Lando Norris si v samotném závěru prvního tréninku při startu sezóny F1 2025 v Melbourne zajistil nejrychlejší čas a odsunul Carlose Sainze na druhou příčku. Lewis Hamilton se ve svém debutu za Ferrari musel spokojit až s 12. místem.
Oliver Bearman se stal prvním jezdcem sezóny F1 2025, který okusil limity tratě. Pilot Haasu ztratil kontrolu nad svým VF-25 mezi devátou a desátou zatáčkou a tvrdě narazil do bariér. Pravá strana jeho vozu utrpěla značné poškození, ale mladý Brit vyvázl bez zranění.
První trénink sezóny přinesl zajímavé momenty už od samého začátku. Nico Hülkenberg jako první vyrazil na trať a oficiálně tak zahájil šampionát F1 2025. Všechny pohledy se ale upíraly na Lewise Hamiltona, který si ve Ferrari odbýval svůj první trénink. Na startu se zařadil mezi Maxe Verstappena a Charlese Leclerca a okamžitě bylo jasné, že letošní sezóna bude nabitá rivalitou.
Red Bull nasadil do hry svůj vůz RB21 s řadou úprav, což se okamžitě projevilo na časech. Max Verstappen zajel nejrychlejší kolo tréninku s časem 1:19,771, za ním se seřadili Charles Leclerc a Oscar Piastri, který touží po historickém triumfu v domácí Velké ceně Austrálie.
Lewis Hamilton začal opatrně a po menší chybě se pohyboval kolem sedmého místa. Mladý Liam Lawson si mezitím neodpustil kontakt se zdí v deváté zatáčce, ale na rozdíl od Bearmana mohl pokračovat dál a nakonec obsadil desátou příčku.
Šestice mladých jezdců – Lawson, Hadjar, Doohan, Antonelli, Bearman a Bortoleto – obsadila trať téměř jako ve vláčku, zatímco Ocon a Albon tuto řadu narušili svými umístěními na 16. a 18. pozici. Nováčci tak dávali jasně najevo svou přítomnost v první velké ceně sezóny.
Po patnácti minutách vedl Leclerc s časem 1:17,800, následován Norrisem a Verstappenem. Krátce nato se do boje o čelní pozice zapojili Russell a Hadjar, kteří se posunuli na druhé a třetí místo. Pilot Mercedesu však přes zlepšení času nebyl spokojený a do vysílačky si stěžoval na "problémy s nedotáčivostí" ve vysokorychlostních zatáčkách.
Trénink byl přerušen červenou vlajkou! Nečistoty a kamínky vyházené ze štěrkové zóny u šesté zatáčky, donutily traťové komisaře k rychlému úklidu. Jeden či více jezdců si tam zřejmě vyzkoušelo limity svého vozu a nechalo za sebou nepříjemnou stopu.
Po úklidu trati se první trénink znovu rozjel, jen aby Piastri zopakoval stejnou chybu – jeho monopost skončil ve štěrkové zóně. Najít ideální stopu v této pasáži očividně nebylo snadné. Mezitím Jack Doohan zůstával uvězněný v boxech Alpine, kde mechanici pracovali na jeho voze kvůli podezření na poškození podlahy.
Verstappen přezul na měkké pneumatiky a v polovině tréninku poskočil na první místo s časem 1:17,696, čímž o pouhé dvě setiny sekundy překonal Russella, který rovněž nasadil nejměkčí směs. Ferrari odpovědělo rychle – Sainz si s časem 1:17,401 vzal vedení, o šest setin sekundy před Leclercem.
Další červená vlajka! Bearman nezvládl výjezd z deváté zatáčky, vyjel na štěrk a při návratu na trať úplně ztratil kontrolu nad vozem Haas VF-25. Následovala tvrdá havárie. Nováček Haasu byl naštěstí v pořádku, ale auto utrpělo značné škody. "Je mi líto," hlásil do vysílačky.
