Příznivci F1 zvyklí na určitý běh jednotlivých Grand Prix mohou zavedený rituál pomalu odložit a začít si hrát druhdy známou dětskou hru škatulata-hejbejte se. Tradiční závody z šampionátu nejspíš budou nadále mizet a na jejich místa nastoupí nová generace závodů.
Jsou tu pořád ještě tradiční bašty, z nichž některé jsou i pro Bernie Ecclestonea tabu. Všemi mastmi mazaný pán a milovník bankovek všech měn a hodnoty by však v souladu s oběživem dokázal zpochybnit i pohyb země kolem své osy. Právě tak se do hledáčku dohadů dostala u příležitosti konání závodu v Baku také Grand Prix Brazílie.
Zástupci největší jihoamerické země na svou příležitost čekali až do roku 1973, kdy díky nezměrnému úsilí Wilsona Fittipaldiho jr. přešli z nemistrovských závodů na ty plnohohodnotné. Po lítém boji mezi prestižními městy Sao Paulem a Rio de Janeirem, kdy proti sobě stáli pořadatelé Jacarepagui a Interlagosu, se situace ustálila a i věčně flikovaný Autodromo José Carlos Pace, jak zní oficiální titul Interlagosu, nabyl určité jistoty.
Brazilci jsou zatím v klidu, protože mají smlouvu (což je sice záruka, ale nikoli definitivum), každopádně vědí, že v případě Ecclestonea není nic jistého. "Bernie je s brazilskou Grand Prix velmi spokojen. Vím, že byl po nějakou dobu nervózní, co se týkalo úprav na okruhu, sledoval práce, aby byly provedeny dobře a včas, jak jen bylo v našich silách, ale z naší strany se mu dostalo ujištění, že je vše hotovo. Máme smlouvu do roku 2020, podepsanou ze stran FOM, takže tady všechny diskuse padají. Pochopitelně s ohledem na ekonomickou situaci máme jisté obtíže se splácením povinného poplatku, ale nějak to musíme zvládnout," popisuje situaci promotér Tamas Rohonyi pro server autosport.com.
Zmíněné úpravy se týkají především rozsáhlé rekonstrukce vedoucí k novým a nutným standardům F1. Rohonyi se domnívá, že po vypršení kontraktu bude následovat v listopadu letošního roku jeho prodloužení, protože závod má podporu i ze strany představitelů Sao Paula.
"Od doby, kdy se F1 na Interlagos vrátila (1990) už zastávalo svůj úřad sedm starostů a nikdy nebyl žádný problém. Každý z nich závod podpořil a stál o prodloužení kontraktu. Dovedu si představit, že se během konání Grand Prix Brazílie strhne o dalším období pořádání závodu bouřlivá debata, protože v té době probíhají volby na období 2017-2021. Ale víme, že všichni kandidáti na post starosty jsou připraveni s panem Ecclestonem jednat o prodloužení smlouvy o dalších pět let," pokračuje Rohonyi.
Pokud se hovoří o možném odchodu F1 z Brazílie, pak kromě některých dalších aspektů je jako hlavní důvod uváděna politická a hospodářská nestabilita, navíc znásobená situací kolem olympijských her, pořádaných v letošním roce v Rio de Janeiru. Rohonyi si však nemyslí, že by existence Grand Prix Brazílie byla ohrožena. "Tyto věci nemají na konání závodu žádný vliv. Brzy budeme pořádat olympiádu, proto tu panuje určitá nervozita, zda budeme dostatečně připraveni. Ale byl jsem minulý víkend vi Riu a myslím, že to vypadá dobře," podotkl promotér Tamas Rohonyi.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.