Čtyři roky mohou být zdánlivě dlouhou dobou. Jenže týmy F1 po nekonečných tahanicích ohledně pravidel pro sezónu 2017 nejspíš nechtějí ponechávat nic náhodě a myslí na zadní, nebo v tomto případě spíš přední kolečka - až za rok 2020.
Po měsících vyjednávání a dohadů se konečně zformovala pravidla pro rok 2017, týkající se povinných dodávek motoru, vyrovnání výkonů, vyšší hladiny hluku a aerodynamických pravidel. Claire Williamsová se domnívá, že šéfové týmů nyní mohou začít projednávat nové závazné smlouvy, které by připadaly v úvahu po roce 2020. Po tomto roce totiž vyprší období současných bilaterálních dohod mezi organizátory a F1, které nahradily někdejší Dohodu o svornosti.
"Každý vložil mnoho úsilí do jednání, abychom se dostali do bodu, kde se v současnosti nacházíme s pravidly pro rok 2017. Představuji si, že by tento proces měl pokračovat a měli bychom se zabývat otázkami nejen do roku 2020, ale i obdobím, které nastane poté," říká Claire Williamsová.
Současný správní systém se odvíjí od Strategické skupiny - tvoří ji týmy Mercedes, Ferrari, Red Bull, Williams, McLaren a Force India. Tato skupina se schází k projednání návrhů ohledně strategického řízení F1 a jejich předkládání. Poté přichází ke slovu Komise F1 s hlasováním a pokud návrh podpoří, je postoupen k posouzení Světové radě motorsportu a následné ratifikaci.
Na otázku, zda by měla Strategická skupina F1 pokračovat i po roce 2020 odpovídá Claire Williamsová následovně: "Nejspíš ano, protože nikdo nenabídl životaschopnou alternativu. Prosadily se některé dobré věci. Jaká je alternativa? Bernie Ecclestone má šest hlasů, Jean Todt jich má také šest a stejný počet mají i týmy. Ty nás poslouchají. Nikdy jsem nezažila případ, že by prostě řekly »ne« a zašlapaly nás. Kromě kvalifikace. Ale to se vyřešilo velmi rychle - vstali jsme, řekli »ne« a oni souhlasili," dodává Williamsová.
FOTA (Formula One Teams' Association) byla zformována v roce 2008 s cílem dát týmům jednotný hlas při jednání s FIA a Ecclestonem v oblasti budoucích obchodních jednání. Vydržela do roku 2014. "Nemyslím, že FOTA bude znovu vzkříšena. Ale ještě tu je kolektivní vyjednávání. Podívejte se na případ kvalifikace - všichni jsme se sešli, pohovořili a dohodli jsme se. Nemusíme mít nějakou pojmenovanou skupinu a správce, který na ni dohlíží. Potřebujeme se společně sejít a dojít k nějakému východisku - jen to ještě není formálně potvrzeno," uzavírá Williamsová.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.