Kolize Mercedesů v posledním kole rakouské Grand Prix přiměla vedení týmu k jednání. Ale pokud se fanoušci těšili na konkrétní seznam opatření, která od dalšího závodu nastanou, musejí se spokojit s prohlášením, které se odehrává pouze na obecné rovině.
Jak jsme informovali, oběma pilotům se dostalo důrazného varování, že kdyby náhodou došlo k opakování toho, co jsme viděli v posledním kole rakouského závodu v zatáčce Remus, budou padat tresty. Jejich konkrétní podoba měla být zveřejněna ještě před britskou Grand Prix (více zde). Jenže německá stáj žádné další detaily o "odstrašujících" krocích nezveřejnila. Toto Wolff pouze uvedl, že sankce budou zahrnovat i taková opatření, která by mohla mít negativní dopad na vyhlídky jednoho či druhého pilota na mistrovský titul.
To by mohlo znamenat prakticky cokoliv - hovoří se o jasném nařízení ze strany vedení udržovat průběžné pozice v závodě, ba dokonce by mohlo dojít i k suspendování pilota na jeden nebo dva závody.
"Víme, jak je pilot »naladěn« a co je pro něj důležité - a je jasné, že pokud k podobné situaci dojde znovu, a je čistě v rukou pilota, nastává situace, která má negativní dopad na celou naši kampaň," opatrně formuloval slova Wolff a samozřejmě se nevyhnul naznačenému tématu o případném postihu pilota v podobě absence v nějakém závodu. "Pokud bych měl na tuto otázku odpovědět, museli bychom jít do detailů... Naši piloti jsou pro F1 hrdinové, hvězdy této show... Nechci nijak snižovat jejich význam, ale na vaši otázku připouštím, že existuje určité nebezpečí, že by k něčemu takovému mohlo dojít. Já sám bych si to nepřál. Rozhodli jsme se, že naše opatření nechceme předkládat veřejnosti, protože jde o čistě interní věc našeho týmu, jejímž cílem je zabránit tomu, aby se podobné věc opakovala. Je to v podstatě detail smluvního charakteru. Hovoříme o sportovních nebo finančních následcích, proto bych se nerad zabýval podrobnostmi," pokračuje Wolff.
Poslední varováníŠéf Mercedesu ztrácí trpělivost, protože vzájemné souboje mezi Rosbergem a Hamiltonem nabývají na intenzitě a jsou stále více "nebezpečné", bráno z hlediska týmu. Od španělského kolapsu přes kontakt obou vozů po startu v Kanadě až k incidentu v zatáčce Remus.
"Došlo tu ke kumulaci několika nehod v posledních závodech, musíme k tomu zaujmout nějaké stanovisko. Jde o choulostivou záležitost. Kdybych použil parafrázi, pokud máte žlutou kartu, budete další situaci řešit jinak, nebo ne? Protože všichni dobře víme, co se stane, když dostanete druhou žlutou kartu. Takový scénář si nikdo z nás nepřeje," varuje Wolff.
Při této příležitosti se vybavuje termín "trestná lavice", který byl často spojován s dřívější historií týmu Ferrari. Tam se vůbec nerozpakovali stáhnout některého pilota a nahradit ho, zvláště pokud bylo vedení přesvědčení, že neodvádí patřičná procenta co do výsledků, případně i jako postih za zaviněnou kolizi.
Už v zimě se Wolff vyjádřil v tom směru, že pokud by se vzájemný vztah mezi oběma piloty zhoršil nebo došel do bodu, který by znamenal zhoršení atmosféry týmu, musel by jeden z nich tým opustit. Nyní nastává situace, kdy by tým mohl tento nepříjemný aspekt řešit.
"Je zcela jasné, že cokoli řeknu, přinese očekávání věcí budoucích. Vyslovili jsme varování, poslední varování. Tak to všichni berme. Kontakt mezi kolegy v týmu je něco, co staví stáj před obtížnou interní situaci. Nechceme se dostat do bodu, abychom trávili celé dny analýzami, na kom je kolik procent viny nebo kdo má na té či oné chybě takový či onaký podíl. Při každém incidentu si vyslechnete pět nebo šest názorů - některé pocházející z našich řad mohou být zkreslená na jednu či druhou stranu. Ale nakonec jde vždy o závodění, což je součástí DNA motorsportu. Nechceme, aby se piloti chovali bez odpovědnosti. Ale nemůžeme mít v pěti závodech tři indicenty. Ten poměr musí dosáhnout hodnot akceptovatelných pro tým," nabádá Wolff.
Není to nemožný úkolWolff si stále myslí, že Hamilton i Rosberg mohou bojovat o titul, aniž by jejich úsilí bylo provázeno nehodami.
"Pokud by to bylo nemožné, pak by to znamenalo, že neuvidíme jediný čistý závod. Takže každé vzájemné předjetí by bylo doprovázeno karambolem. To rozhodně ne! Existují závody bez kolizí, největší závody jsou nejtěžší, pokusit se předjet a vyzrát na soupeře bez kontaktu. Protože opačný případ může ovlivnit i váš závod. Věřím, zejména na kvality našich pilotů, že je možné závodit bez podobných kontaktů," dodává Wolff.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.