Dohady ohledně pravidel pro rok 2017 a rovněž nekonečné tahanice o podobu kvalifikačních jízd v letošní sezóně přivedly v poslední době Formuli 1 pod palbu kritiky. Jaká by měla být zásadní náprava? Jeden z návrhů padl při mediálním briefingu v průběhu GP Bahrajnu.
Jeho autorem je současný prezident FIA Jean Todt, který se domnívá, že by FIA měla mít "úplnou kontrolu nad Formulí 1". Vůbec by se nerozpakoval okamžitě změnit strukturu řízení F1 a vrátil by úplnou moc do rukou Automobilové federace.
"Bylo by to logické. FIA by měla mít úplnou kontrolu ve všech oblastech, jak legislativní, tak jako regulátor. V historii to tak nebylo, já jsem vlastně jen dědic. Tak to prostě je," podotkl Todt.
Padl dokonce názor, že by měl pravomoci převzít právě prezident FIA a zastávat v otázce důsledné kontroly něco jako post diktátora. Na to Todt odvětil: "Je mi líto, ale to nikdy nebudu. Kdybych byl diktátorem, tak bych jednoduše nařídil, že Q1 a Q2 se pojede ve stávající podobě a Q3 v té z roku 2015. Tečka! Ale za mým postem stojí 250 členů FIA, takže si nemohu dovolit, aby federace čelila případné žalobě, tu bychom prohráli. Historie nám ukazuje, že když diktátoři začnou »úřadovat« - a existují příklady mnohem závažnější než v motorsportu - nakonec vždy selžou. Doba diktátorů už je minulostí. Máme vedení, které respektuji, a dokud budu funkci prezidenta FIA vykonávat, vždy tomu tak bude," pokračuje Todt.
Sedmdesátiletý Francouz nicméně připouští, že v současné době se F1 potýká s problémy. "Momentálně má vedení jisté rezervy, ostatně působí po celé dekády. Počkáme na obnovení Convention de la Concorde v roce 2020 a pak rozhodneme o změnách. Teď se píše rok 2016 a my prostě nemůžeme dělat nic dříve než za čtyři roky. Něco jiného je otázka týmů, obchodních práv a změn ze strany FIA, tam můžeme jednat třeba hned zítra," vysvětluje Todt.
Prezident FIA se vyjádřil i k otevřenému dopisu, který vzešel z iniciativy GPDA (čtěte zde). Todt zformuloval soukromý dopis, v němž uvádí, že je kdykoli ochoten o daném problému se zástupci GPDA hovořit. Zároveň však zpochybnil jejich výzvu, neboť se domnívá, že piloti nejsou dostatečně obeznámeni se současnou strukturou řízení. "Při vší úctě k nim, pokud se většiny zeptáte, jak vlastně vedení F1 funguje, nebudou o tom mít ani ponětí. Ale možná se mýlím. Mohu s nimi sympatizovat, mohu s nimi volat »Milujeme náš sport, pomožte nám udělat ho zdravější a transparentnější«. Ale pokud nebudou mít odborné poradce, vůbec nebudou tušit, co takové vedení obnáší," uzavírá Todt.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.