Už dávno pryč jsou ty časy, kdy byly částky, které Bernie Ecclestone vyplácel týmům, tajemstvím. Kolik tedy dostanou týmy peněz v roce 2014? Jisté je, že se bude vycházet z letošního postavení v šampionátu konstruktérů. Celkově se dá při pohledu na sumy říci, že velké týmy dostávají o dost více než malé.
Kimi Räikkönen nedostal letos žádný plat, Nico Hülkenberg musí, i přes zřejmé kvality, o svůj post bojovat. I tyto zprávy neklamně ukazují, že v F1 něco není dobře. Základním problémem není velký počet platících jezdců, kteří obcházejí jednotlivé týmy, problémem nejsou ani obchodníci, kteří nakonec svoje smlouvy nedodrží.
Krize v F1 je vnitřní. Její příčina je v nezřízeném zbrojení [výzkumu a vývoji]. Částky, které budou v roce 2014 rozdány, se neustále mění. Německý server Auto Motor und Sport teď příchází s konkrétními čísly.
Velké týmy budou ještě bohatšíMajitel komerčních práv na F1, společnost CVC, rozdá týmům 68,7 % z celkových příjmů z prodeje televizních práv. Konkrétně se jedná asi o 840 milionů USD. Až doposud to bylo jen něco kolem 55 %. Větší množství peněz pro týmy získané díky většímu procentu ale dostanou velké týmy. Malé týmy mají smůlu.
Nový systém výpočtů plateb týmům upřednostňuje týmy, které se Berniemu Ecclestonovi zavázaly, že budou v F1 působit do roku 2020. A také ty, které jako první opustily skupinu FOTA, která sdružovala jako protiváhu týmy. Jako první obdrží platby týmy Red Bull a Ferrari. Navíc jejich odměny budou velmi výrazné. Mercedes se dlouho zdráhal s Ecclestonem podepsat, a také je za to potrestán. Až Niki Lauda dokázal rozpory mezi managementem týmu a zástupci F1 urovnat.
Pokud bychom zohlednili výsledky ve světle nákladů, tak by byla mistrem Force India
Ferrari a Red Bull mají při výplatách přednostV F1 je pět privilegovaných týmů - Ferrari, Red Bull, Mercedes, McLaren a Williams, které dostávají výplaty bez ohledu na to, jak se umístí. Mistrovský Red Bull obdrží 90 milionů USD za umístění plus 72 milionů USD jako bonus za věrnost, tedy dohromady 162 milionů USD.
Ferrari by při současné situaci v MS dostalo 72 milionů USD za třetí místo a 99 milionů USD za věrnost. Luca di Montezemolo si nechá jméno Ferrari, které za 64 let v MS hodně znamená, královsky zaplatit. U Mercedesu mluvíme o 80 milionech USD za 2. místo a dalších 12 extra milionech USD za věrnost.
Lotus se mezi lépe postavené týmy neřadí - to i přes dobré výsledky na dráze. Za 4. místo by stáj z Enstone obdržela 65 milionů USD avšak ani cent navíc. Takový McLaren za věrnost dostane 12 milionů USD a za umístění 62 milionů USD.
Uprostřed pole jsou už rozdíly v prémiích za umístění menší - Force India by získala za 6. místo v poháru konstruktérů 59 milionů USD a Sauber za sedmé místo 53 milionů USD. Toro Rosso za osmé místo dostane 50 milionů USD a Williams za deváté místo 47 milionů USD a prémie za věrnost činí 9 milionů USD.
Za 10. místo se rozdává 40 milionů USD. Ale pozor! Vyplaceny budou pouze tomu, kdo minimálně dvakrát v posledních třech letech byl v TOP10. To znamená jen Caterham. Marussia by vyšla, i kdyby si 10. místo udržela, naprázdno. Ale zdá se, že se ruská stáj s Ecclestonem na vyplacení přece jen nějakých peněz domluvila. Mělo by se jednat o zhruba 20 milionů USD.
Red Bull je za vodouUprostřed pole panuje krize po finanční stránce, a tak je otázka, proč takové finanční uspořádání platí? Proč se nevyplácí všem účastníkům stejně, dejme tomu 70 až 90 milionů USD? To by zároveń působilo jako účinná finanční brzda. Za takové situace by každý tým s radostí přislíbil účast do roku 2020. Za současné situace se tedy nedá divit malým týmům, že žijí z 'ruky do huby'.
Platí ještě Red Bull vůbec něco ze své kapsy? Nemusel by...
Red Bull takové problémy vůbec nemusí řešit. Z koláče Bernieho Ecclestonea, od hlavního sponzora Infinity a dalších 23 partnerů obdrží rakouský tým celkem 270 milionů EUR. Je tedy otázkou, zda-li majitel týmu, Dietrich Mateschitz, musí svoji kasu provozem týmů vůbec zatěžovat. Mercedes, Ferrari a McLaren jsou donuceni vydávat podobné prostředky, pokud chtějí s Red Bullem soupeřit. Lotus také, ale u něj se operuje s penězi, které tým vlastně nikdy nevidí.
Red Bull je navíc připraven vydat ještě větší množství peněz, aby se udržel před svými pronásledovateli. Díky tomu se roztáčí nákladová spirála stále víc a víc. To je na škodu sportu. Force India má letos například rozpočet 104 milionů EUR a je na 6. místě. Pokud bychom hodnotili týmy podle vynaložených nákladů, tak by byla právě indická stáj mistrem.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.