Jen málokterý fanoušek je zná jménem, přesto jsou v mnoha směrech právě oni hrdiny F1. Mechanici tráví dlouhé hodiny nad (či spíše pod) vozem, snaží se splnit pilotova i designérova přání a ačkoliv to řadu fanoušků ani nenapadne, právě jejich práce často ovlivňuje i výsledek závodu.
Když se člověk rozhlédne paddockem Formule 1, těžko by hledal náročnější a zapomínanější povolání spojené s královnou motorsportu, než práci závodního mechanika. Cestují stejně jako zbytek týmu, na okruh dorazí první a odcházejí poslední, musejí si udržovat fyzickou kondici na vysoké úrovni... O životě hvězd a milionech dolarů na účtě si však mohou nechat jen zdát. Ne nadarmo je Jackie Stewart nazývá jedinými profesionály v motorsportu.
Než se Bernie Ecclestone ujal vedení F1, zavedl zákaz jakýchkoliv úprav na voze 24 hodin před závodem a ustanovil pravidelné časy tréninků, bylo běžnou praxí, že tréninky probíhaly ve třech různých dnech a to jednou ráno, podruhé večer. To znamenalo jediné - non stop práce v garáži.
Pro většinu mechaniků byl závodní víkend nepřetržitou pracovní záležitostí. Přičteme-li k tomu neexistující dálníční síť či tunely po Evropě, jejichž nedostatek komplikoval cestování, byl takový život mnohem náročnější, než je tomu v současnosti. Celkový počet mechaniků všech týmů dohromady byl tehdy navíc nižší, než kolik jich nyní pracuje u jedné stáje.
Trénování zastávky v boxech u Lotusu (foto: Jana Šrámková)
Náročné to bylo i z dalšího důvodu. Když tehdy pilot usedl za volant, nikdo nevěděl, zda se ještě vrátí zpět. A protože měl každý závodník se svými mechaniky kamarádské vztahy, znamenala smrt na okruhu ztrátu přítele. Navíc s palčivou otázkou, zda nehoda nebyla důsledkem něčeho, co bylo či nebylo uděláno a kdo za to může.
Mechanici dnes mají mnohem menší pracovní rozpětí, protože jim při práci pomáhají inženýři a další techničtí pracovníci. Avšak i když se změnilo opravdu hodně, něco zůstává dodnes stejné. Dlouhé hodiny práce, neustálé cestování, stres, radost a další emoce během závodů, navíc s pocitem zodpovědnosti.
Své o tom může vyprávět například Marc Priestley, který pracoval jako mechanik McLarenu. Během deseti let tam zažil mnoho zklamání - poruchy vozů, ztracené závody i šampionáty. Vše si dodnes živě vybavuje. "Přál bych si, abychom byli schopni dát Kimimu (Räikkönenovi) jeho první titul," lituje ztracených příležitostí v roce 2003 a především 2005.
Těžko uvěřit (foto: Red Bull Racing)
Tyto chvíle však střídají i vítězství, která mechanici rozhodně umějí oslavit. "Neptejte se, ale byla chvíle, kdy slova sněžný skútr, nahota, Jaegermeister, 3 hodiny ráno a teplota -30°C mohla být použita v jedné větě," zněl například jeden jeho příspěvek na Twitteru. Asi nikoho nepřekvapí, že při této příležitosti byl hostem Kimiho Räikkönena, kterého navšívil ve Finsku.
I přesto, že měl tuto práci velmi rád, rozhodl se v roce 2009 odejít. Na motorsport a F1 však rozhodně nezanevřel - začal se věnovat žurnalistice. "Přesunul jsem se k novinařině, protože mě hodně baví psát a mluvit o F1. Mám skvělé zážitky, které mohu sdílet s fanoušky. Psaní jsem měl vždy rád, takže to byl jednoduchý přechod," popisuje pro F1News Priestley.
A zda mu někdy chybí jeho bývalé zaměstnání? "Někdy mi chybí zastávky v boxech a další práce, ale mám to štěstí, že se stále mohu zúčastňovat závodů a být součástí F1 díky novinářské profesi, takže je to ok. Rozhodně mi nechybí ty neuvěřitelně dlouhé hodiny práce a to neúnavné celoroční cestování," vzpomíná a dodává, že poté, co založil rodinu, se mu zkrátka změnily priority.
Manželství a rodině tento způsob života, především kvůli nedostatku času, příliš neprospívá. Není náhodou, že je většina mechaniků rozvedených. Tuto práci zkrátka nelze dělat bez stoprocentního nasazení a nadšení.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.