O novinkách a změnách v pravidlech Formule 1 pro rok 2014 slyšel už snad každý fanoušek motorsportu. Co všechno se ale mění a jak změny vnímají lidé pohybující se v F1?
Motor, váhový limit, aerodynamika a další řada věcí se v příštím roce změní. Auta, která uvidíme na startu Velké ceny Austrálie budou vypadat jinak a velké změny se ukrývají i pod povrchem. Co všechno to ale bude znamenat v praxi?
Vítej, 1,6litrové V6 turboV Brazílii jsme se rozloučili s 2,4 litrovými V8 motory, které formule 1 poháněly od roku 2006 a čeká nás nová éra. Přivítáme V6 Turbo motory s rozšířeným využíváním rekuperace energie. Zatím se nedá příliš odhadnout, který z trojice dodavatelů motorů, respektive pohonných jednotek (jak zní správně nové označení) - Renault, Ferrari, Mercedes - se se změnou popasuje nejlépe.
"Největší výzvou je, aby v lednu celá věc správně fungovala. Nové motory jsou v mnoha směrech náročné - abychom se přiblížili současné generaci motorů F1, to je velký, velký úkol. Ještě větší výzvou bude spolehlivost," řekl CNN Rob White, který vede tým Renault Sport F1 zabývající se právě motorem.
"F1 je vrcholem motorsportu, který má slovo motor ve svém názvu. Na něm bude především zpočátku viset hodně pozornosti. Domnívám se, že ze začátku nastane období, kdy rozdíly mezi starými a novými motory budou viditelné i laikům," uvedl.
Motor bude v příštím roce velkou neznámou (Renault Sport F1)
Se změnou motoru významě souvisí také zvuk formule 1. Ačkoliv řadu fanoušků první verze nových "tónů" příliš nenadchla, White ujišťuje, že F1 bude stále hlučná a bude znít působivě. "Je to jako když se zeptáte, zda máte rádi Motorhead nebo AC/DC. Na koncertě jsou oba parádně hluční."
Motory budou mít dvě omezení: maximální proud paliva - 100kg za hodinu (což je v porovnání s letošní sezonou o 60-70kg/hod. méně) a během závodu je povoleno použít pouze 100kg paliva. "Ta hra se jmenuje efektivita - použít mnohem méně paliva k vytvoření stejné výkonnosti," vysvětluje Gary Anderson z BBC.
"Motory V8 měly výkon kolem 780 koní. Nové turbo motory samy o sobě vyprodukují 620 koní nebo víc, ale elektrická energie to zvýší na hodnoty z předchozích let. Někteří dokonce věří, že výkon V6 motorů může na začátku sezony dosáhnout až 840 koní," upozorňuje.
Vozy také nebudou mít jeden, ale dva elektrické motory. Jeden bude pohánět systém rekuperace energie, který má dvoujnásobnou sílu a desetinásobnou kapacitu oproti systému KERS, jenž F1 využívala tři roky. Název se z KERS (systém rekuperace kinetické energie) mění na ERS, protože již nejde pouze o kinetickou energii.
KERS vyprodukoval 60kw, které mohl jezdec využít během kola 6,7 sekundy. V příštím roce bude mít k dispozici 120kw, které může využít během kola po 30s. Druhý motor bude připojen k turbu.
Kráska nebo zvíře?Budou nová auta formule 1 ošklivá? Mnozí se toho obávají. Pravidla totiž hovoří neúprosně. "Přední křídlo bude užší, nos bude mnohem níž, zadní křídlo bude menší a výfuk ve středu vozu bude posunut výš, což zmenší aerodynamickou výhodu, která hrála velkou roli v posledních letech," popisuje Anderson. To vše podle něj povede k tomu, že nová auta budou mít ke kráse daleko.
