Evropská část F1 pokračuje na okruhu Circuit de Catalunya, který piloti znají velmi dobře nejen ze samotných Grand Prix. Hlavní otázky dne? Podaří se Pérezovi najít sebedůvěru a Ferrari odčinit blamáž z Kanady? O všem rozhodla hodina v době, kdy naše fotbalová reprezentace bojovala na ME s Gruzií.
Příjemné počasí, i když nad tratí sluníčko občas kryla mírná oblačnost, teplota 24°C, trať 37°C, poměrně vysoká vlhkost vzduchu 68 % a také svěží vítr (11,5 km/h) navozovaly téměř letní atmosféru. Piloti ze škály pneumatik C1-C3 bez výjimky využívali ke kvalifikačním jízdám nejměkčí směs.
Q1 - 18 minutSargeant a Zhou - tedy prozatím nejslabší piloti - se vydali na trať jako první a Logan také zajel základní, i když nikoli vypovídající čas: 1:14,301. Postupně se do čela začala propracovávat skutečná špička a čtvereřice Verstappen, Leclerc, Sainz jr. a Norris stanovili časy, které jim umožnily vynechat druhé pokusy - nejlepší byl Verstappen (1:12,306). V boji o postup značně zklamali Ricciardo a Cunoda, nedokázali najít správný rytmost a i když oba absolvovali tři pokusy, nestačili na konkurenci. To samé platilo pro Sargeanta, i když se každým pokusem lepšil, stejně zůstal poslední. Stroll, jenž si stěžoval právě na Sargeanta, že ho před zatáčkou 10 zpomalil, zajel svůj postupující čas na poslední chvíli. Stejné to bylo s Hamiltonem, jenom s tím rozdílem, že exmistr světa vystřihl druhým pokusem čas 1:12,143, jímž byl v Q1 nejrychlejší.
Do Q2 nepostoupili: Albon, Ricciardo, Magnussen, Cunoda, Sargeant
Q2 - 15 minutStroll jako by chtěl zúročit boj do posledních vteřin z Q1 vyrazil do prostřední části jako první a jeho čas 1:13,630 naznačoval, že Kanaďan a vlastně celý Aston Martin není v optimální pohodě. Špička totiž atakovala hranici 1:12,0, přes níž se dostali Verstappen (1:11,653) a Sainz jr. (1:11,874). V rozpačitých výkonech pokračoval Pérez, jenž se dokonce ocitl v ohrožení, že zůstane sedět v Q2, to samé platilo pro Hamiltona, jenž dost mizerný čas 1:12,666 komentoval poznámkou, že jeho pneumatiky jsou víc než špatné. Podobně jako v Q1 si druhé pokusy odpustili Verstappen, piloti Ferrari a McLarenu (Piastri sice na trať vyjel, ale bez ambice dosáhnout lepšího výsledku). V druhých pokusech za to řádně vzali hoši od Mercedesu a Hamilton (1:11,792) i Russell (1:11,812) naznačili, že boj o pole-position bude dramatický do posledního pokusu. Spasil se i Pérez, i když on se pod 1:12,0 nedostal. Po Q2 se vyvrbilo zajímavé složení TOP 10 - tvořilo ji kompletních pět týmů.
Do Q3 nepostoupili: Alonso, Hülkenberg, Bottas, Stroll, Zhou.
Q3 - 12 minutJestliže v předchozích pasážích někteří piloti vyčkávali, tady už se nečekalo na nic. Pérez vyjel jako první a bohužel opět naznačil, že jeho forma je všechno možné, jenom ne ideální - Verstappen mu prvním pokusem (1:11,673) "nandal" vteřinu a půl! S výjimkou Mexičana, Alpine a Piastriho, jemuž byl první čas navíc pro porušení traťových limitů, už všichni piloti zaznamenali časy pod 1:12,0 - prozatímní složení na startu by vypadalo Verstappen, Norris, Hamilton, Russell, Sainz jr. a Leclerc.
Druhé pokusy byly rychlejší a ukázalo se, jak v jednom týmu může kráčet štěstí a smůla ruku v ruce. Piastri se jako první pokusil dosáhnout nějakého času, ale v přemíře snahy nezvládl zatáčku 13, vyjel z dráhy a Q3 skončil bez měřeného času. Piloti Ferrari však nestačili na nové Verstappenovo maximum a pak vybuchla bomba - Norrisovi se podařilo o 0,040 vteřiny zdolat obhájce titulu. Scuderia Ferrari pak mohla jen přihlížet, jak je Mercedes posledními pokusy odsouvá do třetí řady. Týmové souboje Stříbrných šípů a maranellských ořů byly mimořádně vyrovnané - Hamilton porazil Russella o 0,002 vteřiny, Leclerc k lítosti domácího publika najel na Sainze jr. pět tisícin. Nutno ale podotknout, že Španěl mohl být lehce indisponován faktem, že jako první projel třináctou zatáčku poté, co do ní Piastri naházel nějaký ten štěrk.
V boxu McLarenu mohla vypuknout sláva, u Red Bullu se opět nejspíš kroutilo hlavou nad Pérezem, jenž ke druhému pokusu ani nevyjel a během celé kvalifikace se mu nepodařilo zajet jediný čas pod 1:12,0.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.