Pomalu doznívají nadšená hodnocení, jak výborně se podařilo zvládnout závod v Baku a na scénu mohou nastoupit i slova kritická. Mohla by se zlehčovat, kdyby je nevyslovil bývalý čtyřnásobný mistr světa a někdejší pilot značek McLaren, Renault, Ferrari a Williams.
Určitě uhodnete o koho se jedná. Alain Marie Pascal Prost vyzval F1, aby zapracovala na zlepšení televizního pokrytí s cílem přilákat k závodům mladou generaci diváků. Proč se zaměřil vítěz jedenapadesáti Grand Prix právě na toto téma? Protože se při sledování Grand Prix Evropy nudil.
Bývalý šampion rovněž dodal, že záběry z on-board kamery ve voze Lewise Hamiltona ho zklamaly, protože záběry vypadaly, jako by řízení vozu F1 bylo velice snadné. Podle Prosta to rozhodně mladší diváky nijak neosloví, protože jim to přijde neatraktivní.
"Sledoval jsem přenos z vestavěné kamery ve voze Lewise Hamiltona a zároveň slyšel, jak při jízdě mluví. Zdá se, že něco není v pořádku. Přestože na autě není něco tak, jak má být, vše vypadá jednoduše. Když na této kameře sledují brzdění, nevnímám rychlost, neslyším žádný hluk nebo nevidím nějakou námahu na pilotovi samotném.
Opravdu hodně přemýšlím o tom, jak bych to vnímal jako mladý kluk a opravdu mám v tomto směru obavy. Mladá generace, která o F1 moc neví a uvidí ji na televizní obrazovce, si může říci - to nic není, takhle to vypadá na mém PlayStation. Musíme jim ukázat něco obtížného, nesmí to být obtížné jen pro piloty, ale i pro ty, kteří v tom autě nesedí. Taková show není moc dobrá, opravdu jsem se nudil. A také jsem byl dost naštvaný," vysvětluje Alain Prost.
Jedenašedesátiletý Francouz na Sportovní konferenci FIA v Turíně popsal novinářům závod v Baku jako "katastrofu", protože skutečnou povahu rychlého okruhu se nepodařilo kamerami dostatečně nabídnout.
"Sledoval jsem jenom nedělní závod. Nekoukal jsem se na páteční a sobotní tréninky, poprvé jsem nesledoval ani kvalifikaci. Neměl jsem možnost, takže jsem nic neviděl, jen jsem četl na sociálních sítích, kde všichni říkali, jak je trať fantastická.
Musím říci, že to byla katastrofa, protože jsem prostě neviděl ten okruh, o kterém všichni mluvili. Po návratu mi všichni tvrdili, že je to jedna z nejlepších tratí, jaká kdy byla, ale co jsem viděl v televizi já, ať jako bývalý závodník Alain Prost nebo prostý fanoušek, s tím spokojený nejsem. Myslím, že kamery nebyly umístěny nejlépe, takže to nebylo dobré představení. Jen v jedné zatáčce, rychlé pravo-levé zatáčce, vypadala auta OK a působila opravdu rychlým dojmem," stěžuje si Prost.
Někdejší mistr světa připomněl své kvalifikační kolo při Grand Prix Španělska 1990 na trati Jerez de la Frontera jako klasickou ukázku, kdy stará technologie může zachytit rychlost a akci lépe než moderní technologie. "Samozřejmě tehdejší kamera nemá co do kvality stejné parametry jako současná.
Ale když se ty záběry uvidíte, tak je to něco opravdového. To hlavní, když sedíte v autě jako tehdy, můžete opravdu cítit co dělám, a když budete vnímat, poznáte ve kterých místech brzdím a blokují mi zadní kola, budete mít pocit přítomnosti, protože uslyšíte i motor," dodává Prost.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.