Jedno okřídlené rčení říká, že každý je nahraditelný. Existují však případy, kdy jde o záležitost takřka nemyslitelnou. Jenže roky nejdou zastavit a jednoho dne přijde nutná změna v čele F1. A otázka se stále přetřásá - kdo by mohl nahradit Bernie Ecclestonea?
Navzdory různým kontroverzním výrokům a rozhodnutím nelze dnes již pětaosmdesátiletému rodákovi ze St-Peters upřít, že dostal F1 z poloamatérské podoby na vysoce profesionální úroveň. Právě proto se jeho v budoucnu nevyhnutelná náhrada stává předmětem obrovských dohadů. Padají různá jména, jsou zase vyvracena, ve hře totiž není málo - osud jedné z nejprestižnějších motoristických kategorií.
Mezi jmenovanými se nachází i trojnásobný mistr světa, bývalý pilot značek March, BRM, Ferrari, Brabham a McLaren, Rakušan Niki Lauda. Podle prezidenta Ferrari je vídeňský rodák jedním ze tří žhavých kandidátů na Ecclestoneovu pozici. "Pokud bych se na to díval ze sportovní stránky, je pro mě Lauda jedním z nejžhavějších kandidátů," uvedl pro list Tiroler Tageszeitung odborný poradce Red Bullu dr. Helmut Marko.
Jenže sám Lauda bagatelizuje názor, že by v užším výběru kandidátů zaujímal něco jako hypotetickou pole-position. "Pokud si někdo myslí, že nahradit Ecclestonea bude snadné, tak se hluboce mýlí. Bernie pořád vlastní 15 % podniku a jenom on dokázal dostat díly pro náš motor přes celnici v Rusku," zdůrazňuje Lauda výjimečnost Malého Napoleona.
Pravidla nemá smysl odkládat
Ecclestone je v poslední době spojován s neuspokojivou politickou situací v F1, zejména pak kvůli zdlouhavým jednáním. Alespoň změny v oblasti šasi a pneumatik už byly schváleny. Nicméně Lauda v rozporu s názorem svého nadřízeného Toto Wolffa zastává názor, že by bylo špatné zmíněné úpravy o další rok odkládat.
"Kdybychom nová pravidla odložili, stejně bychom nedosáhli lepšího závodění. Je to kompromis. Nemusíte s nimi být spokojení, ale v současné rovnováze sil, kdy každý sleduje svůj vlastní prospěch, je to jediná možnost. Takže vozy budou určitě rychlejší a agresivnější, získali jsme i nutný čas pro hybridní motory, určitě by nebylo řešení se vracet ke starým osmiválcům," dodává Lauda.
Dopis byla správná věcLauda rovněž patří mezi ty, kteří podpořili GPDA v otázce jejich otevřeného dopisu. Podle něj mají ti, kteří do závodních vozů usedají, právo se k problematice vyjádřit.
"Oni jsou hlavními postavami tohoto sportu, takže by bylo špatné jim bránit v tom, aby mohli mluvit a sdělit nám své stanovisko. Jejich poslední akce by měla být vnímána jako součást show," podpořil Rakušan piloty z Asociace, která byla založena v roce 1961 z popudu švédského pilota Joakima "Jo" Bonniera a s výjimkou let 1982-1994 funguje dodnes.
Ochrana kokpitu je nutnáLauda rovněž není horlivým zastáncem ochrany kokpitů, ale připouští, že je nevyhnutelné, aby Halo koncept nebo řešení aeroscreen našly svou cestu do F1.
"Už tuto záležitost nelze dále odkládat. Ano, ono pověstné DNA formule bude narušeno, ale byli jsme svědky nehod, jejichž dopad by byl pravděpodobně méně závažný, kdyby podobné technické řešení bylo k dispozici. Teď je nutné najít nejlepší variantu. Halo koncept se mi moc nelíbí, návrh Red Bullu považuji za lepší," okomentoval ochranu kokpitu Niki Lauda.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.