Asociace pilotů F1 GPDA se jednomyslně shodla na potřebě "rychlého zavedení" zvýšené ochrany hlavy, čímž podporují zájmy FIA, která by podobnou variantu chtěla během několika let realizovat.
Rozhodnutí pilotů tlumočil prezident GPDA, Rakušan Alex Wurz. Zároveň dodal, že pilotům se nelíbí stávající pneumatiky, protože jim nedovoli jen na nich na plný výkon. Proto se shodli, že chtějí "pomáhat a podporovat Pirelli, aby byly k disozici pneu vhodné pro maximální závodní výkony."
Téma táhnoucí se nějakou dobuFIA se už hezkou řádku let sledovala způsob ochrany hlavy pilota v otevřeném kokpitu, tato otázka zintenzivněla až po tragických nehodách v posledních dvou letech. Zejména Bianchiho nehoda v Japonsku 2014 vedla podle Wurze k tomu, že GPDA se dostala do pozice, aby byl přijat jeden konkrétní návrh.
Piloti podporují variantu zvanou halo-style, což je středový sloupek tyčící se před kokpitem a z něj dvě oblouková ramena, obkružující kokpit až za hlavu pilota. Jako určitý nedostatek se uváděla jen částečná ochrana před létajícími úlomky.
"Výzkum, který prováděli experti FIA, byl velice pečlivý a vyplynulo z něj jednoznačné řešení. Piloti jsou nyní přesvědčeni, že je čas zavést důkladnější ochranu, a to nejpozději v roce 2017," dodal Wurz s tím, že tato myšlenka bude projednána na páteční schůzce technických vedoucích a FIA. Doufá, že za určitých okolností už by mohla být na tomto mítinku schválena.
"Je evidentní, že jsou nutné strukturální změny podvozku, za poslední rok či dva jsem se nesetkal s žádným technikem, který by měl výhrady proti takovému podstatnému bezpečnostnímu zlepšení, zejména s příhlédnutím k posledním několika velkým nehodám spojeným s poraněním hlavy v kategoriích monopostů. Všichni piloti, včetně mě, tedy doufají, že navýšení další ochrany hlavy bude pouhou formalitou," předpokládá Wurz.
Co se peče na černé frontě?Přínos pneumatik Pirelli je považován za kontroverzní. Výrobce vstoupil do F1 v roce 2011 se zadáním, aby poskytl produkty, které budou náchylné k rychlému opotřebení a tudíž přinesou větší počet zastávek v boxech. Wurz opět podotýká, že tlumočí názory všech pilotů, když apeluje na Bernie Eccelstonea, aby změnil filozofii tohoto sportu. Muži v kokpitech nechtějí pneumatiky, na které musí dohlížet, chtějí opět takové, aby s nimi mohli napno závodět.
Prezident GPDA tvrdí, že piloti v Asociaci dosáhli jednomyslné dohody, co přesně od pneumatik očekávají. Přesné znění však dle jeho slov "zůstane privátní a tajné", dokud budou mít piloti možnost diskutovat s Pirelli ohledně připravovaných pnematik pro rok 2017. Nicméně prozradil, že piloti žádají takové pneumatiky, které "umožní jen naplno a opět vydolovat z vozů maximální výkon jako v předchozích dobách. To je pravá tvář F1, vrchol automobilových závodů, které všichni milujeme.
Piloti se obracejí na Pirelli, aby jim dodala pneumatiku, která bude rychlejší v zatáčkách, ale přitom i bezpečná. Pokud dostaneme dostatečně přilnavé pneumatiky, budou piloti spokojení, a takový pilot také podá odpovědný a poctivý výkon, odpovídající danému produktu a dostane ze svého vozu maximum. Právě to chceme a podle průzkumu u fanoušků organizovaného minulý rok to chtějí také oni," vysvětluje Wurz.
Ostatně právě komunita příznivců, která se loni vyjádřila k otázkám F1 ve velkém průzkumu, vyslovila názor, že by přivítali opět Formuli 1 bez technických podpůrných prostředků. Podle 80 % by měly mít na jízdní vlastnosti největší vliv pneumatiky, 13 % tázaných si myslí, že by jejich vliv neměl být důležitý.
Jezdíme pod svými možnostmi, lkají pilotiNěkteří odborníci se obávají, že by právě jezdecké umění mohlo být nahrazeno vlastnostmi pneumatik, zejména s plánovanými změnami pravidel v roce 2017. A svůj zájem do nich prosazuje i Pirelli. Jeden expert se svěřil stanici BBC Sport, že pokud bude současné pojeti vlastností pneumatik pokračovat, budou veškeré změny pravidel ohroženy. "Piloti říkají, že jezdí hluboko pod svými limity - a pod limity vozů - jen kvůli pneumatikám. Nelíbí se jim to, protože to vůbec není zábavné. Snažíme se všechno možné změnit, jen si nevšímáme jedné věci, která pravděpodobně za těmi problémy stojí. Je to velká potíž a hodně lidí to otravuje."
Špičky Formule 1 plánují na začátek příštího měsíce do Milána schůzku, kde by se měly těmito jevy zabývat. Značka Pirelli ostatně vždy deklarovala, že je schopna vyrobit pneumatiky přesně podle zadání a takové, jaké bude F1 potřebovat.
Na otázku, zda není žádost pilotů o pneumatiky, na nichž bude možné "více závodit" v rozporu s bezpečnostní, Wurz odpověděl: "Dobře víme, bezpečnost vozů i okruhů je kalkulována pro mnohem vyšší rychlosti. V roce 2009 byly monoposty rychlejší než teď, zatáčky jsme projížděli s výkonem o 30 koní vyšší. Piloti jenom požadují, aby se s využitím moderních technologií a bezpečnostním know-how Formule 1 minimalizovalo eventuální nebezpečí, jinak jsou do určité míry připraveni přijmout základní rizika spojená se závoděním. Ale v první řadě chtějí piloti závodit a jezdit rychle," dodává Wurz.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.