Devátý závodní víkend letošní sezóny přivítá rakouský Red Bull Ring. Trať, která toho pamatuje hodně, například dvojnásobné opakování startu v roce 1987 nebo tragickou nehodu Američana Marka Donohuea, doznala od své první éry jistých proměn.
Než se pustíme do vlastního komentáře, co se na trati dělo, popřejme vše nejlepší dnešnímu oslavenci. Daniel Ricciardo si dnes může pochutnat na dortu ke svým 27. narozeninám. V boxech Red Bull Ringu jsme viděli i některé celebrity, naštěstí povětšinou závodního ražení, což byl případ ještě loni aktivního pilota F1 a současného čerstvého vítěze 500 mil INDY, Američana Alexandra Rossiho.
Sergio Pérez tentokrát zůstal v boxech v "civilu" a sluchátky na uších, jeho místo zaujal Mexičan Alfonso Celis jr. Po prvních deset minut si jenom piloti okruh "osahávali", prakticky bez výjimky zajížděli instalační kola, Magnussen si obkroužil kolo se sběrnými prvky za přední nápravou. Prvním, kdo zajel měřené kolo a vytvořil jakési měřítko pro další minuty tréninku, byl Verstappen s časem 1:10.099. Následovala řada dalších časů, ale většinou se jejich držitelé seřadili až za Holanďanem. Páteční náhradník za Sergia Péreze Alfonso Celis dokonce vyprodukoval čas o šest vteřin horší (1:16,926).
Kupodivu v první fázi nebyl rychlejší ani Rosberg (1:10,649), až jeho druhý rychlý pokus ho posunul do čela (1:09,154). Snažili se také u Ferrari, kde si postupně svá maxima vylepšoval Vettel - 1:09,303, 1:09,068 a 1:08,915. Stíhačku předváděli i Räikkönen (1:09,442) a Ricciardo (1:09,380, 1:08,889).
Diváci u televizních obrazovek se ale rozhodně nenudili, už v úvodu tréninku udělal Hamilton v zatáčce Schlossgold hodiny a tím značně vyděsil Grosjeana, který svůj haas rovněž postavil napříč trati. Oba ale z této patálie vyvázli bez úhony.
Pořadatelé na Red Bull Ringu letos připravili pilotům poněkud nemilé překvapení v podobě druhé řady obrubníků, žlutých prvků, které jim působily nemalé potíže. Po půlhodině si je vyzkoušel jako první Verstappen v předposlední zatáčce, která byla vůbec místem častých výletů mimo trať. Max si na zmíněné překážce poskočil a urazil si levý "winglet" předního křídla. Ten pak ležel v nájezdu do poslední zatáčky dobrých deset minut. Další drama v této zatáčce krátce poté předvedli Ricciardo a Ericsson. Švéd mířil do boxů a Australan se ho pokusil předjet. Málem z toho byla kolize, kterou Daniel řešil rovněž výjezdem daleko za hranice trati a Marcus se zmítajícím se sauberem přejel bílou čáru na vjezdu do boxů, za což byl následně vyšetřován.
Po 40 minutách se startovní pole stáhlo do boxů a chystal se druhý útok na lepší časy. Ten mohl záhy odtroubit Verstappen, jenž mezi zatáčkami Rauch a Wirth najel na zmíněné žluté "zpomalováky" a zničil si zavěšení pravého předního kola. Skončil v kačírku a ředitelství poslalo "na trať" vitruální safety car.
V druhé části už začal Mercedes opět ukazovat, kdo bude na Red Bullu pánem. Rosberg se jako první dostal pod hranici 1:18,0 - 1:07,644, vzápětí ho začal pronásledovat Hamilton (1:07,995). V odstupu necelých tří vteřin se prohnaly cílem obě Ferrari s časem na setinu stejným, jen v jediném směru se lišil - Vettel byl přesně o 2 desetiny rychlejší.
Jen málokdo neměl problémy a nepodíval se za hranice vyměřené trati, v kritickém místě v zatáčce Jochena Rindta to byli Hamilton, Rosberg, Vettel, Ricciardo, Verstappen a také Harjanto, který tu předvedl hodiny a pak málem vjel do cesty Ricciardovi, který však díky dobré signalizaci dokázal zpomalit. Indonésan byl za svůj prohřešek rovněž vyšetřován, stejně jako jeho kolega Wehrlein za nedodržení rychlosti v režimu VSC.
Nakonec se žádné zásadní překvapení nekonalo. Verstappen už nemohl kvůli zmíněné nehodě svůj čas zlepšit, Mercedes jako jediný zajel čas pod 1:08,0.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.