Sedmnáctý závodní víkend nás přenesl do země vycházejícího slunce a začal odvíjet další část tajenky s názvem Koruna automobilového krále. Zatím k ní nakročil lépe vedoucí pilot průběžné klasifikace Nico Rosberg.
Oporoti loňsku bylo tentokrát moudřejší počasí - dokazovaly to i hodnoty tradičních měřených údajů: vzduch 21°C, trať 30°C, vítr o síle 6,8 km a 48% vlhkost vzduchu. Pro piloty tedy podmínky velice dobré, ale s časy se poněkud váhalo.
Jako první si nechal své kolo na měkkých pneu změřit Sergio Pérez (1:34,956), ostatní piloti zkoušeli různé varianty pneumatik - pro Suzuku byly k dispozici směsi měkká, středně tvrdá a tvrdá. Ricciardo na začátku zkoušel typické měřící prvky za přední nápravou, Pérez později sáhl pro Halo koncept (zajel s ním čas 1:36,347), ale další údaje začaly do tabulek pršet až po první čtvrthodině. Po 23 minutách zatrnulo fanouškům Fernanda Alonsa, protože v zatáčce Spoon se jeho vůz začal točil a pak pozadu mířil k bariéře. Trefil ji naplocho pravým zadním kolem a bočnice zadního spoileru na stejné straně doznala drobné úhony. Španěl však byl schopen z "místa činu" odjet, ale v tu chvíli se nad ním vznášel Damoklův meč v podobě možnosti, že si v japonském dopoledni už nezajede.
Pak začaly úřadovat Mercedesy - Rosberg stanovil výchozí čas 1:33,751 a Hamilton přes veškerou snahu ztrácel 0,216 vteřiny. Další časy už byly pomalejší a Brit si do komunikace stěžoval na klesající výkon. Až po půlhodině se konečně rozhodl k měřenému kolu i Vettel, jako vůbec poslední pilot startovního pole, ale poskočil na třetí místo časem 1:34,334, čímž předstihl do té doby třetího týmového kolegu - Räikkönen zajel čas 1:34,605. Týmy se tak hezky seřadily po dvojicích - Mercedes, Ferrari, Force India, Red Bull a McLaren. Na chvostu se krčily na střídačku Renaulty a Manory.
Po desetiminutové pauze, která po 40 minutách rozdělila trénink na dvě části, vyrazil na trať jako první Magnussen (1:36,892), ale bylo jasné, že to důležité se bude odehrávat vepředu. Red Bully vyjely označené zelenou barvou, na kratičkou chvíli si vzal vedení Räikkönen, po něm nasadil k rychlému kolu Vettel, ale v zatáčce před podjezdem trati se dopustil chyby, vyjel mimo vymezenou dráhu a to ho zpomalilo. Týmového kolegu dokázal porazit, ale za ním jedoucí Nico Rosberg ho vzápětí výrazně překonal. Co bylo opravdu hodně zajímavé, že Hamilton zaostal za svým soupeřem z Mercedesu prakticky s identidckým odstupem, srazil z něj jen jednu tisícinu (- 0,215).
O vzrušení se pak postaral Romain Grosjean, který pět minut po tréninkové hodině v zatáčce před mostem podle vlastních slov nemohl zabrzdit a řítil se proti svodidlům. Jeho vůz nakonec v kačírku zpomalil, Francouz vycouval na trať a s předním spoilerem nakloněným k levé straně se doplížil do boxů.
V poslední půlhodině už piloti vsadili na závodní simulaci, časy byly přinejlepším o dvě a půl vteřiny pomalejší než nejrychlejší výkon Rosberga. Zaznamenali jsme i několik drobných výjezdů mimo trať, ale nejvážnější předvedl Verstappen ve výjezdu ze zatáčky Spoon a bez potíží se dokázal vrátit na trať.
Force India a Red Bull si prohodily pozice, Button na poslední chvíli poklesl, v podstatě ale síly v druhé čtyřicetiminutovce zůstaly rozvržené stejně. Grosjean už se kvůli svému klepnutí do bariéry na trať nedostal, Alonsovi mechanici dokázali monopost připravit natolik, že s ním obhájil deváté místo z doby před svým nedobrovolným výletem mimo trať.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.