Čtyři závody, čtyři vítězství - to je vizitka Nica Rosberga v letošním šampionátu. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton měl cestu k vítězství ztíženou horší startovní pozicí a také problémy během závodu.
Třetí Grand Prix Ruska a dosud se vítěz nerekrutoval z jiné stáje než Mercedes. Jestli doufal Lewis Hamilton v určitý obrat a ohrožení náskoku týmového kolegy, musel si opět nechat zajít chuť.
O zásadních věcech se rozhodlo už na startu, který pro ty, kteří nestihli Grand Prix Číny, nabídl reprízu boje Sebastiana Vettela a Daniila Kvjata. Natěšený domácí pilot se před druhou zatáčkou pověsil do závětří Němcova Ferrari, které mělo po boku Ricciarda a před sebou Bottase, ale Rus svůj optimismus evidentně přehnal. První ránu dostalo Ferrari ještě před zatáčkou (a trefilo Ricciardův red bull), druhý a značně nesmyslný kontakt pak přišel v následném dlouhém oblouku, po němž Vettel s prázdnou levou pneumatikou a neovladatelným vozem mířil do bariéry, zhruba ve stejném místě jako loni Grosjean. S vylomeným pravým předním kolem a notnou dávkou vzteku se po několika stovkách metrů vracel do boxů, snad aby si vynahradil závodní absenci, tak si vydobyl místo za řidítky přepravního skútru.
Poněkud utajenější byla další strkanice na chvostu startovního pole, kde nedobrzdil Esteban Gutiérrez svůj Haas a podobně jako Kvjat do Vettela naremploval před sebou jednoucího Nico Hülkenberga. Odnesla to levá zadní pneumatika a poskakující Force India ještě trefila Harjantův Manor.
Na trať po krátkém avizování virtuální podoby pochopitelně putoval safety car a když se po třech kolech stáhl do boxů, Rosberg ostatním soupeřům odskočil a kromě krátkého úseku mezi 33. a 34. kolem nenechal nikoho na pochybách, že závodu dominuje. Dokonce v samotném závěru, asi jako by chtěl zdůraznit, v jaké pohodě se nachází, zajížděl nejrychlejší kola.
Po restartu zaskočil Bottas Räikkönena a když Iceman v 7. kole chyboval ve čtvrté zatáčce, objevil se před ním i tentokrát dobře startující Hamilton. Jenže pak se do jisté míry opakovala situace z Číny, kde si obhájce titulu nedokázal poradit s Massou. Bottas jeho útokům odolával až do zastávky v boxech, kam zamířil Fin jako první (17. kolo). Lewis k mechanikům zajel v následujícím okruhu, ale před Bottase se dostal až v 19. kole. Rosberg v čele si mezitím najel pohodlný náskok, který sice Hamilton dokázal do určité doby stahovat, pak mu ale tým v 38. kole hlásil problémy s únikem vody a Hamilton se tak na pět okruhů musel vzdát ambice na dojetí svého kolegy a podřídit vše tomu, aby se vůbec dostal do cíle.
Räikkönen po zastávce v boxech (21. kolo) poskočil před Bottase a pak už si jel vlastně závod sám pro sebe. Za ním jedoucí duo Williamsů nestíhalo, on zase neměl reálnou šanci dostihnout Hamiltona. To, že se mu přiblížil v samotném závěru až na 8 vteřin bylo spíš poklidným finále ruské Grand Prix. Přes své 82. umístění na stupních vítězů a celkově 700. výsledek stejného druhu pro Ferrari se Iceman nad svým výsledkem zvláště neradoval.
Ruskou Grand Prix provázela také nemalá snůška penalizací a trestů. Ten první a největší vyfasoval za svůj nálet Daniil Kvjat, v depu si postál 10 vteřin stop & go a propadl se tak na samotný chvost startovního pole. I proto si asi vyzkoušel non-stop jízdu na bíle označených pneumatikách. O něco podobného se pokusil i Ricciardo, ale tahle strategie Red Bullu nevyšla. Dalším hříšníkem byl Felipe Nasr, který dostal pětivteřinový trest za vyjetí z trati při souboji s Wehrleinem. Do třetice dostal nepříjemnou "desítku" Carlos Sainz jr., kterýžto trest se mu připočetl ke konečnému výsledku. Svůj souboj s Buttonem o 10. příčku ale prohrál už v samotném závěru závodu, takže ho to nemuselo tolik mrzet.
Překvapily tentokrát vozy bez bodového zisku, ovšem dá se říci, že jak Magnussen, tak Alonso s Buttonem vydělali na postartovních zmatcích, do nichž byl zapleteni oba piloti Force Indie. Nutno ale říci, že jak Dán, tak piloti McLarenu odjeli dobrý závod bez chyb. K nim se řadí i živou vodou pokropený Romain Grosjean, který po hodně dlouhou dobu dokázal odolávat útokům Sergia Péreze. Mexičan měl smůlu, protože po startu musel s roztrženou pravou zadní pneumatikou do boxů. Na Francouze dotíral v těsném závěsu v téměř celou závěrečnou třetinu Grand Prix, ale svou šanci nevyužil.
Na chvostu zůstaly opět Saubery a Manory, třebaže Ericsson jednu chvíli srdnatě obhajoval 8. příčku a Wehrlein několika souboji naznačil, že by se mohl ucházet o vyšší příčky. Jeho konečný výsledek, kdy jako jediný zaznamenal ztrátu dvou kol, do jisté míry ovlivnily i potíže při zastávce v boxech v 41. kole, kdy setrval u svých mechaniků nekonečných 27 vteřin. Pokud nebudeme počítat piloty vyřazené v důsledku kolize v prvním kole, jediným mužem stiženým poruchou byl Max Verstappen, který shodou okolností v 33. kole (jeho startovní číslo je 33) musel kvůli motoru odstavit svůj vůz - v té době obhajoval 6. příčku.
Závod v Rusku opět poukázal na to, že pokud jsou vozy minimálně vyrovnané, je předjíždění obtížné a pořadí se příliš nebude měnit. Dominance Mercedesu přetrvává, Ferrari si drží od těla Williams, Red Bull tentokrát předvedl, jak se závodit rozhodně nemá a zbytek startovního pole se postaral aspoň o částečné vzrušení. Budeme doufat, že na barcelonském okruhu za dva týdny bude podívaná o něco dramatičtější.
P.S. Pouze k polemice v přímém přenosu. Ohledně mistra světa F1 s nejmenším počtem vítězství doporučuji věnovat pozornost Mike Hawthornovi (3 vítězství) a také dr. Giuseppe Farinovi, který je na tom stejně jako Keke Rosberg s 5 výhrami.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.