Dohady ohledně pravidel pro rok 2017 a rovněž nekonečné tahanice o podobu kvalifikačních jízd v letošní sezóně přivedly v poslední době Formuli 1 pod palbu kritiky. Jaká by měla být zásadní náprava? Jeden z návrhů padl při mediálním briefingu v průběhu GP Bahrajnu.
Jeho autorem je současný prezident FIA Jean Todt, který se domnívá, že by FIA měla mít "úplnou kontrolu nad Formulí 1". Vůbec by se nerozpakoval okamžitě změnit strukturu řízení F1 a vrátil by úplnou moc do rukou Automobilové federace.
"Bylo by to logické. FIA by měla mít úplnou kontrolu ve všech oblastech, jak legislativní, tak jako regulátor. V historii to tak nebylo, já jsem vlastně jen dědic. Tak to prostě je," podotkl Todt.
Padl dokonce názor, že by měl pravomoci převzít právě prezident FIA a zastávat v otázce důsledné kontroly něco jako post diktátora. Na to Todt odvětil: "Je mi líto, ale to nikdy nebudu. Kdybych byl diktátorem, tak bych jednoduše nařídil, že Q1 a Q2 se pojede ve stávající podobě a Q3 v té z roku 2015. Tečka! Ale za mým postem stojí 250 členů FIA, takže si nemohu dovolit, aby federace čelila případné žalobě, tu bychom prohráli. Historie nám ukazuje, že když diktátoři začnou »úřadovat« - a existují příklady mnohem závažnější než v motorsportu - nakonec vždy selžou. Doba diktátorů už je minulostí. Máme vedení, které respektuji, a dokud budu funkci prezidenta FIA vykonávat, vždy tomu tak bude," pokračuje Todt.
Sedmdesátiletý Francouz nicméně připouští, že v současné době se F1 potýká s problémy. "Momentálně má vedení jisté rezervy, ostatně působí po celé dekády. Počkáme na obnovení Convention de la Concorde v roce 2020 a pak rozhodneme o změnách. Teď se píše rok 2016 a my prostě nemůžeme dělat nic dříve než za čtyři roky. Něco jiného je otázka týmů, obchodních práv a změn ze strany FIA, tam můžeme jednat třeba hned zítra," vysvětluje Todt.
Prezident FIA se vyjádřil i k otevřenému dopisu, který vzešel z iniciativy GPDA (čtěte zde). Todt zformuloval soukromý dopis, v němž uvádí, že je kdykoli ochoten o daném problému se zástupci GPDA hovořit. Zároveň však zpochybnil jejich výzvu, neboť se domnívá, že piloti nejsou dostatečně obeznámeni se současnou strukturou řízení. "Při vší úctě k nim, pokud se většiny zeptáte, jak vlastně vedení F1 funguje, nebudou o tom mít ani ponětí. Ale možná se mýlím. Mohu s nimi sympatizovat, mohu s nimi volat »Milujeme náš sport, pomožte nám udělat ho zdravější a transparentnější«. Ale pokud nebudou mít odborné poradce, vůbec nebudou tušit, co takové vedení obnáší," uzavírá Todt.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.