Situace některých týmů je značně povážlivá a bráno běžným občanem i nepochopitelná. Masivní ztráty v desítkách milionů ale ještě neznamenají totální pád. Force India umožnila nahlédnout do svého účetnictví, které začíná být pro tým poněkud příznivější.
Jedná se o údaje za rok 2015, které se opět pohybují v červených číslech, ale jak naznačují, dochází k určitému vzestupu. Podle dostupných údajů představovala ztráta Force Indie 8,9 milionů dolarů (v přepočtu 235 mil. Kč) což je však značně méně než v sezóně 2014, kdy schodek dosáhl hodnoty 21,9 milionů $. Bilanci podpořily především lepší příjmy, jejichž výše představuje sumu 92,7 milionů dolarů, což je o 6,3 milionů $ více než předloni.
Do této statistiky se uspokojivě promítly větší příjmy od sponzorů, což je především zásluha mexických mecenášů spojených se Sergio Pérezem. Na další významný příjem si Force India musí počkat, protože FOM vyplácí sumy za umístění v Poháru konstruktérů až v následující sezóně. A jak známo, rok 2015 byl pro tento tým nejúspěšnější, když dobyl pátého místa.
Navzdory tomu, že provoz týmu F1 je ztrátovou záležitostí se podle účetní zprávy neuvažuje o ukončení jeho činnosti. "Nadále jsme odkázáni na podporu mateřské společnosti Orange India Holding Sarl a jejich akcionářů. Vedení je přesvědčeno, že tato společnost bude nadále poskytovat dostatečné finanční prostředky, aby dostála svým závazkům v době splatnosti na dobu 12 měsíců ode dne podpisu účetních výkazů," praví se ve zprávě. Splatnost proběhla 3. března 2016.
Dluhy se musí platitJak už jsme uvedli, čelí majitel týmu Vijay Mallya v rodné Indii nemalým potížím, kvůli kterým vláda požádala o jeho vydání z Velké Británie. Nejsou to ale jediné dluhy, které Force Indii tíží. Daří se je však částečně likvidovat - půjčka od Swiss Bank Edmond de Rothschild ve výši 5,6 milionů $ byla splacena loni, další úvěr od Mexika America Movil představující částku 681 240 dolarů je splatná letos.
Tým však po personální stránce posiluje, což by měl být důkaz o lepšící se situaci. Od roku 2014, kdy měla Force India 376 zaměstnanců, se nepropouštělo, naopak přibylo šest dalších lidí. Jak uvedl náměstek šéfa týmu Bob Fernley, čísla poukazují na fakt, že tyto údaje z uplynulých let naznačují vynakládání značných finančních prostředků na budování týmu.
"Jako tým jsme v minulých sedmi letech hodně investovali do technických kapacit. Když ho Vijay Mallya kupoval, nacházel se minimálně deset let v oblasti nedostatečných investic. Náš program se nikdy nezastavil, ale v současné době můžeme přísun investic mírně zpomalit a pokročit do fáze vyváženého programu, abychom zůstali konkurenceschopní a zároveň toho dosáhli s vyrovnaným rozpočtem," vysvětluje Fernley.
"Tento proces jsme začali loni, protože jsme se na konci roku 2014 definitivně přesunuli do aerodynamického tunelu Toyoty a v následující sezóně sklízeli technické benefity. Je pro nás velmi pozitivní, že jsme zvládli využít naše schopnosti a nyní se můžeme plně soustředit z obchodního i výdajového hlediska na udržení týmu v F1," dodává Fernley.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.