AUSTIN: Očekávaný souboj mezi piloty Mercedesu skončil tak, jak se dalo předpokládat. Hamilton udělal maximum, Rosberg využil pasáže virtuálního safety caru k tomu, aby si obhájil druhé místo. O to usilovněji se bojovalo ve středu pole.
Říká se, že mnohdy o výsledku samotného závodu rozhodne už start. Tady se to do značné míry projevilo - Hamilton uhájil svou první příčku, Rosberg se pokusil o vnější nájezd do první zatáčky, čehož využil Ricciardo a posunul se před něj. Räikkönen se posunul před Verstappena, ovšem je dobré připomenout, že Mercedesy a Holanďan jeli na měkkých pneumatikách, ostatní piloti ze špičky pak začínali závod na superměkké směsi.
První zastávky absolvovali piloti s ohledem na rychle se opoptřebovávající se supersofts už od osmého kola (Ricciardo), následoval ale překvapivě Verstappen na měkké směsi, pak do boxů zamířili postupně Hamilton a Rsoberg. Ferrari si dávali poměrně načas - Räikkönen dostal pokyn v 13. kole, Vettel ještě o kolo později.
Ještě než došlo ke klíčovému bodu závodu, zaskočil své mechaniky Max Vestappen. Na konci 26. kola se objevil v boxech, což ale mechanici evidentně nečekali. Museli odklidit připravné pistole k výměně kol, aby Max vůbec mohl na stání zajet, neměli připravené pneumatiky, takže místo obvyklých dvou až tří vteřin trvala zastávka 9,2 vteřiny. A už o dvě kola později, při nájezdu na protilehlou rovinku, začal vydávat Holanďanův motor podivné zvuky a Verstappen nakonec v 17. zatáčce svůj red bull odstavil. Tím se třetí sektor rozežlutil a vedení závodu zvolilo režim virtuálního safety caru.
Pro Mercedes to znamenalo vlastně z nebe seslaný dar, protože v jediném kole oba vozy přešly na středně tvrdou směs. A protože Räikkönen stavěl na konci 24. kola, Ricciardo s odstupen jednoho a Vettel dvou, tak po ukončení VSC se ocitl Rosberg před Ricciardem a Australan už nenašel žádnou zbraň k odvetě. Vedoucí průběžné klasifikace pak ještě zkoušel stáhnout Hamiltonův desetivteřinový náskok a skutečně z něj něco ukrojil, ale dalo se předpokládat, že Lewis bude kontrolovat pozici a nebude hnát svůj vůz do cíle na maximální výkon.
Skutečný vztek mohl mít Kimi Räikkönen. Zvolil poměrně zvláštní strategii superměkké - měkké - superměkké - měkké směsi. Jenže když na konci 38. kola zajel k mechanikům, ti nezvládli výměnu pravého zadního kola, lépeřečeno Fin dostal pokyn k odjezdu, ale mechanik u pravého zadního kola ještě neměl výměnu dokončenou, což bylo zřejmé z chvostu jisker, který se od zmíněného kola táhl. Kimi také dojel pouze k výjezdu z boxů, pak mohl jenom bezmocně spustit své ferrari zpět do boxů, zastavil u stání Haasu a vrátil se do své garáže. Tam asi padala hodně ostrá slova. Vettel si tři kola před cílem ještě zajel pro superměkkou sadu aby se pokusil vybojovat aspoň nejrychlejší kolo útěchy - což se mu povedlo.
Force India prožila skutečně velmi krušný víkend. Podobně jako v Singapuru ztratil Hülkenberg hned po startu, i když tentokrát to bylo v první zatáčce, kde narazil do Vettelova zadního kola a o jeho spoiler pak zničil svou zadní pravou pneumatiku Bottas. Ještě v prvním kole, v 11. zatáčce poslal druhou Force Indii z trati Kvjat. Pérez se pak složitě probojovával zpět na svou pozici, ruský pilot v sérii vyšetřovaných pilotů vyfasoval deset vteřin penalizace, což ho zcela jistě stálo body.
Skvělý závod odjel Carlos Sainz jr. Španělský mladík se rozhodl protáhnout svůj poslední stint na žlutě označených pneumatikách až do cíle a prakticky dvacet kol musel odrážet útoky Felipe Massy, k němuž se v závěru přidal i Fernando Alonso. Duel této trojice dostal první dramatický nádech v 52. kole, kdy se Alonso v 15. zatáčce pokusil o předjížděcí manévr, po němž nebyl schopen zatočit a kolidoval s Massou. Při střetu si Brazilec nejspíš poškodil pneumatiku, protože okamžitě začal ztrácet a místo nájezdu do posledního kola musel k výměně do boxů. Naštěstí pro něj měl osmý Pérez velkou ztrátu, takže Massa pouze zaznamenal ztrátu kola na vítěze, ale nikoli pozice.
Alonso pak v posledním kole dokončil svou spanilou jízdu atakem svého krajana. Na konci protilehlé rovinky zaútočil a protože Sainz jr. zaujal defenzivní stopu, pokusil se Fernando zdolat pilota Toro Rosso na brzdy. Byl však široký a vyjel daleko mimo trať, ale Carlos už toho nedokázal využít. Ještě před Alonsovým průjezdem cílem bylo jasné, že za incident v 52. kole proběhne vyšetřování. Nakonec ale žádný z jeho předjížděcích manévrů nebyl shledán jako prohřešek, takže Alonso páté místo uhájil.
Nebylo to ostatně jediné, také dvojice Ocon a Nasr prošla pozorností komisařů za tvrdý souboj v prvním kole, ale v tomto případě se to obešlo bez dalších následků. Zkoumání unikl Magnussen, který v závěru jel na superměkké směsi a proto postupně překonal Ericssona, týmového kolegu Palmera a nakonec i Kvjata, ale podobným způsobem jako Alonso ve dvanácté zatáčce využil prostoru mimo zatáčku.
Grand Prix USA byla přehlídkou celebrit, které pózovaly v paddocku, i když se tvářily poněkud nezaujatě, spíš působily dojmem, že je zajímá vše jiné, než závody. Ať to byla Venus Williams, Gerald Butler, který se vydal i na stupně vítězů vyzpovídat první tři v cíli, Ed Moses nebo lyžařka Lindsay Vonn.
Hamilton tedy umazal sedm bodů z Rosbergova náskoku, ale rozhodně to není počet, který by pro něm znamenal nějakou větší šanci na obhajobu titulu. Rosberg dokázal využít všech možností, které se mu nabídly a pohlídal si druhé místo. Za těchto okolností tedy kráčí k vysněnému titulu.
Po závodě byl potrestán Magnussen (více zde) - penalizace 5 vteřin ho odsunula na 12. místo za Kvjata.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.