Redaktoři F1News se rozhodli využít volného víkendu v sérii zimních testů k utužení týmového ducha. Neoficiální F1News Velká cena České republiky se jela na motokárové dráze v Havířově.
K přípravě článků serveru F1News.cz se redaktoři nemusejí scházet osobně, protože jsou však novináři od přírody tvorové společenští, rozhodli jsme se sejít poslední únorovou sobotu. Helmy a rukavice s sebou, bude se totiž závodit.
Výběr lokace měl mít zcela zásadní podíl na zdaru či nezdaru této mise. Naše volba padla na havířovskou MZ Kart Arenu. S ohledem na počasí jsme samozřejmě hledali krytou dráhu, kterých moc v republice není. Dlužno dodat, že majitelé této severomoravské dráhy vyšli našim požadavkům maximálně vstříc.
Jejich dráha je velmi zdařile navržená. Ačkoliv jedno kolo měří pouze 160 m, obsahuje ten správný mix technicky náročných pomalých zatáček i rychlých zatáček, delší rovinky a jedné velmi rychlé zákruty, jejíž poloměr se zmenšuje.
První sektor je obtížný z hlediska ideální stopy. Obsahuje tři vracečky, dráha je široká, ale nevyplatí se najíždět až k okrajům zatáček. Po něm následuje delší rovinka zakončená velmi rychlou zatáčkou, jejíž projetí na plný plyn vyžaduje odvahu a dostatečně zahřáté pneumatiky. Na ní navazuje rychlá levo-pravá šikana, před níž je nutné na zlomek vteřiny ubrat. Potom na plný plyn kolem boxu dvěma pravotočivými a jednou levotočivou zákrutou a jezdec je znovu na začátku.
Nejrychlejší místo dráhy příhodně lemuje prosklená stěna, za kterou se nachází posezení s barem. Ten, kdo zrovna nezávodil, komentoval výkony ostatních kritickým okem za stálého přísunu tekutin. Sympatické je, že obsluha dokáže kromě nápojů vykouzlit i vlastní pizzu, postarat se umí dokonce i o firemní akce, a to se vším všudy, od jídla až po moderátora a poháry.
Redakce F1News ovšem moderátory nepotřebovala. Bohatě si vystačila s vlastní rivalitou, kterou navíc podporovaly výsledky černé na bílém. Mechanici totiž po každé jízdě tisknou výsledky s přesností na tisíciny, na listinách se objevuje také nejrychlejší kolo a průměrný čas.
Ačkoli byl F1News Cup, jak jsme společné odpoledne na motokárách brzy pokřtili, od začátku koncipován jako čistě neformální a přátelská akce, málokdo se s rukama na volantu dokázal držet zpátky. Stačilo šlápnout na plyn a předsevzetí, že se jezdí jen pro zábavu, bylo zapomenuto. K vidění bylo i pár pořádných šťouchanců. „Kolize k závodění patří. Všechno to ale bylo v mezích fair play,“ prohlásil s chladnokrevností závodníka Lubomír Moráň, hlavní komentátor kvalifikací na F1News. Obsluha dokonce občas varovně zapískala, veškeré kontakty na trati se však obešly bez zranění či škody na dobře udržovaných strojích.
V půjčovnách je žel častým jevem, že káry trpí různými neduhy (zničené pneumatiky, řízení, slabě táhnoucí motory). V MZ Kart Aréně jsme proto dokázali ocenit velmi dobrý technický stav motokár. Pro zvědavce: jezdili jsme s Hondami GX 200, které mají čtyřtaktní motory o výkonu 6,5 k, katalyzátory a odstředivé mokré spojky a pneumatiky Bridgestone či Dunlop.
Na odvážné jezdce tu čeká výzva. Kdo dokáže zajet průměrný čas pod 15,3 sec / kolo, může se svézt v silnějším stroji, který má vytříbenější techniku: broušené kanály hlavy, tvrdší ventilové pružiny a posunutý omezovač otáček (o 1000 ot. / min). Změněný je také převod na zadní osu i výfukové potrubí a tlumič výfuku. Chybí katalyzátor, rozchod kol je vpředu o 40 mm a vzadu dokonce o 80 mm širší. K výborné mechanické přilnavosti přispívají pneumatiky Mojo D2, jež jsou nahuštěny o 0,3 atmosféry méně. Jízda s touto motokárou je opravdový požitek pro milovníky adrenalinu. Nejen že dosahuje vyšších rychlostí, v zatáčkách také nabízí vyšší přetížení.