Schod na nose F1 se může objevit i v příští sezoně (foto: Lotus F1 Team)
Viní z toho pravidla, která určují, že přepážka v šasi u nohou jezdce musí být maximálně 525mm nad podlahou zatímco přepážka u otvoru kokpitu 625mm. "Problémem je, že přechod mezi 625mm a 525 mm může být okamžitý a to zcela jistě povede k ošklivému shodovitému šasi v oblasti předních kol," předpovídá. FIA si prý nedostatek uvědomila a snažila se tomu zabránit, avšak týmy to odmítly, protože chtějí dál používat zavěšení push-rod.
Nicméně technický šéf McLarenu, Sam Michael, se domnívá, že rozdíl nebude nijak výrazný. "Pokud byste zastavili někoho, kdo se o auta běžně nezajímá a dali mu za úkol najít rozdíly, nepoznal by to. Fanoušci to ale pochopitelně poznají." Na druhou stranu technický ředitel Caterhamu, Mark Smith, si myslí, že nosy jednotlivých vozů napříč startovním polem se budou hodně lišit.
"Z technického pohledu je to nesmírně vzrušující. V noci ani nemůžu spát," usmívá se Sam Michael. "Ne, teď vážně - někdy mám problém usnout, protože mi hlavou běží: Můžeme udělat tohle nebo tamto. Ach bože, doufám, že tohle nikoho jiného nenapadlo... Tohle my děláme," dodává.
"Došlo mi palivo!"Změny se dotknou i stylu řízení. Například Jenson Button se domnívá, že bude řízení mnohem náročnější (více zde). A plný očekávání je i Nico Rosberg. "Nevíte, co se stane a co bude hlavní výhodou a kde se objeví - jestli motor nebo auto..."
Jasné je, že vzhledem k pravidlům ohledně paliva budou muset mít závodníci na paměti, že nesmějí využít víc "šťávy", než mají v nádrži. "Bude se hodně šetřit palivem, něco jako při závodě LeMans. Očekávám, že ze začátku sezony uvidíme některá auta jedno kolo před koncem bez paliva - to přináší různé možnosti a může to být šance malých týmů na dobrá umístění," hádá Adrian Sutil pro CNN.
Opačný názor má Anderson. "Technologie se posunula hodně kupředu a palivo může být měřeno nesmírně přesně. Inženýři budou od prvního kola vědět, zda se dostali do potíží. Možná uvidíme, že závodník bude muset zpomalit, ale není pravděpodobné, že by mu došlo palivo," míní.
Kdo si bude příští rok přát, aby měl k dispozici tankovací zařízení? (foto Jordan Grand Prix)
GP2 rychlejší než F1?Pozastavil se také nad tím, o kolik budou díky novým pravidlům monoposty F1 pomalejší. "Nová aerodynamická pravidla znamenají 1,5 s na kolo. Zvýšená váha se postará o další 1,5 s a tvrdší pneumatiky Pirelli o další půl sekundu. V průměru tak budou auta pomalejší o 3,5 - 4 sekundy na kolo," počítá Anderson.
Jeho slova potvrzuje také Enrique Scalabroni, bývalý designér F1. "Nechci malovat čerta na zeď, ale nepřekvapilo by mě, kdyby byly vozy GP2 rychlejší než formule 1. Stačí udělat pár jednoduchých výpočtů a přijdete na to, že se to opravdu může stát." Než však zcela propadnete panice - Anderson je přesvědčen, že se po začátku nové éry budou věci vyvíjet velmi rychle. Nebude tak prý dlouho trvat a auta budou stejně rychlá jako předtím.
Nic to však nemění na tom, že se F1 pouští do neznámých vod a lze jen těžko předpovídat, kdo z nich vypluje jako vítěz. Slovy Adriana Neweyho, designéra Red Bullu: "Auto, které zadupe do země ostatní bude to s kombinací dobrého motoru a šasi. Kdo bude mít tu ideální kombinaci? To je hádankou pro všechny z nás."
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.