Když řeknete fanouškům rallye jméno Michèle Moutonová, okamžitě se jim vybaví také značka Audi. Přitom tato dáma z Francouzské riviéry během své třináctileté kariéry odjezdila nemálo závodů i na jiných vozech, jak už to bývá.
Víme, co se ohledně dam sluší, proto se spokojme s konstatováním, že i když Michèle de facto ukončila svou kariéru v roce 1986, ještě si na přelomu století odskočila k maratónu London-Sydney. Už pět let vykonává funkci prezidentky FIA Women & Motor Sport Commission.
Moutonová a formule 1 - to nikdy nešlo dohromady. I když se na počátku 80. let, tedy v době její největší slávy u Audi objevily spekulace, že by do monopostu mohla usednout, Michèle to rázně odmítla. To jí však nebrání, aby se nevyjádřila k současné situaci v F1, zejména pak z hlediska přítomnosti žen.
Už na konci týdne se kriticky vyjádřila k prohlášení španělské pilotky Carmen Jordá o její touze usednout do skutečného vozu F1 (článek zde). Moutonová se pozastavila nad tím, že ve své kariéře, čítající 44 startů v seriálu GP3 ještě ani jednou nedokázala bodovat. "Kdybych už měla navrhnout nějaká jména pilotek, splňujících podmínky pro F1, určitě by to byla Simona de Silvestro, Danica Patrick, Susie Wolff nebo Beitske Visser. Danica právě zahájila 100. závod v sérii NASCAR, Beitske si vede výborně ve formuli Renault 3.5.
Tyhle dívky už předvedly dobré výsledky. Pak jsou tu pochopitelně i takové, které dosáhly jisté úrovně v motorsportu díky marketingovým zájmům nebo dokonce z politických důvodů, ty mě ale nezajímají," uvádí Moutonová. Při té příležitosti byla připomenuta i zatím poslední žena, která se pokusila kvalifikovat do Grand Prix, ale Italka Giovanna Almati v roce 1992 zdaleka nestačila na mužské kolegy, navíc se proslýchalo, že její angažmá v Brabhamu mělo jako hlavní cíl přilákat sponzory - což se nakonec nepodařilo.
Vicemistryně světa v rallye 1982 dodává, že v motorsportu pořád figuruje příliš malý podíl žen. I tak vidí další nadějné tváře - Tatiana Calderon v Evropském šampionátu F3, Lucile Cypriano v SEAT Eurocup nebo Marta Garcia v závodech motokár. Všechna tato děvčata mají podle ní šanci se v blízké době výrazně prosadit. "Jednou ze zásadních věcí musí být stejné materiální možnosti pro dívky i chlapce," tvrdí Moutonová. "To byl případ i mých závodních zkušeností; měla jsem stejné předpoklady uspět. Díky tomu pak také poměrně snadno zjistíte, jestli je dotyčná dobrá nebo ne."
Moutonová si vyrovnání právě v této oblasti klade za svůj cíl. "Musíme dosáhnout toho, aby podmínky pro chlapce i děvčata byly srovnatelné. Už se to dalo do pohybu, takže brzy uvidíme výsledky. Do tohoto procesu chceme zapojit i národní automobilové federace. Ale připouštím, že to je hodně velký úkol."
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.