Měsíc před úvodním kláním sezóny 2016 Bernie Ecclestone zatroubil do boje za lepší Formuli 1. Sklízí za to především kritiku a některé hlasy otevřeně hovoří, že by se měl nad svým dalším působením v této oblasti zamyslet.
Je hodně takových, kteří mu neupírají zásluhy za jeho činnost v uplynulých desetiletích. Ostatně pokud se podíváte na snímky ze začátku 70. let, kdy vozy F1 stály v depu na slámě a to, co dnes nazýváme parc fermé, byl v některých případech jen prostor ohrazený provazem, v tomto směru se F1 dostala na vysoce profesionální úroveň. Doporučuji některou z vynikajících fotografických knih jednoho z nejlepších fotografů Rainera W. Schlegelmilcha, abyste mohli srovnávat.
Bernie se nedávno rozhodl, že vymyslí něco, čím aspoň částečně svou piplanou oblast spasí: poté, co prohlásil, že horší už být nemůže, vytasil se s novou podobou kvalifikace (podrobnější informace zde) a zřejmě čekal oslavné ódy a nekonečné díky. Následné reakce ze všech stran ale rychle ukázaly, že se principál F1 hluboce mýlil.
Když i věrní nejsou spokojeniČtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel je všeobecně označován za Ecclestoneova spojence, ovšem i on několik dní před zahájením šampionátu zpochybnil novou podobu kvalifikace a označil ji za nedostatek ze strany "vedení". Přidal se k němu i prezident Mercedesu Dieter Zetsche, který dokonce nové Ecclestoneovo rozhodnutí komentoval, že v takovém případě nestojí za to utrácet peníze na letenku do Austrálie.
"Nechápu, jak může někdo, kdo je ve vedení F1, navíc je jeho částečným vlastníkem, mluvit takovým způsobem o svém produktu. To je jako kdybych šel na ženevském autosalónu na jeviště a řekl, že jsem nikdy neřídil Mercedes a předpokládal, že tím přilákám další zákazniky," dodal Zetsche.
Není rozhodně málo těch, kteří bez ohledu na Ecclestoneovy zásluhy začínají stále častěji tvrdit, že by Formule 1 po sportovní stránce potřebovala vstoupit do nové éry, čímž více či méně skrytě volají po Ecclestoneově odchodu.
"Myslím, že pro tento sport udělal od svého příchodu ohromný kus práce. Ale není možné a ani rozumné žádat muže jeho věku, aby kompletně změnil svou mentalitu. A právě taková změna musí v mnoha oblastech nastat," domnívá se bývalý prezident Ferrari Luca di Montezemolo.
Vyrovná se Ecclestone s danou situací?Zatímco pětaosmdesátiletý Bernie čast kritizuje prezidenta FIA Jeana Todta za jeho přístup k týmům a slabošské jednání se snahou vyhovět všem, Francouz na oplátku kontruje otázkou, zda tento sport potřebuje změny podobného typu. Německý magazín AutoBild se Todta zeptal, jak vnímá Ecclestoneovu kritiku.
"Rád mluvím přímo s ním, to je můj styl. Mám ho rád, je to výjimečný člověk. Je o patnáct let starší než já a přesto stále vede F1 s neutuchající vášní. Ale i on má svůj styl. Formule 1 je stále skvělý sport s velkým přínosem pro automobilový průmysl. Ale z diváckého hlediska jde o docela jiný film. Brzy se dočkáme vozů řízených autonomně. Bude mít dvanáctiletý chlapec zájem sedět dvě hodiny u obrazovky a dívat se na závodní vozy? Myslím, že pro lidi musíme udělat F1 více komunikativní," domnívá se Todt.
Ostatně už brzy pro vás připravíme materiál o podobné situaci, kdy si Bernie Ecclestone myslel, že je absolutní vládce a může si manipulovat prakticky celou F1 podle svých představ. A před více než třiceti lety poměrně tvrdě narazil, a s ním i jeho dřívě nesmiřitelný soupeř Jean-Marie Balestre.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.
McLaren vstoupil do víkendu na Hungaroringu ve velkém stylu a ovládl první volný trénink. Navázal tak na silný výkon z Belgie, kde tým rovněž patřil k nejrychlejším.
Lewis Hamilton zatím ve Ferrari nenaplňuje vysoká očekávání, což potvrdil i nevýrazný výkon na Velké ceně Belgie. Namísto boje o vítězství zatím zažívá frustraci a nelehké hledání formy.
Fernando Alonso kvůli bolestem zad vynechá první trénink na Velkou cenu Maďarska. Jeho místo v kokpitu Aston Martinu dočasně zaujme rezervní jezdec Felipe Drugovich.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.