Nový americký tým Haas odhaluje svůj monopost, s nímž hodlá sbírat body hned od počátku sezóny v Melbourne. Vůz stavěla Dallara a aerodynamiku vyvíjeli u Ferrari. Tým dával vše dohromady ve své evropské továrně v Banbury, kde kdysi sídlila Marussia.
Dva roky intenzivních příprav a konečně se americký tým Haas F1 Team dočkal. Pod jménem Haas VF-16 se představil v nedělním odpoledni nováček startovního pole 2016.
Oficiální video z představení Haasu
Jeho název je odkazem na první stroj CNC, který byl ve firmě Haas Automation vyroben v roce 1988. Písmeno "V" znamená "vertical", což je standardní průmyslové označení pro vertikální soustruh. Zakladatel společnosti Gene Haas přidal k tomuto písmenu F1. VF1 tedy lze parafrázovat jako Very First One. Šestka je pak označení šestiválcového motoru.
Monopost VF-16 je vyveden v sympatických bílo-černo-červených barvách, na bočnicových panelech je patrná americká vlajka a na bočnicích velký nápis Haas.
Na špičce nosu nemá tak ostrý výčnělek, v jeho horní částí v místě zavěšení je patrný hrbolek. Zajímavý je sponzor v této částí - výrobce luxusních hodinek Richard Mille, který bude letos podporovat také McLaren.
Přední zavěšení je push-rod, zadní pull-rod. Monopost rozhodně není kopií Ferrari, jak někteří před zveřejněním naznačovali. Zadní část je čistá a uhlazená, na nováčka jde o dobrou práci.
"Měli jsme zřejmě o tři měsíce více, než jsme opravdu potřebovali. To nám nabídlo prostor, abychom se podívali na všechny věci, které jsme potřebovali, opravdu zevrubně. Ten čas byl benefitem, který normálně nedostanete. Spousta lidí, co vstupuje do F1, si koupí již existující tým s jeho infrastrukturou.
My jsme nic z toho neměli. Se vším jsme museli začít od nuly. Myslím, že právě tohle zahubilo tolik jiných začínajících týmů. Oni měli prostě pouze 6 měsíců na to, aby se na F1 připravili. Když se teď na to podívám, tak je to absurdní. Při zpětném pohledu si opravdu nemyslím, že bychom byl připraveni, kdybychom se pokusili do F1 vstoupit už před loňskou sezonou.
Když se řekne F1, každý přesně ví, o co se jedná. Jde o globální závodní sérii, která prezentuje ty nejnovější technologie. Najdeme v ní ty nejlepší inženýry i designery z celého automobilového sportu. Spojit Haas Automation je nejlepší cestou, jak zvětšit naše prodeje a etablovat Haas Automation mezi globálními prémiovými značkami na trhu," uvádí Gene Haas.
Haas Automation se sídlem v kalifornském Oxnardu produkuje kompletní sety vertikálních i horizontálních obráběcích strojů, soustruhů a otočných obráběcích stolů. Zaměstnává na 1300 pracovníků a její produkty putují do 60 zemí po celém světě. Proto může mít Haas VF-16 fanoušky po celém světě.
"Stejně jako produkty firmy Haas Automation jsou předmětem neustálého vývoje, jsou lepší a efektivnější, tak i naše metodika VF-16 představuje nejlepší evoluci dobrého vozu F1. Jsme nový tým, takže jsme se zaměřili na to, co dělají úspěšné týmy, abychom získali základní linii potřebnou pro náš design.
Máme velmi zkušené návrháře, kteří tvrdě pracovali na vývoji každého detailu v oblasti aerodynamiky, což nám ohromně prospělo. Zadní partie našeho vozu byla navržena s ohledem na pohonnou jednotku Ferrari, našeho technického partnera.
"Chceme s naším vozem co nejdříve bodovat. Musíme se předvést a dokázat, že jsme schopni zvládnout svou práci, že můžeme dokončit závody, za což budeme respektováni fanoušky i ostatními týmy ve startovním poli. A pak chceme získat body. To je náš hlavní cíl," prohlašuje při slavnostní prezentaci vozu Haas VF-16 týmový manažer Günther Steiner.
Za tým bude letos závodit Romain Grosjean a Esteban Gutiérrez. Zda opravdu bude mít na body již v prvním závodě, jak sebevědomě prohlašují jeho zástupci, na to si musíme počkat. Po výkonnosti nováčků v novodobé éře F1 (vzpomeňte na Caterham, Virgin, HRT) jsme spíše skeptičtí.
V sobotu na barcelonském okruhu ujel vůz Haas poháněný novou specifikací motoru Ferrari instalační kolo jako součást propagační akce. Je to umožněno s ohledem na článek 10.2 sportovních řádů F1.
#F1 #Haas #VF16 Front wing detail pic.twitter.com/oAE3dV96aM
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) February 21, 2016Konkrétně se v článku 10.2 říká: "Propagační akce (PE - promotional event) musí být definována jako událost, v níž je účast závodního týmu výhradně zaměřena pro marketingové nebo propagační účely. Vůz při takové akci nesmí najet více než 100 km a musí pro ni využít speciální pneumatiky vyrobené pouze pro tento účel."
Vůz bude v neděli na okruhu v Barceloně i při natáčení promomateriálu stáje Ferrari, která je technickým partnerem Haasu. Také v pondělí před zahájením testů bude vůz vystaven v boxové uličce.
And there you have it. #HaasVF16 #Haasome pic.twitter.com/oLyEkN3sJB
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) February 21, 2016Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.