Evropská část F1 pokračuje na okruhu Circuit de Catalunya, který piloti znají velmi dobře nejen ze samotných Grand Prix. Hlavní otázky dne? Podaří se Pérezovi najít sebedůvěru a Ferrari odčinit blamáž z Kanady? O všem rozhodla hodina v době, kdy naše fotbalová reprezentace bojovala na ME s Gruzií.
Příjemné počasí, i když nad tratí sluníčko občas kryla mírná oblačnost, teplota 24°C, trať 37°C, poměrně vysoká vlhkost vzduchu 68 % a také svěží vítr (11,5 km/h) navozovaly téměř letní atmosféru. Piloti ze škály pneumatik C1-C3 bez výjimky využívali ke kvalifikačním jízdám nejměkčí směs.
Q1 - 18 minutSargeant a Zhou - tedy prozatím nejslabší piloti - se vydali na trať jako první a Logan také zajel základní, i když nikoli vypovídající čas: 1:14,301. Postupně se do čela začala propracovávat skutečná špička a čtvereřice Verstappen, Leclerc, Sainz jr. a Norris stanovili časy, které jim umožnily vynechat druhé pokusy - nejlepší byl Verstappen (1:12,306). V boji o postup značně zklamali Ricciardo a Cunoda, nedokázali najít správný rytmost a i když oba absolvovali tři pokusy, nestačili na konkurenci. To samé platilo pro Sargeanta, i když se každým pokusem lepšil, stejně zůstal poslední. Stroll, jenž si stěžoval právě na Sargeanta, že ho před zatáčkou 10 zpomalil, zajel svůj postupující čas na poslední chvíli. Stejné to bylo s Hamiltonem, jenom s tím rozdílem, že exmistr světa vystřihl druhým pokusem čas 1:12,143, jímž byl v Q1 nejrychlejší.
Do Q2 nepostoupili: Albon, Ricciardo, Magnussen, Cunoda, Sargeant
Q2 - 15 minutStroll jako by chtěl zúročit boj do posledních vteřin z Q1 vyrazil do prostřední části jako první a jeho čas 1:13,630 naznačoval, že Kanaďan a vlastně celý Aston Martin není v optimální pohodě. Špička totiž atakovala hranici 1:12,0, přes níž se dostali Verstappen (1:11,653) a Sainz jr. (1:11,874). V rozpačitých výkonech pokračoval Pérez, jenž se dokonce ocitl v ohrožení, že zůstane sedět v Q2, to samé platilo pro Hamiltona, jenž dost mizerný čas 1:12,666 komentoval poznámkou, že jeho pneumatiky jsou víc než špatné. Podobně jako v Q1 si druhé pokusy odpustili Verstappen, piloti Ferrari a McLarenu (Piastri sice na trať vyjel, ale bez ambice dosáhnout lepšího výsledku). V druhých pokusech za to řádně vzali hoši od Mercedesu a Hamilton (1:11,792) i Russell (1:11,812) naznačili, že boj o pole-position bude dramatický do posledního pokusu. Spasil se i Pérez, i když on se pod 1:12,0 nedostal. Po Q2 se vyvrbilo zajímavé složení TOP 10 - tvořilo ji kompletních pět týmů.
Do Q3 nepostoupili: Alonso, Hülkenberg, Bottas, Stroll, Zhou.
Q3 - 12 minutJestliže v předchozích pasážích někteří piloti vyčkávali, tady už se nečekalo na nic. Pérez vyjel jako první a bohužel opět naznačil, že jeho forma je všechno možné, jenom ne ideální - Verstappen mu prvním pokusem (1:11,673) "nandal" vteřinu a půl! S výjimkou Mexičana, Alpine a Piastriho, jemuž byl první čas navíc pro porušení traťových limitů, už všichni piloti zaznamenali časy pod 1:12,0 - prozatímní složení na startu by vypadalo Verstappen, Norris, Hamilton, Russell, Sainz jr. a Leclerc.
Druhé pokusy byly rychlejší a ukázalo se, jak v jednom týmu může kráčet štěstí a smůla ruku v ruce. Piastri se jako první pokusil dosáhnout nějakého času, ale v přemíře snahy nezvládl zatáčku 13, vyjel z dráhy a Q3 skončil bez měřeného času. Piloti Ferrari však nestačili na nové Verstappenovo maximum a pak vybuchla bomba - Norrisovi se podařilo o 0,040 vteřiny zdolat obhájce titulu. Scuderia Ferrari pak mohla jen přihlížet, jak je Mercedes posledními pokusy odsouvá do třetí řady. Týmové souboje Stříbrných šípů a maranellských ořů byly mimořádně vyrovnané - Hamilton porazil Russella o 0,002 vteřiny, Leclerc k lítosti domácího publika najel na Sainze jr. pět tisícin. Nutno ale podotknout, že Španěl mohl být lehce indisponován faktem, že jako první projel třináctou zatáčku poté, co do ní Piastri naházel nějaký ten štěrk.
V boxu McLarenu mohla vypuknout sláva, u Red Bullu se opět nejspíš kroutilo hlavou nad Pérezem, jenž ke druhému pokusu ani nevyjel a během celé kvalifikace se mu nepodařilo zajet jediný čas pod 1:12,0.
Red Bull zažil zklamání na Velké ceně Číny, kde se popáté za posledních sedm závodů neprobojoval na stupně vítězů.
Ferrari se po Velké Číny ceně ocitlo v nepříjemné situaci, když byli oba jeho jezdci diskvalifikováni kvůli technickým nesrovnalostem. Ferrari však na vzniklou situaci reagovalo rychle a svým fanouškům poskytlo oficiální vysvětlení.
Liam Lawson ví, že jeho výkony rozhodují o jeho budoucnosti v Red Bullu, ale nemá čas se na auto dostatečně přizpůsobit. V Číně skončil dvanáctý.
Obě Ferrari s Pierrem Gaslym byli po závodě Velké ceny Číny diskvalifikováni, což znamená, že přicházejí o cenné body. Vozy neprošly technickou kontrolou po závodě.
V závěru Velké ceny Číny čelil Lando Norris problémům s brzdovým pedálem, což málem změnilo výsledek jeho závodu.
Oscar Piastri dominantně zvítězil ve Velké ceně Číny, když od startu až do cíle udržoval bezpečný náskok před týmovým kolegou Landem Norrisem.
Lewis Hamilton dosáhl historického vítězství ve Formuli 1, když poprvé v kariéře vyhrál závod bez podpory motoru Mercedes. Ve všech svých dosavadních vítězstvích od roku 2012 vždy závodil s motorem Stříbrných šípů.
Júki Cunoda zazářil i při Velké ceně Číny, kde ve sprintu obsadil šesté místo a následně si vybojoval místo v první desítce na startovním roštu.
Liam Lawson čelí nejisté budoucnosti v Red Bullu. Přestože má před sebou teprve druhý závod za tým, jeho slabé výkony už vyvolaly obavy a spekulace o jeho dalším působení.
Tým Racing Bulls byl potrestán za nebezpečné vypuštění Isacka Hadjara během třetí části kvalifikace na Velkou cenu Číny, kdy se dostal do dráhy Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton, po historickém vítězství ve sprintu pro Ferrari, plánuje "mistrovský plán" na vítězství v hlavním závodě. Přes páté místo v kvalifikaci věří, že úpravy auta a správná strategie mu pomohou bojovat s konkurencí o první místo.
Charles Leclerc označil výkon Ferrari v kvalifikaci na Velkou cenu Číny za realistický obraz aktuální formy týmu. Oba piloti se do závodu postaví z páté a šesté pozice.