Dohady ohledně pravidel pro rok 2017 a rovněž nekonečné tahanice o podobu kvalifikačních jízd v letošní sezóně přivedly v poslední době Formuli 1 pod palbu kritiky. Jaká by měla být zásadní náprava? Jeden z návrhů padl při mediálním briefingu v průběhu GP Bahrajnu.
Jeho autorem je současný prezident FIA Jean Todt, který se domnívá, že by FIA měla mít "úplnou kontrolu nad Formulí 1". Vůbec by se nerozpakoval okamžitě změnit strukturu řízení F1 a vrátil by úplnou moc do rukou Automobilové federace.
"Bylo by to logické. FIA by měla mít úplnou kontrolu ve všech oblastech, jak legislativní, tak jako regulátor. V historii to tak nebylo, já jsem vlastně jen dědic. Tak to prostě je," podotkl Todt.
Padl dokonce názor, že by měl pravomoci převzít právě prezident FIA a zastávat v otázce důsledné kontroly něco jako post diktátora. Na to Todt odvětil: "Je mi líto, ale to nikdy nebudu. Kdybych byl diktátorem, tak bych jednoduše nařídil, že Q1 a Q2 se pojede ve stávající podobě a Q3 v té z roku 2015. Tečka! Ale za mým postem stojí 250 členů FIA, takže si nemohu dovolit, aby federace čelila případné žalobě, tu bychom prohráli. Historie nám ukazuje, že když diktátoři začnou »úřadovat« - a existují příklady mnohem závažnější než v motorsportu - nakonec vždy selžou. Doba diktátorů už je minulostí. Máme vedení, které respektuji, a dokud budu funkci prezidenta FIA vykonávat, vždy tomu tak bude," pokračuje Todt.
Sedmdesátiletý Francouz nicméně připouští, že v současné době se F1 potýká s problémy. "Momentálně má vedení jisté rezervy, ostatně působí po celé dekády. Počkáme na obnovení Convention de la Concorde v roce 2020 a pak rozhodneme o změnách. Teď se píše rok 2016 a my prostě nemůžeme dělat nic dříve než za čtyři roky. Něco jiného je otázka týmů, obchodních práv a změn ze strany FIA, tam můžeme jednat třeba hned zítra," vysvětluje Todt.
Prezident FIA se vyjádřil i k otevřenému dopisu, který vzešel z iniciativy GPDA (čtěte zde). Todt zformuloval soukromý dopis, v němž uvádí, že je kdykoli ochoten o daném problému se zástupci GPDA hovořit. Zároveň však zpochybnil jejich výzvu, neboť se domnívá, že piloti nejsou dostatečně obeznámeni se současnou strukturou řízení. "Při vší úctě k nim, pokud se většiny zeptáte, jak vlastně vedení F1 funguje, nebudou o tom mít ani ponětí. Ale možná se mýlím. Mohu s nimi sympatizovat, mohu s nimi volat »Milujeme náš sport, pomožte nám udělat ho zdravější a transparentnější«. Ale pokud nebudou mít odborné poradce, vůbec nebudou tušit, co takové vedení obnáší," uzavírá Todt.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.
Isack Hadjar obdržel třímísta na startu za zdržení Carlose Sainze během kvalifikace na Velkou cenu Kanady. Komisaři rozhodli, že jezdec Racing Bulls nedostatečně uvolnil trať, čímž ovlivnil soupeřovo měřené kolo.
Charles Leclerc byl po osmém místě v kvalifikaci v Kanadě viditelně zklamaný, protože věřil, že měl na pole position. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton bude startovat z pátého místa a míří na pódium.
Ve finální tréninkové jízdě na Grand Prix Kanady předjel jezdec Red Bullu Oscara Piastriho za červených vlajek, což je porušení pravidel. FIA tento incident vyšetřuje, protože takové prohřešky ohrožují bezpečnost a spravedlnost závodu.
George Russell potvrdil svou formu v Montrealu a druhým po sobě jdoucím pole position ukázal, že Mercedes opět nachází tempo. Pokud promění start ve vítězství, může tím zlomit dosavadní průběh sezóny a upevnit své postavení mezi elitou.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.