Závěr tréninku přinesl další dramata. Juki Cunoda měl na trati incident s Norrisem, který se mezitím posunul na třetí místo před Piastriho. Hamilton bojoval s ovladatelností svého vozu a hlásil problémy s otočením auta. Nakonec uzavřel první desítku na osmém místě.
Zatímco Russell se v závěru roztočil, Norris si nenechal ujít šanci na nejlepší čas. Brit se s odstupem 0,149 sekundy před Sainzem dostal do čela. Leclerc skončil třetí, zatímco Hamilton zaznamenal neuspokojivý výsledek – propadl se až na 12. místo.
Mezi nováčky zazářil Hadjar, který se s devátým místem stal nejvýše postaveným debutantem. Sezona F1 2025 tak začíná slibně a už v prvním tréninku naznačila, že letošní souboje budou mimořádně vyrovnané.
1 Lando Norris McLaren 1:17.252
2 Carlos Sainz Williams +0.149
3 Charles Leclerc Ferrari +0.209
4 Oscar Piastri McLaren +0.418
5 Max Verstappen Red Bull Racing +0.444
6 Alexander Albon Williams +0.461
7 George Russell Mercedes +0.464
8 Fernando Alonso Aston Martin +0.484
9 Isack Hadjar Racing Bulls +0.595
10 Lance Stroll Aston Martin +0.805
11 Yuki Tsunoda Racing Bulls +0.809
12 Lewis Hamilton Ferrari +0,819
13 Jack Doohan Alpine +0,980
14 Andrea Kimi Antonelli Mercedes +1,138
15 Gabriel Bortoleto Kick Sauber +1,186
16 Liam Lawson Red Bull Racing +1,203
17 Pierre Gasly Alpine +1,253
18 Nico Hülkenberg Kick Sauber +1,334
19 Esteban Ocon Haas F1 Team +1,887
20 Oliver Bearman Haas F1 Team +2,060
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.
Ferrari oznámilo, že během středečního filmovacího dne na okruhu Mugello usednou do vozu oba jeho jezdci – Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Italský tým zde poprvé nasadí nové zadní zavěšení, které má být klíčové před nadcházející Velkou cenou Belgie.
Helmut Marko oznámil, že Max Verstappen může očekávat řadu technických vylepšení před posledními dvěma závody před letní přestávkou. Rakouský poradce Red Bullu potvrdil, že tým připravil několik důležitých upgradů, které by měly pomoci Verstappenovi udržet tempo v boji o šampionát.
Lando Norris označil své vítězství na Velké ceně Velké Británie 2025 za nejdůležitější moment své dosavadní kariéry. Emotivní triumf před domácím publikem pro něj znamená naplnění dlouholetého snu.
Christian Horner při Velké ceně Velké Británie otevřeně přirovnal Red Bull k Ferrari, což získalo nový rozměr poté, co byl sám nečekaně odvolán z vedení týmu Red Bull.
Alain Prost přiznal, že významně pomohl Oscaru Piastrimu na začátku jeho kariéry. Nyní ho podporuje v souboji o titul v roce 2025 proti týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Fernando Alonso přiznal, že celý tým Aston Martin se učí od Adriana Neweyho, který přináší širší pohled na to, jak by měl tým fungovat. Podle něj nejde jen o techniku, ale o komplexní přístup k práci celé organizace.
Šampion Super Formule Sho Tsuboi a rezervní jezdec Haasu Ryo Hirakawa otestují vůz VF-23 během testu TPC na okruhu Fuji. Pro oba Japonce půjde o cennou příležitost ukázat se v technice F1 na domácí trati.
Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu došlo k neobvyklé nehodě ikonického vozu, se kterým Sebastian Vettel získal titul mistra světa. Incident se obešel bez zranění.
Aston Martin spustil v červnu 2025 vlastní jezdeckou akademii. Cílem programu je vychovávat nové talenty pro budoucnost motorsportu, včetně Formule 1.