Redaktoři F1News se rozhodli využít volného víkendu v sérii zimních testů k utužení týmového ducha. Neoficiální F1News Velká cena České republiky se jela na motokárové dráze v Havířově.
K přípravě článků serveru F1News.cz se redaktoři nemusejí scházet osobně, protože jsou však novináři od přírody tvorové společenští, rozhodli jsme se sejít poslední únorovou sobotu. Helmy a rukavice s sebou, bude se totiž závodit.
Výběr lokace měl mít zcela zásadní podíl na zdaru či nezdaru této mise. Naše volba padla na havířovskou MZ Kart Arenu. S ohledem na počasí jsme samozřejmě hledali krytou dráhu, kterých moc v republice není. Dlužno dodat, že majitelé této severomoravské dráhy vyšli našim požadavkům maximálně vstříc.
Jejich dráha je velmi zdařile navržená. Ačkoliv jedno kolo měří pouze 160 m, obsahuje ten správný mix technicky náročných pomalých zatáček i rychlých zatáček, delší rovinky a jedné velmi rychlé zákruty, jejíž poloměr se zmenšuje.
První sektor je obtížný z hlediska ideální stopy. Obsahuje tři vracečky, dráha je široká, ale nevyplatí se najíždět až k okrajům zatáček. Po něm následuje delší rovinka zakončená velmi rychlou zatáčkou, jejíž projetí na plný plyn vyžaduje odvahu a dostatečně zahřáté pneumatiky. Na ní navazuje rychlá levo-pravá šikana, před níž je nutné na zlomek vteřiny ubrat. Potom na plný plyn kolem boxu dvěma pravotočivými a jednou levotočivou zákrutou a jezdec je znovu na začátku.
Nejrychlejší místo dráhy příhodně lemuje prosklená stěna, za kterou se nachází posezení s barem. Ten, kdo zrovna nezávodil, komentoval výkony ostatních kritickým okem za stálého přísunu tekutin. Sympatické je, že obsluha dokáže kromě nápojů vykouzlit i vlastní pizzu, postarat se umí dokonce i o firemní akce, a to se vším všudy, od jídla až po moderátora a poháry.
Redakce F1News ovšem moderátory nepotřebovala. Bohatě si vystačila s vlastní rivalitou, kterou navíc podporovaly výsledky černé na bílém. Mechanici totiž po každé jízdě tisknou výsledky s přesností na tisíciny, na listinách se objevuje také nejrychlejší kolo a průměrný čas.
Ačkoli byl F1News Cup, jak jsme společné odpoledne na motokárách brzy pokřtili, od začátku koncipován jako čistě neformální a přátelská akce, málokdo se s rukama na volantu dokázal držet zpátky. Stačilo šlápnout na plyn a předsevzetí, že se jezdí jen pro zábavu, bylo zapomenuto. K vidění bylo i pár pořádných šťouchanců. „Kolize k závodění patří. Všechno to ale bylo v mezích fair play,“ prohlásil s chladnokrevností závodníka Lubomír Moráň, hlavní komentátor kvalifikací na F1News. Obsluha dokonce občas varovně zapískala, veškeré kontakty na trati se však obešly bez zranění či škody na dobře udržovaných strojích.
V půjčovnách je žel častým jevem, že káry trpí různými neduhy (zničené pneumatiky, řízení, slabě táhnoucí motory). V MZ Kart Aréně jsme proto dokázali ocenit velmi dobrý technický stav motokár. Pro zvědavce: jezdili jsme s Hondami GX 200, které mají čtyřtaktní motory o výkonu 6,5 k, katalyzátory a odstředivé mokré spojky a pneumatiky Bridgestone či Dunlop.
Na odvážné jezdce tu čeká výzva. Kdo dokáže zajet průměrný čas pod 15,3 sec / kolo, může se svézt v silnějším stroji, který má vytříbenější techniku: broušené kanály hlavy, tvrdší ventilové pružiny a posunutý omezovač otáček (o 1000 ot. / min). Změněný je také převod na zadní osu i výfukové potrubí a tlumič výfuku. Chybí katalyzátor, rozchod kol je vpředu o 40 mm a vzadu dokonce o 80 mm širší. K výborné mechanické přilnavosti přispívají pneumatiky Mojo D2, jež jsou nahuštěny o 0,3 atmosféry méně. Jízda s touto motokárou je opravdový požitek pro milovníky adrenalinu. Nejen že dosahuje vyšších rychlostí, v zatáčkách také nabízí vyšší přetížení.
