Už dávno pryč jsou ty časy, kdy byly částky, které Bernie Ecclestone vyplácel týmům, tajemstvím. Kolik tedy dostanou týmy peněz v roce 2014? Jisté je, že se bude vycházet z letošního postavení v šampionátu konstruktérů. Celkově se dá při pohledu na sumy říci, že velké týmy dostávají o dost více než malé.
Kimi Räikkönen nedostal letos žádný plat, Nico Hülkenberg musí, i přes zřejmé kvality, o svůj post bojovat. I tyto zprávy neklamně ukazují, že v F1 něco není dobře. Základním problémem není velký počet platících jezdců, kteří obcházejí jednotlivé týmy, problémem nejsou ani obchodníci, kteří nakonec svoje smlouvy nedodrží.
Krize v F1 je vnitřní. Její příčina je v nezřízeném zbrojení [výzkumu a vývoji]. Částky, které budou v roce 2014 rozdány, se neustále mění. Německý server Auto Motor und Sport teď příchází s konkrétními čísly.
Velké týmy budou ještě bohatšíMajitel komerčních práv na F1, společnost CVC, rozdá týmům 68,7 % z celkových příjmů z prodeje televizních práv. Konkrétně se jedná asi o 840 milionů USD. Až doposud to bylo jen něco kolem 55 %. Větší množství peněz pro týmy získané díky většímu procentu ale dostanou velké týmy. Malé týmy mají smůlu.
Nový systém výpočtů plateb týmům upřednostňuje týmy, které se Berniemu Ecclestonovi zavázaly, že budou v F1 působit do roku 2020. A také ty, které jako první opustily skupinu FOTA, která sdružovala jako protiváhu týmy. Jako první obdrží platby týmy Red Bull a Ferrari. Navíc jejich odměny budou velmi výrazné. Mercedes se dlouho zdráhal s Ecclestonem podepsat, a také je za to potrestán. Až Niki Lauda dokázal rozpory mezi managementem týmu a zástupci F1 urovnat.
Pokud bychom zohlednili výsledky ve světle nákladů, tak by byla mistrem Force India
Ferrari a Red Bull mají při výplatách přednostV F1 je pět privilegovaných týmů - Ferrari, Red Bull, Mercedes, McLaren a Williams, které dostávají výplaty bez ohledu na to, jak se umístí. Mistrovský Red Bull obdrží 90 milionů USD za umístění plus 72 milionů USD jako bonus za věrnost, tedy dohromady 162 milionů USD.
Ferrari by při současné situaci v MS dostalo 72 milionů USD za třetí místo a 99 milionů USD za věrnost. Luca di Montezemolo si nechá jméno Ferrari, které za 64 let v MS hodně znamená, královsky zaplatit. U Mercedesu mluvíme o 80 milionech USD za 2. místo a dalších 12 extra milionech USD za věrnost.
Lotus se mezi lépe postavené týmy neřadí - to i přes dobré výsledky na dráze. Za 4. místo by stáj z Enstone obdržela 65 milionů USD avšak ani cent navíc. Takový McLaren za věrnost dostane 12 milionů USD a za umístění 62 milionů USD.
Uprostřed pole jsou už rozdíly v prémiích za umístění menší - Force India by získala za 6. místo v poháru konstruktérů 59 milionů USD a Sauber za sedmé místo 53 milionů USD. Toro Rosso za osmé místo dostane 50 milionů USD a Williams za deváté místo 47 milionů USD a prémie za věrnost činí 9 milionů USD.
Za 10. místo se rozdává 40 milionů USD. Ale pozor! Vyplaceny budou pouze tomu, kdo minimálně dvakrát v posledních třech letech byl v TOP10. To znamená jen Caterham. Marussia by vyšla, i kdyby si 10. místo udržela, naprázdno. Ale zdá se, že se ruská stáj s Ecclestonem na vyplacení přece jen nějakých peněz domluvila. Mělo by se jednat o zhruba 20 milionů USD.
Red Bull je za vodouUprostřed pole panuje krize po finanční stránce, a tak je otázka, proč takové finanční uspořádání platí? Proč se nevyplácí všem účastníkům stejně, dejme tomu 70 až 90 milionů USD? To by zároveń působilo jako účinná finanční brzda. Za takové situace by každý tým s radostí přislíbil účast do roku 2020. Za současné situace se tedy nedá divit malým týmům, že žijí z 'ruky do huby'.
Platí ještě Red Bull vůbec něco ze své kapsy? Nemusel by...
Red Bull takové problémy vůbec nemusí řešit. Z koláče Bernieho Ecclestonea, od hlavního sponzora Infinity a dalších 23 partnerů obdrží rakouský tým celkem 270 milionů EUR. Je tedy otázkou, zda-li majitel týmu, Dietrich Mateschitz, musí svoji kasu provozem týmů vůbec zatěžovat. Mercedes, Ferrari a McLaren jsou donuceni vydávat podobné prostředky, pokud chtějí s Red Bullem soupeřit. Lotus také, ale u něj se operuje s penězi, které tým vlastně nikdy nevidí.
Red Bull je navíc připraven vydat ještě větší množství peněz, aby se udržel před svými pronásledovateli. Díky tomu se roztáčí nákladová spirála stále víc a víc. To je na škodu sportu. Force India má letos například rozpočet 104 milionů EUR a je na 6. místě. Pokud bychom hodnotili týmy podle vynaložených nákladů, tak by byla právě indická stáj mistrem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.