Pro vyšší vypovídací hodnotu výsledků je všem dovážována na stejnou hmotnost podle hmotnosti jezdce. Než si sedne za volant, obsluha vás zkrátka přinutí postavit se na váhu a to, co vám chybí do stanoveného limitu, automaticky upevnění k šasi jako závaží.
Pro setkání současných členů F1News byste tedy těžko hledali vhodnější místo. Motokárová dráha má zvláštní účinky, které by se možná daly přirovnat k sauně, do které teambuildingy rádi umisťují Finové. Na trati jsou si totiž všichni rovni. Nezáleží na věku, pohlaví nebo postavení v redakci. S přilbou na hlavě a staženým hledím se okolní svět vytrácí a v hluku motorů přestává záležet na tom, kdo má jak silné slovo. Jste tu jen vy, vaše motokára a chuť porazit všechny, hlavně sebe. Závodnický instinkt.
„Na pár okamžiků jsem měla pocit, že konečně cítím ty zvířecí pudy, na které se občas muži vymlouvají, když s ježděním nebo závoděním nemůžou přestat,“ usmívala se Andrea Kubíková, od soboty oficiálně nejrychlejší žena v redakci. „Nevím, k čemu bych své pocity přirovnala. Bylo super chvíli si připadat jako opravdová, byť silně amatérská, závodnice,“ měla radost ze svých výkonů blondýnka, která na dráze uměla zatopit i o hodně zkušenějším kolegům.
Zkušenosti se dají poznat různě. Světem formule jedna silně ovlivněný Petr Hlawiczka například bez ustání obcházel stroje, přeměřoval rozvor a rozchod kol, měřil tlak pneumatik, telefonicky sháněl u Lotusu stolici na měření flexibility podlahy (neúspěšně) a stěžoval si na degradaci pneumatik. „Zpočátku je kára hodně přetáčivá, než se zahřejí pneumatiky. Pak se ale zase potýkám s nedotáčivostí. Ve vyšších rychlostech mi navíc chybí aerodynamický přítlak," uvedl. Své problémy se snažil vyřešit natočením výfuku k podlaze. Tyto nelegální úpravy mu však zarazil mechanik v momentě, kdy se snažil Zircotecem nastříkat zadní část podvozku své káry.
Mechanici jsou v MZ Kart aréně všímaví. Rádi poradí s technickými problémy, ale na kontakty mezi závodníky na dráze jsou psi (jak jsme několikrát poznali na vlastní kůži). Netolerují ani alkohol. Za obojí vás neváhají vykázat mimo prostor haly (to jsme naštěstí osobně nezažili).
Po hodině ježdění bylo dobojováno. Nejlepší průměr si připsal Karel Bařina, kterého znáte z F1News hlavně jako komentátora závodů. Také on si pochvaloval technickou úroveň motokár. „Nejen, že byly v dobrém stavu, ale byly i dobře a podobně nastavené. A co není příliš obvyklé, v dobrém stavu byly pneumatiky,“ zhodnotil Bařina. Líbila se mu také charakteristika trati. „Trať je krátká, ale přesto poměrně technická a díky své šířce i zajímavá - každou zatáčku lze projet různými stopami, to je dobré pro předjíždění, které je díky tomu i přes krátkou rovinku možné. Povrch není hrbolatý a má solidní přilnavost, proto je trať hodně rychlá a fyzicky náročná,“ pochválil havířovskou dráhu.
MZ Kart Aréna - motokárová dráha pro veřejnost (viz www.mzkart.cz)
K zapůjčení je mimo jiné také dětská motokára a elektrické autíčko pro velmi malé děti, připravuje se stroj pro tělesně postižené, u něhož bude možné přidávat plyn i brzdit na volantu. Každé pondělí se pro děti pořádá motokárová škola, kterou vedou profesionálové závodící ve skutečných soutěžích.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.