Asociace pilotů F1 GPDA se jednomyslně shodla na potřebě "rychlého zavedení" zvýšené ochrany hlavy, čímž podporují zájmy FIA, která by podobnou variantu chtěla během několika let realizovat.
Rozhodnutí pilotů tlumočil prezident GPDA, Rakušan Alex Wurz. Zároveň dodal, že pilotům se nelíbí stávající pneumatiky, protože jim nedovoli jen na nich na plný výkon. Proto se shodli, že chtějí "pomáhat a podporovat Pirelli, aby byly k disozici pneu vhodné pro maximální závodní výkony."
Téma táhnoucí se nějakou dobuFIA se už hezkou řádku let sledovala způsob ochrany hlavy pilota v otevřeném kokpitu, tato otázka zintenzivněla až po tragických nehodách v posledních dvou letech. Zejména Bianchiho nehoda v Japonsku 2014 vedla podle Wurze k tomu, že GPDA se dostala do pozice, aby byl přijat jeden konkrétní návrh.
Piloti podporují variantu zvanou halo-style, což je středový sloupek tyčící se před kokpitem a z něj dvě oblouková ramena, obkružující kokpit až za hlavu pilota. Jako určitý nedostatek se uváděla jen částečná ochrana před létajícími úlomky.
"Výzkum, který prováděli experti FIA, byl velice pečlivý a vyplynulo z něj jednoznačné řešení. Piloti jsou nyní přesvědčeni, že je čas zavést důkladnější ochranu, a to nejpozději v roce 2017," dodal Wurz s tím, že tato myšlenka bude projednána na páteční schůzce technických vedoucích a FIA. Doufá, že za určitých okolností už by mohla být na tomto mítinku schválena.
"Je evidentní, že jsou nutné strukturální změny podvozku, za poslední rok či dva jsem se nesetkal s žádným technikem, který by měl výhrady proti takovému podstatnému bezpečnostnímu zlepšení, zejména s příhlédnutím k posledním několika velkým nehodám spojeným s poraněním hlavy v kategoriích monopostů. Všichni piloti, včetně mě, tedy doufají, že navýšení další ochrany hlavy bude pouhou formalitou," předpokládá Wurz.
Co se peče na černé frontě?Přínos pneumatik Pirelli je považován za kontroverzní. Výrobce vstoupil do F1 v roce 2011 se zadáním, aby poskytl produkty, které budou náchylné k rychlému opotřebení a tudíž přinesou větší počet zastávek v boxech. Wurz opět podotýká, že tlumočí názory všech pilotů, když apeluje na Bernie Eccelstonea, aby změnil filozofii tohoto sportu. Muži v kokpitech nechtějí pneumatiky, na které musí dohlížet, chtějí opět takové, aby s nimi mohli napno závodět.
Prezident GPDA tvrdí, že piloti v Asociaci dosáhli jednomyslné dohody, co přesně od pneumatik očekávají. Přesné znění však dle jeho slov "zůstane privátní a tajné", dokud budou mít piloti možnost diskutovat s Pirelli ohledně připravovaných pnematik pro rok 2017. Nicméně prozradil, že piloti žádají takové pneumatiky, které "umožní jen naplno a opět vydolovat z vozů maximální výkon jako v předchozích dobách. To je pravá tvář F1, vrchol automobilových závodů, které všichni milujeme.
Piloti se obracejí na Pirelli, aby jim dodala pneumatiku, která bude rychlejší v zatáčkách, ale přitom i bezpečná. Pokud dostaneme dostatečně přilnavé pneumatiky, budou piloti spokojení, a takový pilot také podá odpovědný a poctivý výkon, odpovídající danému produktu a dostane ze svého vozu maximum. Právě to chceme a podle průzkumu u fanoušků organizovaného minulý rok to chtějí také oni," vysvětluje Wurz.
Ostatně právě komunita příznivců, která se loni vyjádřila k otázkám F1 ve velkém průzkumu, vyslovila názor, že by přivítali opět Formuli 1 bez technických podpůrných prostředků. Podle 80 % by měly mít na jízdní vlastnosti největší vliv pneumatiky, 13 % tázaných si myslí, že by jejich vliv neměl být důležitý.
Jezdíme pod svými možnostmi, lkají pilotiNěkteří odborníci se obávají, že by právě jezdecké umění mohlo být nahrazeno vlastnostmi pneumatik, zejména s plánovanými změnami pravidel v roce 2017. A svůj zájem do nich prosazuje i Pirelli. Jeden expert se svěřil stanici BBC Sport, že pokud bude současné pojeti vlastností pneumatik pokračovat, budou veškeré změny pravidel ohroženy. "Piloti říkají, že jezdí hluboko pod svými limity - a pod limity vozů - jen kvůli pneumatikám. Nelíbí se jim to, protože to vůbec není zábavné. Snažíme se všechno možné změnit, jen si nevšímáme jedné věci, která pravděpodobně za těmi problémy stojí. Je to velká potíž a hodně lidí to otravuje."
Špičky Formule 1 plánují na začátek příštího měsíce do Milána schůzku, kde by se měly těmito jevy zabývat. Značka Pirelli ostatně vždy deklarovala, že je schopna vyrobit pneumatiky přesně podle zadání a takové, jaké bude F1 potřebovat.
Na otázku, zda není žádost pilotů o pneumatiky, na nichž bude možné "více závodit" v rozporu s bezpečnostní, Wurz odpověděl: "Dobře víme, bezpečnost vozů i okruhů je kalkulována pro mnohem vyšší rychlosti. V roce 2009 byly monoposty rychlejší než teď, zatáčky jsme projížděli s výkonem o 30 koní vyšší. Piloti jenom požadují, aby se s využitím moderních technologií a bezpečnostním know-how Formule 1 minimalizovalo eventuální nebezpečí, jinak jsou do určité míry připraveni přijmout základní rizika spojená se závoděním. Ale v první řadě chtějí piloti závodit a jezdit rychle," dodává Wurz.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.