Jak probíhá práce v týmu F1 během ledna a února, než přijde na řadu představení nového vozu a první testy? O tom vypráví Marc Priestley, bývalý mechanik McLarenu.
O tom, že stavba nového auta F1 je náročná a pro většinu členů týmu znamená zimní pauza hektické období, asi pochybuje málokdo. "Po Vánocích se všichni vracejí s pocitem obav a vědí, že během tohoto období vás může potkat téměř cokoliv," uvedl Marc Priestley na svém blogu.
V továrně je rušno, avšak samotní mechanici čekají, než se jim do rukou dostane nové šasi. Ale ani do té doby nezahálejí. "Většina mechaniků si vybírá dovolenou kolem Vánoc. Až ji vyčerpají, vracejí se do továrny, kde je spousta práce například s přípravou starých vozů do muzeí nebo výrobou a úpravou garážového vybavení," zní jeho odpověď na otázku, co vlastně mechanici dělají přes zimu.
Jedno šasi je posláno na zátěžové testy FIA, to druhé míří do továrny k mechanikům. Například u Toro Rosso jich na jednom voze pracuje dohromady sedm - jeden hlavní, jeden má na starost přední a dva další zadní část vozu. A potom jsou zde tři ostatní, kteří se starají o karosérii, elektronické součásti a převodovku a fungují na směny.
"První dny se kontroluje, upravuje a předpřidělávají se některé jednoduché součástky, které jsou už dostupné. Není zvykem, že jsou všechny komponenty připraveny dříve než šasi," prozrazuje Priestley. Je však běžné, že první návrhy určitých součástek mohou být upraveny ještě dříve, než se vůbec dostanou na auto. "To je občas pro mechaniky frustrující, protože musejí čekat, než designéři vytvoří součátku, která může při stavění zdržovat upevnění jiných částí." Celý proces tak může trvat několik týdnů.
Mravenčí práce mechaniků je velmi důležitá (foto: Scuderia Ferrari)
Mechanici stavějí dohromady součástky řízení, zavěšení a vylaďují je do perfektní formy. Zanedlouho je ale jejich práce zase rozebrána a na šasi se dál pracuje a probíhají úpravy. "Možná to může vypadat hloupě, dělat všechnu tu práci a zase ji hned rozmontovávat, ale když věci sestavujete poprvé, objeví se většina problému či možností ke zlepšení. Proto je lepší si dát na čas, aby bylo vše správně," vysvětluje.
Důležité je také první nastartování a zkouška převodovky, kterého se zúčastní téměř celá továrna. "Není to jen test motoru, ale v podstatě celého nového palubního systému. Inženýři prověřují data z laptopů, zatímco mechanici kontrolují případné praskliny, upravují vzájemné postavení pohyblivých částí apod. Může to trvat celý den, protože se hledají šotci v softwaru, mechanici připravují vůz, motor se předehřeje, nahoru se vytočí i systém výfukových plynů a až jsou všichni připraveni, poprvé se zmáčkne tlačítko start," vypráví.
Práce mechaniků potom pokračuje - například připevní podlahu a poprvé si vyzkoušejí nastavit vůz. "To je první možnost týmu, jak připravit základní nastavení, včetně věcí jako klenba, špičky úhlu zavěšení a řízení či světlé výšky. Je to také možnost pro inženýry srovnat reálná data s těmi předpokládanými," popisuje.
A to už se přibližuje datum prvního předsezónního testu. Nejprve je však třeba ukázat nový výtvor světu. Letos týmy na představení vozů ušetřili - nekonaly se žádné velké akce jako tomu bývalo v minulosti. Některé stáje uspořádaly on-line prezentace, na kterých však nebyli přítomní žádní novináři a vypustili pár snímků svých nových vozů spolu se slovy pilotů či představitelů týmu. Další své nové "hračky" předvedly přímo v boxové uličce v Jerezu.
"Já si pamatuji, že při více než jedné příležitosti během oněch slavnostních odhalení nebyl vůz pod kapotou dokončen a jednou dokonce ani neměl motor. Ne že by si toho někdo všiml," vzpomíná s úsměvem Priestley. Většinou je však již vůz při té příležitosti téměř kompletní.
Mechanici Red Bullu (foto: Infiniti Red Bull Racing)
A potom už příchází na řadu samotné testování. Mechanici pracují přes noc, neustále kontrolují a mění součástky, na konci dne vše rozeberou a hledají známky poškození a některé použité komponenty jsou odesílány zpět do továrny na inspekci.
Je zkrátka třeba novému vozu plně porozumět. A obzvlášť letos bude tohle všechno velmi důležité, protože spolehlivost označují mnozí za klíčový prvek nadcházející sezóny.Týmy v Jerezu letos čelí mnoha potížím a všichni se shodují, že je nyní vidět, jak moc komplexní jsou tyto vozy formule 1. A mechanici mají spoustu práce.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.