo, aby svůj drahocenný triumf nezpochybnil. Nakonec se v konečné klasifikaci objevuje 68 kol, protože podle pravidel se výsledky počítají podle posledního dokončeného kola předcházejícímu tomu, kdy byl závod mylně odmávnut, tedy v tomto případě podle 68. kola.
The #CanadianGP in 60 seconds... pic.twitter.com/WyUeQfX0JY
— Formula 1 (@F1) June 11, 2018Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.