Čtyři roky mohou být zdánlivě dlouhou dobou. Jenže týmy F1 po nekonečných tahanicích ohledně pravidel pro sezónu 2017 nejspíš nechtějí ponechávat nic náhodě a myslí na zadní, nebo v tomto případě spíš přední kolečka - až za rok 2020.
Po měsících vyjednávání a dohadů se konečně zformovala pravidla pro rok 2017, týkající se povinných dodávek motoru, vyrovnání výkonů, vyšší hladiny hluku a aerodynamických pravidel. Claire Williamsová se domnívá, že šéfové týmů nyní mohou začít projednávat nové závazné smlouvy, které by připadaly v úvahu po roce 2020. Po tomto roce totiž vyprší období současných bilaterálních dohod mezi organizátory a F1, které nahradily někdejší Dohodu o svornosti.
"Každý vložil mnoho úsilí do jednání, abychom se dostali do bodu, kde se v současnosti nacházíme s pravidly pro rok 2017. Představuji si, že by tento proces měl pokračovat a měli bychom se zabývat otázkami nejen do roku 2020, ale i obdobím, které nastane poté," říká Claire Williamsová.
Současný správní systém se odvíjí od Strategické skupiny - tvoří ji týmy Mercedes, Ferrari, Red Bull, Williams, McLaren a Force India. Tato skupina se schází k projednání návrhů ohledně strategického řízení F1 a jejich předkládání. Poté přichází ke slovu Komise F1 s hlasováním a pokud návrh podpoří, je postoupen k posouzení Světové radě motorsportu a následné ratifikaci.
Na otázku, zda by měla Strategická skupina F1 pokračovat i po roce 2020 odpovídá Claire Williamsová následovně: "Nejspíš ano, protože nikdo nenabídl životaschopnou alternativu. Prosadily se některé dobré věci. Jaká je alternativa? Bernie Ecclestone má šest hlasů, Jean Todt jich má také šest a stejný počet mají i týmy. Ty nás poslouchají. Nikdy jsem nezažila případ, že by prostě řekly »ne« a zašlapaly nás. Kromě kvalifikace. Ale to se vyřešilo velmi rychle - vstali jsme, řekli »ne« a oni souhlasili," dodává Williamsová.
FOTA (Formula One Teams' Association) byla zformována v roce 2008 s cílem dát týmům jednotný hlas při jednání s FIA a Ecclestonem v oblasti budoucích obchodních jednání. Vydržela do roku 2014. "Nemyslím, že FOTA bude znovu vzkříšena. Ale ještě tu je kolektivní vyjednávání. Podívejte se na případ kvalifikace - všichni jsme se sešli, pohovořili a dohodli jsme se. Nemusíme mít nějakou pojmenovanou skupinu a správce, který na ni dohlíží. Potřebujeme se společně sejít a dojít k nějakému východisku - jen to ještě není formálně potvrzeno," uzavírá Williamsová.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.