Když řeknete fanouškům rallye jméno Michèle Moutonová, okamžitě se jim vybaví také značka Audi. Přitom tato dáma z Francouzské riviéry během své třináctileté kariéry odjezdila nemálo závodů i na jiných vozech, jak už to bývá.
Víme, co se ohledně dam sluší, proto se spokojme s konstatováním, že i když Michèle de facto ukončila svou kariéru v roce 1986, ještě si na přelomu století odskočila k maratónu London-Sydney. Už pět let vykonává funkci prezidentky FIA Women & Motor Sport Commission.
Moutonová a formule 1 - to nikdy nešlo dohromady. I když se na počátku 80. let, tedy v době její největší slávy u Audi objevily spekulace, že by do monopostu mohla usednout, Michèle to rázně odmítla. To jí však nebrání, aby se nevyjádřila k současné situaci v F1, zejména pak z hlediska přítomnosti žen.
Už na konci týdne se kriticky vyjádřila k prohlášení španělské pilotky Carmen Jordá o její touze usednout do skutečného vozu F1 (článek zde). Moutonová se pozastavila nad tím, že ve své kariéře, čítající 44 startů v seriálu GP3 ještě ani jednou nedokázala bodovat. "Kdybych už měla navrhnout nějaká jména pilotek, splňujících podmínky pro F1, určitě by to byla Simona de Silvestro, Danica Patrick, Susie Wolff nebo Beitske Visser. Danica právě zahájila 100. závod v sérii NASCAR, Beitske si vede výborně ve formuli Renault 3.5.
Tyhle dívky už předvedly dobré výsledky. Pak jsou tu pochopitelně i takové, které dosáhly jisté úrovně v motorsportu díky marketingovým zájmům nebo dokonce z politických důvodů, ty mě ale nezajímají," uvádí Moutonová. Při té příležitosti byla připomenuta i zatím poslední žena, která se pokusila kvalifikovat do Grand Prix, ale Italka Giovanna Almati v roce 1992 zdaleka nestačila na mužské kolegy, navíc se proslýchalo, že její angažmá v Brabhamu mělo jako hlavní cíl přilákat sponzory - což se nakonec nepodařilo.
Vicemistryně světa v rallye 1982 dodává, že v motorsportu pořád figuruje příliš malý podíl žen. I tak vidí další nadějné tváře - Tatiana Calderon v Evropském šampionátu F3, Lucile Cypriano v SEAT Eurocup nebo Marta Garcia v závodech motokár. Všechna tato děvčata mají podle ní šanci se v blízké době výrazně prosadit. "Jednou ze zásadních věcí musí být stejné materiální možnosti pro dívky i chlapce," tvrdí Moutonová. "To byl případ i mých závodních zkušeností; měla jsem stejné předpoklady uspět. Díky tomu pak také poměrně snadno zjistíte, jestli je dotyčná dobrá nebo ne."
Moutonová si vyrovnání právě v této oblasti klade za svůj cíl. "Musíme dosáhnout toho, aby podmínky pro chlapce i děvčata byly srovnatelné. Už se to dalo do pohybu, takže brzy uvidíme výsledky. Do tohoto procesu chceme zapojit i národní automobilové federace. Ale připouštím, že to je hodně velký úkol."
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.