Je vždy zajímavé si poslechnout názor někoho, kdo prožil dřívější éru formule 1 a může tudíž srovnávat. Švédsko mělo v historii několik výrazných postav, zejména pokud jde o tragicky zahynulé hvězdy Jo Bonniera nebo Ronnie Petersona.
Ostatní Seveřané, mající na pomyslném dresu tři korunky, už tahali spíše za kratší konec a jejich kariéry byly podstatně kratší. Trochu z této škatulky vyčnívá Stefan Nils Edvin Johansson. Devětapadesátiletý rodák z Vaxjö měl možnost bojovat tři sezóny ve špičkových stájích Ferrari a McLaren, ale nedosáhli ani jednoho vítězství (ačkoliv jeho týmoví kolegové bojovali o titul). Ve Formuli se pohyboval v letech 1980 až 1991, ale tvrdit, že v ní strávil 11 let je nepřesné. Od jeho kratičkého vstupu ve skomírajícím Shadow k další příležitosti v nepovedeném týmu Spirit utekly více než tři roky.
Johansson se objevil v barvách deseti týmů, kromě oněch zmíněných jezdil za Tyrrell, Toleman, Ligier, Onyx, AGS a Footwork. Příznačné je, že v polovině týmů pouze zaskakoval. Nicméně měl možnost být v letech 1986-1989 svědkem dramatických soubojů mezi týmovými kolegy, ať to byli Mansell vs. Piquet nebo Senna proti Prostovi. Z tohoto hlediska Švéd vidí letošní duel Hamilton-Rosberg jako mírně řečeno nemastný neslaný.
"V roce 2014 mezi nimi bylo určitě mnohem více řevnivosti. Letos je to všechno tak nějak zdvořilé, zatímco všichni hovoří o tom, jak dělají »dobrou práci«. Pokud je soupeř ze stejného týmu z hlediska konkurenceschopnosti na stejné úrovni a nelze ho jiným způsobem porazit, je třeba přijít na to, jak ho vyvést z rovnováhy. Nabourat jeho důvěru nebo ho nějak načít psychicky," tvrdí Johansson.
"Přesně takhle to dělal Piquet. Byl ve vztahu k Mansellovi nemilosrdný; ten samý případ byl Senna, i on prováděl různé věci. Jemu to bylo jedno. Udělal by cokoli, aby soupeře vyvedl z míry. Potřeboval se jim dostat pod kůži, to fungovalo," pokračuje Stefan.
Švéd se ve své kariéře postavil na stupně vítězů ve 12 případech, ale velkého vítězství se dočkal až po své kariéře pilota F1 - v roce 1997 vyhrál 24 hodin Le Mans. Podle jeho názoru se mistry mohou stát jen takoví piloti, kteří mají mentalitu vítězit za každou cenu. "Chcete-li být velkým pilotem, musíte mít silné ego a jezdit nelítostně. I to je důvod, proč dnes v F1 nevidíte žádné zapamatováníhodné bitvy, jaké ji kdysi zdobily. Mansell, Senna, Prost, Piquet, Lauda, Schumacher - byli to v podstatě v různých formách brutální egomaniaci. Takoví nám dnes chybí. Nesálá z nich touha po vítězství. Snad pouze Fernando Alonso je jediný, který by udělal pro vítězství všechno," dodává Johansson.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.
Oscar Piastri ovládl závěrečný trénink na Velkou cenu Španělska s náskokem půl sekundy na týmového kolegu Landa Norrise. McLaren potvrdil formu a mladý Australan ukázal, že míří vysoko.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.