Pro vyšší vypovídací hodnotu výsledků je všem dovážována na stejnou hmotnost podle hmotnosti jezdce. Než si sedne za volant, obsluha vás zkrátka přinutí postavit se na váhu a to, co vám chybí do stanoveného limitu, automaticky upevnění k šasi jako závaží.
Pro setkání současných členů F1News byste tedy těžko hledali vhodnější místo. Motokárová dráha má zvláštní účinky, které by se možná daly přirovnat k sauně, do které teambuildingy rádi umisťují Finové. Na trati jsou si totiž všichni rovni. Nezáleží na věku, pohlaví nebo postavení v redakci. S přilbou na hlavě a staženým hledím se okolní svět vytrácí a v hluku motorů přestává záležet na tom, kdo má jak silné slovo. Jste tu jen vy, vaše motokára a chuť porazit všechny, hlavně sebe. Závodnický instinkt.
„Na pár okamžiků jsem měla pocit, že konečně cítím ty zvířecí pudy, na které se občas muži vymlouvají, když s ježděním nebo závoděním nemůžou přestat,“ usmívala se Andrea Kubíková, od soboty oficiálně nejrychlejší žena v redakci. „Nevím, k čemu bych své pocity přirovnala. Bylo super chvíli si připadat jako opravdová, byť silně amatérská, závodnice,“ měla radost ze svých výkonů blondýnka, která na dráze uměla zatopit i o hodně zkušenějším kolegům.
Zkušenosti se dají poznat různě. Světem formule jedna silně ovlivněný Petr Hlawiczka například bez ustání obcházel stroje, přeměřoval rozvor a rozchod kol, měřil tlak pneumatik, telefonicky sháněl u Lotusu stolici na měření flexibility podlahy (neúspěšně) a stěžoval si na degradaci pneumatik. „Zpočátku je kára hodně přetáčivá, než se zahřejí pneumatiky. Pak se ale zase potýkám s nedotáčivostí. Ve vyšších rychlostech mi navíc chybí aerodynamický přítlak," uvedl. Své problémy se snažil vyřešit natočením výfuku k podlaze. Tyto nelegální úpravy mu však zarazil mechanik v momentě, kdy se snažil Zircotecem nastříkat zadní část podvozku své káry.
Mechanici jsou v MZ Kart aréně všímaví. Rádi poradí s technickými problémy, ale na kontakty mezi závodníky na dráze jsou psi (jak jsme několikrát poznali na vlastní kůži). Netolerují ani alkohol. Za obojí vás neváhají vykázat mimo prostor haly (to jsme naštěstí osobně nezažili).
Po hodině ježdění bylo dobojováno. Nejlepší průměr si připsal Karel Bařina, kterého znáte z F1News hlavně jako komentátora závodů. Také on si pochvaloval technickou úroveň motokár. „Nejen, že byly v dobrém stavu, ale byly i dobře a podobně nastavené. A co není příliš obvyklé, v dobrém stavu byly pneumatiky,“ zhodnotil Bařina. Líbila se mu také charakteristika trati. „Trať je krátká, ale přesto poměrně technická a díky své šířce i zajímavá - každou zatáčku lze projet různými stopami, to je dobré pro předjíždění, které je díky tomu i přes krátkou rovinku možné. Povrch není hrbolatý a má solidní přilnavost, proto je trať hodně rychlá a fyzicky náročná,“ pochválil havířovskou dráhu.
MZ Kart Aréna - motokárová dráha pro veřejnost (viz www.mzkart.cz)
K zapůjčení je mimo jiné také dětská motokára a elektrické autíčko pro velmi malé děti, připravuje se stroj pro tělesně postižené, u něhož bude možné přidávat plyn i brzdit na volantu. Každé pondělí se pro děti pořádá motokárová škola, kterou vedou profesionálové závodící ve skutečných soutěžích.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.