Nový americký tým Haas odhaluje svůj monopost, s nímž hodlá sbírat body hned od počátku sezóny v Melbourne. Vůz stavěla Dallara a aerodynamiku vyvíjeli u Ferrari. Tým dával vše dohromady ve své evropské továrně v Banbury, kde kdysi sídlila Marussia.
Dva roky intenzivních příprav a konečně se americký tým Haas F1 Team dočkal. Pod jménem Haas VF-16 se představil v nedělním odpoledni nováček startovního pole 2016.
Oficiální video z představení Haasu
Jeho název je odkazem na první stroj CNC, který byl ve firmě Haas Automation vyroben v roce 1988. Písmeno "V" znamená "vertical", což je standardní průmyslové označení pro vertikální soustruh. Zakladatel společnosti Gene Haas přidal k tomuto písmenu F1. VF1 tedy lze parafrázovat jako Very First One. Šestka je pak označení šestiválcového motoru.
Monopost VF-16 je vyveden v sympatických bílo-černo-červených barvách, na bočnicových panelech je patrná americká vlajka a na bočnicích velký nápis Haas.
Na špičce nosu nemá tak ostrý výčnělek, v jeho horní částí v místě zavěšení je patrný hrbolek. Zajímavý je sponzor v této částí - výrobce luxusních hodinek Richard Mille, který bude letos podporovat také McLaren.
Přední zavěšení je push-rod, zadní pull-rod. Monopost rozhodně není kopií Ferrari, jak někteří před zveřejněním naznačovali. Zadní část je čistá a uhlazená, na nováčka jde o dobrou práci.
"Měli jsme zřejmě o tři měsíce více, než jsme opravdu potřebovali. To nám nabídlo prostor, abychom se podívali na všechny věci, které jsme potřebovali, opravdu zevrubně. Ten čas byl benefitem, který normálně nedostanete. Spousta lidí, co vstupuje do F1, si koupí již existující tým s jeho infrastrukturou.
My jsme nic z toho neměli. Se vším jsme museli začít od nuly. Myslím, že právě tohle zahubilo tolik jiných začínajících týmů. Oni měli prostě pouze 6 měsíců na to, aby se na F1 připravili. Když se teď na to podívám, tak je to absurdní. Při zpětném pohledu si opravdu nemyslím, že bychom byl připraveni, kdybychom se pokusili do F1 vstoupit už před loňskou sezonou.
Když se řekne F1, každý přesně ví, o co se jedná. Jde o globální závodní sérii, která prezentuje ty nejnovější technologie. Najdeme v ní ty nejlepší inženýry i designery z celého automobilového sportu. Spojit Haas Automation je nejlepší cestou, jak zvětšit naše prodeje a etablovat Haas Automation mezi globálními prémiovými značkami na trhu," uvádí Gene Haas.
Haas Automation se sídlem v kalifornském Oxnardu produkuje kompletní sety vertikálních i horizontálních obráběcích strojů, soustruhů a otočných obráběcích stolů. Zaměstnává na 1300 pracovníků a její produkty putují do 60 zemí po celém světě. Proto může mít Haas VF-16 fanoušky po celém světě.
"Stejně jako produkty firmy Haas Automation jsou předmětem neustálého vývoje, jsou lepší a efektivnější, tak i naše metodika VF-16 představuje nejlepší evoluci dobrého vozu F1. Jsme nový tým, takže jsme se zaměřili na to, co dělají úspěšné týmy, abychom získali základní linii potřebnou pro náš design.
Máme velmi zkušené návrháře, kteří tvrdě pracovali na vývoji každého detailu v oblasti aerodynamiky, což nám ohromně prospělo. Zadní partie našeho vozu byla navržena s ohledem na pohonnou jednotku Ferrari, našeho technického partnera.
"Chceme s naším vozem co nejdříve bodovat. Musíme se předvést a dokázat, že jsme schopni zvládnout svou práci, že můžeme dokončit závody, za což budeme respektováni fanoušky i ostatními týmy ve startovním poli. A pak chceme získat body. To je náš hlavní cíl," prohlašuje při slavnostní prezentaci vozu Haas VF-16 týmový manažer Günther Steiner.
Za tým bude letos závodit Romain Grosjean a Esteban Gutiérrez. Zda opravdu bude mít na body již v prvním závodě, jak sebevědomě prohlašují jeho zástupci, na to si musíme počkat. Po výkonnosti nováčků v novodobé éře F1 (vzpomeňte na Caterham, Virgin, HRT) jsme spíše skeptičtí.
V sobotu na barcelonském okruhu ujel vůz Haas poháněný novou specifikací motoru Ferrari instalační kolo jako součást propagační akce. Je to umožněno s ohledem na článek 10.2 sportovních řádů F1.
#F1 #Haas #VF16 Front wing detail pic.twitter.com/oAE3dV96aM
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) February 21, 2016Konkrétně se v článku 10.2 říká: "Propagační akce (PE - promotional event) musí být definována jako událost, v níž je účast závodního týmu výhradně zaměřena pro marketingové nebo propagační účely. Vůz při takové akci nesmí najet více než 100 km a musí pro ni využít speciální pneumatiky vyrobené pouze pro tento účel."
Vůz bude v neděli na okruhu v Barceloně i při natáčení promomateriálu stáje Ferrari, která je technickým partnerem Haasu. Také v pondělí před zahájením testů bude vůz vystaven v boxové uličce.
And there you have it. #HaasVF16 #Haasome pic.twitter.com/oLyEkN3sJB
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) February 21, 2016Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.