Předseda Asociace pilotů velkých cen (Grand Prix Driver's Association) vysvětlil, že středeční otevřený dopis není žádnou zbrklou a intuitivní akcí, podobnou záležitost už GPDA připravovala "nějakou dobu."
Alexander Wurz si v F1 odkroutil sedm sezón v rozpětí 11 let, vedle Benettonu pilotoval též Williams a na jedinou Grand Prix se posadil do McLarenu. Se svými řediteli zveřejnil ve středu otevřený dopis s výzvou k reformě F1, na nějž už reagoval Bernie Ecclestone (zde).
Předseda GPDA potvrdil, že prohlášení podepsané jím, Buttonem a Vettelem bylo důsledkem ožehavých debat o dalším směřování F1, kategoricky zamítl tvrzení, že šlo o okamžitou reakci ohledně kontroverzního systému kvalifikace, který byl schválen těsně před Grand Prix Austrálie a při své premiéře se nesetkal s velkou popularitou.
"Piloti jsou skutečné hvězdy a protagonisté našeho sportu. S ohledem na některé vášnivé diskuse našich fanoušků, stejně jako s přihlédnutím k náladám v paddocku, jezdci cítí, že nadešel čas, aby vyjádřili svůj společný názor.
Toto není zbrklá reakce na kvalifikační experiment. Tohle prohlášení jsme dobře zvážili a s piloty plánovali už docela dlouho. Prodiskutovali jsme ho znovu v Melbourne během zvláštní schůzky, kterou uspořádala GPDA. Od 60. let byla GPDA vždy řízena na základě hlasování většiny, což funguje velmi dobře," vysvětluje Wurz.
Piloti jsou podle něj přesvědčeni, že změny v F1 nelze dosáhnout pouze drobnými změnami na trati či mimo ni. "Jde to většinový názor pilotů, kteří mají zájem, aby náš sport zůstal zachován pro příští generace. Je třeba řešit obchodní model a způsob fungování Formule 1, která by se měla držet jasného plánu, nebo chcete-li itineráře.
Nejsme přesvědčeni o tom, že individuální aktualizace sportovních nebo technických pravidel jsou řešením. Věříme, že každý jednotlivý akcionář chce pro svůj sport to nejlepší. Nicméně se zdá, že způsob, jakým akcionáři o sportu rozhodují, momentálně při pohledu zvenčí moc dobře nefunguje," dodává Wurz.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.
Isack Hadjar obdržel třímísta na startu za zdržení Carlose Sainze během kvalifikace na Velkou cenu Kanady. Komisaři rozhodli, že jezdec Racing Bulls nedostatečně uvolnil trať, čímž ovlivnil soupeřovo měřené kolo.
Charles Leclerc byl po osmém místě v kvalifikaci v Kanadě viditelně zklamaný, protože věřil, že měl na pole position. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton bude startovat z pátého místa a míří na pódium.
Ve finální tréninkové jízdě na Grand Prix Kanady předjel jezdec Red Bullu Oscara Piastriho za červených vlajek, což je porušení pravidel. FIA tento incident vyšetřuje, protože takové prohřešky ohrožují bezpečnost a spravedlnost závodu.
George Russell potvrdil svou formu v Montrealu a druhým po sobě jdoucím pole position ukázal, že Mercedes opět nachází tempo. Pokud promění start ve vítězství, může tím zlomit dosavadní průběh sezóny a upevnit své postavení mezi elitou.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.