Měsíc před úvodním kláním sezóny 2016 Bernie Ecclestone zatroubil do boje za lepší Formuli 1. Sklízí za to především kritiku a některé hlasy otevřeně hovoří, že by se měl nad svým dalším působením v této oblasti zamyslet.
Je hodně takových, kteří mu neupírají zásluhy za jeho činnost v uplynulých desetiletích. Ostatně pokud se podíváte na snímky ze začátku 70. let, kdy vozy F1 stály v depu na slámě a to, co dnes nazýváme parc fermé, byl v některých případech jen prostor ohrazený provazem, v tomto směru se F1 dostala na vysoce profesionální úroveň. Doporučuji některou z vynikajících fotografických knih jednoho z nejlepších fotografů Rainera W. Schlegelmilcha, abyste mohli srovnávat.
Bernie se nedávno rozhodl, že vymyslí něco, čím aspoň částečně svou piplanou oblast spasí: poté, co prohlásil, že horší už být nemůže, vytasil se s novou podobou kvalifikace (podrobnější informace zde) a zřejmě čekal oslavné ódy a nekonečné díky. Následné reakce ze všech stran ale rychle ukázaly, že se principál F1 hluboce mýlil.
Když i věrní nejsou spokojeniČtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel je všeobecně označován za Ecclestoneova spojence, ovšem i on několik dní před zahájením šampionátu zpochybnil novou podobu kvalifikace a označil ji za nedostatek ze strany "vedení". Přidal se k němu i prezident Mercedesu Dieter Zetsche, který dokonce nové Ecclestoneovo rozhodnutí komentoval, že v takovém případě nestojí za to utrácet peníze na letenku do Austrálie.
"Nechápu, jak může někdo, kdo je ve vedení F1, navíc je jeho částečným vlastníkem, mluvit takovým způsobem o svém produktu. To je jako kdybych šel na ženevském autosalónu na jeviště a řekl, že jsem nikdy neřídil Mercedes a předpokládal, že tím přilákám další zákazniky," dodal Zetsche.
Není rozhodně málo těch, kteří bez ohledu na Ecclestoneovy zásluhy začínají stále častěji tvrdit, že by Formule 1 po sportovní stránce potřebovala vstoupit do nové éry, čímž více či méně skrytě volají po Ecclestoneově odchodu.
"Myslím, že pro tento sport udělal od svého příchodu ohromný kus práce. Ale není možné a ani rozumné žádat muže jeho věku, aby kompletně změnil svou mentalitu. A právě taková změna musí v mnoha oblastech nastat," domnívá se bývalý prezident Ferrari Luca di Montezemolo.
Vyrovná se Ecclestone s danou situací?Zatímco pětaosmdesátiletý Bernie čast kritizuje prezidenta FIA Jeana Todta za jeho přístup k týmům a slabošské jednání se snahou vyhovět všem, Francouz na oplátku kontruje otázkou, zda tento sport potřebuje změny podobného typu. Německý magazín AutoBild se Todta zeptal, jak vnímá Ecclestoneovu kritiku.
"Rád mluvím přímo s ním, to je můj styl. Mám ho rád, je to výjimečný člověk. Je o patnáct let starší než já a přesto stále vede F1 s neutuchající vášní. Ale i on má svůj styl. Formule 1 je stále skvělý sport s velkým přínosem pro automobilový průmysl. Ale z diváckého hlediska jde o docela jiný film. Brzy se dočkáme vozů řízených autonomně. Bude mít dvanáctiletý chlapec zájem sedět dvě hodiny u obrazovky a dívat se na závodní vozy? Myslím, že pro lidi musíme udělat F1 více komunikativní," domnívá se Todt.
Ostatně už brzy pro vás připravíme materiál o podobné situaci, kdy si Bernie Ecclestone myslel, že je absolutní vládce a může si manipulovat prakticky celou F1 podle svých představ. A před více než třiceti lety poměrně tvrdě narazil, a s ním i jeho dřívě nesmiřitelný soupeř Jean-Marie Balestre.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.