Mezi těmi, kteří se domnívají, že F1 je záležitostí velkých automobilek, ční i názory, že to jsou naopak malé nezávislé týmy, které ji dokáží držet nad vodou. Myslí si to i někdejší majitel týmu F1 Walter Wolf.
Kanaďan, který přišel na severoamerický kontinent z Rakouska, se domohl značného majetku díky své účasti v ropném průmyslu. Působil v mnoha oblastech motoristického sportu a tak trochu přípomínal obtloustlého lorda Alexandra Hesketha. Nikoli postavou, ale přístupem. Do formule 1 vstoupil v roce 1976 jako podílník týmu Franka Williamse, ale po půl roce se rozhodl osamostatnit a v sezóně 1977 už Jody Scheckter pilotoval jeho vlastní vůz. Hned první start znamenal pro soupeře šok - na argentinskékm okruhu Municipal Buenos Aires totiž Wolf WR1 při svém debutu slavil vítězství!
Nutno podotknout, že nešlo o zbrusu novou konstrukci, dr. Harvey Postlehwaite, působící předtím právě u Hesketha a poté ve Williamsu využil při tvorbě novinky dřívější Hesketh 308 D. Scheckter v roce 1977 vyhrál tři závody a Wolf, oproti jiným soupeřům startující pouze s jedním vozem, obsadil čtvrté místo v Poháru konstruktérů. Potom však šla výkonnost vozů dolů a na konci roku 1979 neúspěchy znechucený Wolf celý tým prodal bratrům Fittipaldi.
Wolf se poté do F1 vracel při různých příležitostech, dokonce se mluvilo o oživení jeho stáje, ale byly to pouze fámy. Šestasedmdesátiletý rodák z Grazu však nevynechá možnost se k dění v F1 vyjádřit - a jeho soudy jsou většinou velmi ostré.
Motorsport.com vyzpovídal Kanaďana v jeho sídle v Britské Kolumbii a hned na začátku Wolf jasně zdůraznil, že za okolností, které nyní v F1 panují, by se do ní rozhodně nevracel. "Je v ní až přepspříliš politiky. Ovládá ji nyní Mercedes ruku v ruce s Ferrari (s podporou FIATu), oba týmy mají navíc velmi dobré manažerské týmy."
Nezávislost nadevšeWolf podotýká, že jednou z obrovských výhod doby, v níž se svým týmem závodil, byla možnosti si prostě koupit konkurenceschopný motor. Jeho vůz poháněl proslulý Ford Cosworth DFV. "Neměli jsme kapacity na to, abychom si motor udělali sami. Ford Cosworth byl velmi dobrý, zvlášť když jste měli šikovného ladiče. Dnešní nezávislé týmy vlastně nemají jak konkurenceschopný motor získat. Podívejte se na Williams. Má motory Mercedes, ale nejsou stejné jako ty, co má k dispozici tovární tým. Motor si sice koupíte, ale ne stejných kvalit."
Wolf na druhou stranu připouští, že politiku automobilek chápe. Ve svých názorech se odvolává na návrháře a konstruktéra Adriana Neweye, který pracoval pro tým Fittipaldi poté, co převztal Wolfovy vozy (1980). "Kdybych si postavil vlastní motor, také bych nechtěl rozdávat, tedy prodávat stejnou specifikaci," dodává Wolf. "Red Bull žádá po Ferrari motory specifikace 2016, ale Adrian Newey je přesvědčen, že nebude mít ten samý agregát jako Vettel. Může se ještě objevit Mécachrome, který vytvoři motory konkurenceschopné s Ferrari a Mercedesem, tak by byl zase Red Bull ve hře." Firma Mécachrome s vazbami na automobilku Renault už jednou podobným způsobem do F1 vstoupila, v roce 1998 dodávala motory týmu Williams.
Ecclestone ještě musí vydržetWolf se domnívá, že "inženýrský vliv" je nyní vedle otázky pohonných jednotek jedním z největších problémů F1. Proto vítá snahy, aby sezóna 2017 přinesla rychlejší a obtížněji ovladatelné vozy. Rovněž vyzdvihuje přínos Bernie Ecclestonea, jemuž přikládá hlavní zásluhu na možných změnách v F1.
"Doufám, že Bernie Ecclestone bude v F1 ještě několik let působit, byť není nejmladší. Znám ho téměř půl století. Je velice chytrý, věřte mi. A na zbytek zapomeňte. Spíš mám větší obavy, co se bude dít po jeho odchodu. Problém je v tom, že je velice zdatný obchodník, zdravě agresivní a formuli 1 obětoval svůj život. Čím déle bude ve své funkci, tím víc zlepšení se dočkáme. Nová sada pravidel se mi opravdu líbí, už se těším na rok 2017, kdy by měla opět převážit důležitost pilota. Nyní má na výsledcích podíl z 85% vůz," podotýká Wolf.
Vettel je a bude nejlepšíWolf neskrývá svou náklonnost k Ferrari, zejména Sebastian Vettel je podle něj jasnou hvězdou týmu. "Pokud se F1 vrátí v roce 2017 k normálu, pak bude Vettel a Ferrari na vrcholu. A víte, že Ferrari nyní řídí "Kanaďan"? Generální ředitel Sergio Marchionne žije v Hamiltonu v Ontariu. Je to jeden z nejlepších manažerů, které znám. Podívejte se, co dokázal," nezastírá patriotismus Wolf. Marchionne se s rodinou přestěhoval do Kanady když mu bylo 14 let. Vystudoval tu a později přijal vedle italského i kanadské občanství.
"Stáj Ferrari v této sezóně ještě neřekla poslední slovo. Má nejlepšího pilota na světě a brzy bude mít i nejlepší monopost. Pro mě je opravdu nejlepší Vettel, nikoli Hamilton - a neříkám to jen proto, že pocházím z německy mluvící země. Lewis je velmi dobrý, má skvělý vůz a motor Mercedes je opravdu neuvěřitelný. Ale pokud nebude Sebastian mistrem světa letos, tak příští rok určitě," tipuje na závěr svého povídání Wolf.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.