Čtyři závody, čtyři vítězství - to je vizitka Nica Rosberga v letošním šampionátu. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton měl cestu k vítězství ztíženou horší startovní pozicí a také problémy během závodu.
Třetí Grand Prix Ruska a dosud se vítěz nerekrutoval z jiné stáje než Mercedes. Jestli doufal Lewis Hamilton v určitý obrat a ohrožení náskoku týmového kolegy, musel si opět nechat zajít chuť.
O zásadních věcech se rozhodlo už na startu, který pro ty, kteří nestihli Grand Prix Číny, nabídl reprízu boje Sebastiana Vettela a Daniila Kvjata. Natěšený domácí pilot se před druhou zatáčkou pověsil do závětří Němcova Ferrari, které mělo po boku Ricciarda a před sebou Bottase, ale Rus svůj optimismus evidentně přehnal. První ránu dostalo Ferrari ještě před zatáčkou (a trefilo Ricciardův red bull), druhý a značně nesmyslný kontakt pak přišel v následném dlouhém oblouku, po němž Vettel s prázdnou levou pneumatikou a neovladatelným vozem mířil do bariéry, zhruba ve stejném místě jako loni Grosjean. S vylomeným pravým předním kolem a notnou dávkou vzteku se po několika stovkách metrů vracel do boxů, snad aby si vynahradil závodní absenci, tak si vydobyl místo za řidítky přepravního skútru.
Poněkud utajenější byla další strkanice na chvostu startovního pole, kde nedobrzdil Esteban Gutiérrez svůj Haas a podobně jako Kvjat do Vettela naremploval před sebou jednoucího Nico Hülkenberga. Odnesla to levá zadní pneumatika a poskakující Force India ještě trefila Harjantův Manor.
Na trať po krátkém avizování virtuální podoby pochopitelně putoval safety car a když se po třech kolech stáhl do boxů, Rosberg ostatním soupeřům odskočil a kromě krátkého úseku mezi 33. a 34. kolem nenechal nikoho na pochybách, že závodu dominuje. Dokonce v samotném závěru, asi jako by chtěl zdůraznit, v jaké pohodě se nachází, zajížděl nejrychlejší kola.
Po restartu zaskočil Bottas Räikkönena a když Iceman v 7. kole chyboval ve čtvrté zatáčce, objevil se před ním i tentokrát dobře startující Hamilton. Jenže pak se do jisté míry opakovala situace z Číny, kde si obhájce titulu nedokázal poradit s Massou. Bottas jeho útokům odolával až do zastávky v boxech, kam zamířil Fin jako první (17. kolo). Lewis k mechanikům zajel v následujícím okruhu, ale před Bottase se dostal až v 19. kole. Rosberg v čele si mezitím najel pohodlný náskok, který sice Hamilton dokázal do určité doby stahovat, pak mu ale tým v 38. kole hlásil problémy s únikem vody a Hamilton se tak na pět okruhů musel vzdát ambice na dojetí svého kolegy a podřídit vše tomu, aby se vůbec dostal do cíle.
Räikkönen po zastávce v boxech (21. kolo) poskočil před Bottase a pak už si jel vlastně závod sám pro sebe. Za ním jedoucí duo Williamsů nestíhalo, on zase neměl reálnou šanci dostihnout Hamiltona. To, že se mu přiblížil v samotném závěru až na 8 vteřin bylo spíš poklidným finále ruské Grand Prix. Přes své 82. umístění na stupních vítězů a celkově 700. výsledek stejného druhu pro Ferrari se Iceman nad svým výsledkem zvláště neradoval.
Ruskou Grand Prix provázela také nemalá snůška penalizací a trestů. Ten první a největší vyfasoval za svůj nálet Daniil Kvjat, v depu si postál 10 vteřin stop & go a propadl se tak na samotný chvost startovního pole. I proto si asi vyzkoušel non-stop jízdu na bíle označených pneumatikách. O něco podobného se pokusil i Ricciardo, ale tahle strategie Red Bullu nevyšla. Dalším hříšníkem byl Felipe Nasr, který dostal pětivteřinový trest za vyjetí z trati při souboji s Wehrleinem. Do třetice dostal nepříjemnou "desítku" Carlos Sainz jr., kterýžto trest se mu připočetl ke konečnému výsledku. Svůj souboj s Buttonem o 10. příčku ale prohrál už v samotném závěru závodu, takže ho to nemuselo tolik mrzet.
Překvapily tentokrát vozy bez bodového zisku, ovšem dá se říci, že jak Magnussen, tak Alonso s Buttonem vydělali na postartovních zmatcích, do nichž byl zapleteni oba piloti Force Indie. Nutno ale říci, že jak Dán, tak piloti McLarenu odjeli dobrý závod bez chyb. K nim se řadí i živou vodou pokropený Romain Grosjean, který po hodně dlouhou dobu dokázal odolávat útokům Sergia Péreze. Mexičan měl smůlu, protože po startu musel s roztrženou pravou zadní pneumatikou do boxů. Na Francouze dotíral v těsném závěsu v téměř celou závěrečnou třetinu Grand Prix, ale svou šanci nevyužil.
Na chvostu zůstaly opět Saubery a Manory, třebaže Ericsson jednu chvíli srdnatě obhajoval 8. příčku a Wehrlein několika souboji naznačil, že by se mohl ucházet o vyšší příčky. Jeho konečný výsledek, kdy jako jediný zaznamenal ztrátu dvou kol, do jisté míry ovlivnily i potíže při zastávce v boxech v 41. kole, kdy setrval u svých mechaniků nekonečných 27 vteřin. Pokud nebudeme počítat piloty vyřazené v důsledku kolize v prvním kole, jediným mužem stiženým poruchou byl Max Verstappen, který shodou okolností v 33. kole (jeho startovní číslo je 33) musel kvůli motoru odstavit svůj vůz - v té době obhajoval 6. příčku.
Závod v Rusku opět poukázal na to, že pokud jsou vozy minimálně vyrovnané, je předjíždění obtížné a pořadí se příliš nebude měnit. Dominance Mercedesu přetrvává, Ferrari si drží od těla Williams, Red Bull tentokrát předvedl, jak se závodit rozhodně nemá a zbytek startovního pole se postaral aspoň o částečné vzrušení. Budeme doufat, že na barcelonském okruhu za dva týdny bude podívaná o něco dramatičtější.
P.S. Pouze k polemice v přímém přenosu. Ohledně mistra světa F1 s nejmenším počtem vítězství doporučuji věnovat pozornost Mike Hawthornovi (3 vítězství) a také dr. Giuseppe Farinovi, který je na tom stejně jako Keke Rosberg s 5 výhrami.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.