Jen málokterý fanoušek je zná jménem, přesto jsou v mnoha směrech právě oni hrdiny F1. Mechanici tráví dlouhé hodiny nad (či spíše pod) vozem, snaží se splnit pilotova i designérova přání a ačkoliv to řadu fanoušků ani nenapadne, právě jejich práce často ovlivňuje i výsledek závodu.
Když se člověk rozhlédne paddockem Formule 1, těžko by hledal náročnější a zapomínanější povolání spojené s královnou motorsportu, než práci závodního mechanika. Cestují stejně jako zbytek týmu, na okruh dorazí první a odcházejí poslední, musejí si udržovat fyzickou kondici na vysoké úrovni... O životě hvězd a milionech dolarů na účtě si však mohou nechat jen zdát. Ne nadarmo je Jackie Stewart nazývá jedinými profesionály v motorsportu.
Než se Bernie Ecclestone ujal vedení F1, zavedl zákaz jakýchkoliv úprav na voze 24 hodin před závodem a ustanovil pravidelné časy tréninků, bylo běžnou praxí, že tréninky probíhaly ve třech různých dnech a to jednou ráno, podruhé večer. To znamenalo jediné - non stop práce v garáži.
Pro většinu mechaniků byl závodní víkend nepřetržitou pracovní záležitostí. Přičteme-li k tomu neexistující dálníční síť či tunely po Evropě, jejichž nedostatek komplikoval cestování, byl takový život mnohem náročnější, než je tomu v současnosti. Celkový počet mechaniků všech týmů dohromady byl tehdy navíc nižší, než kolik jich nyní pracuje u jedné stáje.
Trénování zastávky v boxech u Lotusu (foto: Jana Šrámková)
Náročné to bylo i z dalšího důvodu. Když tehdy pilot usedl za volant, nikdo nevěděl, zda se ještě vrátí zpět. A protože měl každý závodník se svými mechaniky kamarádské vztahy, znamenala smrt na okruhu ztrátu přítele. Navíc s palčivou otázkou, zda nehoda nebyla důsledkem něčeho, co bylo či nebylo uděláno a kdo za to může.
Mechanici dnes mají mnohem menší pracovní rozpětí, protože jim při práci pomáhají inženýři a další techničtí pracovníci. Avšak i když se změnilo opravdu hodně, něco zůstává dodnes stejné. Dlouhé hodiny práce, neustálé cestování, stres, radost a další emoce během závodů, navíc s pocitem zodpovědnosti.
Své o tom může vyprávět například Marc Priestley, který pracoval jako mechanik McLarenu. Během deseti let tam zažil mnoho zklamání - poruchy vozů, ztracené závody i šampionáty. Vše si dodnes živě vybavuje. "Přál bych si, abychom byli schopni dát Kimimu (Räikkönenovi) jeho první titul," lituje ztracených příležitostí v roce 2003 a především 2005.
Těžko uvěřit (foto: Red Bull Racing)
Tyto chvíle však střídají i vítězství, která mechanici rozhodně umějí oslavit. "Neptejte se, ale byla chvíle, kdy slova sněžný skútr, nahota, Jaegermeister, 3 hodiny ráno a teplota -30°C mohla být použita v jedné větě," zněl například jeden jeho příspěvek na Twitteru. Asi nikoho nepřekvapí, že při této příležitosti byl hostem Kimiho Räikkönena, kterého navšívil ve Finsku.
I přesto, že měl tuto práci velmi rád, rozhodl se v roce 2009 odejít. Na motorsport a F1 však rozhodně nezanevřel - začal se věnovat žurnalistice. "Přesunul jsem se k novinařině, protože mě hodně baví psát a mluvit o F1. Mám skvělé zážitky, které mohu sdílet s fanoušky. Psaní jsem měl vždy rád, takže to byl jednoduchý přechod," popisuje pro F1News Priestley.
A zda mu někdy chybí jeho bývalé zaměstnání? "Někdy mi chybí zastávky v boxech a další práce, ale mám to štěstí, že se stále mohu zúčastňovat závodů a být součástí F1 díky novinářské profesi, takže je to ok. Rozhodně mi nechybí ty neuvěřitelně dlouhé hodiny práce a to neúnavné celoroční cestování," vzpomíná a dodává, že poté, co založil rodinu, se mu zkrátka změnily priority.
Manželství a rodině tento způsob života, především kvůli nedostatku času, příliš neprospívá. Není náhodou, že je většina mechaniků rozvedených. Tuto práci zkrátka nelze dělat bez stoprocentního nasazení a nadšení.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.