Světelná loterie v ulicích asijské metropole je první asijskou zastávkou závěrečné fáze letošního šampionátu. Byla zároveň dalším pokračováním souboje o průběžné vedení šampionátu Formule 1, do něhož vstupoval Vettel s tříbodovou ztrátou na Hamiltona.
Startovní rošt musel poprvé za existence Grand Prix Singapuru čelit v závodním módu deštivému počasí, ačkoliv na teplotách se to zásadně neprojevilo - vzduch 28°C, trať kolem 32 - 33°C, vanul severozápadní vítr o síle 12,2 km/h a vlhkost vzduchu činila 77 %.
Piloti zvolili k deštivému začátku závodu rozdílný přístup. První šestice plus Sainz, Kvjat, Grosjean, Stroll a Ericsson zvolili pneu do přechodných podmínek, ostatní nasadili modrou směs. Podle predikce však vláha z nebes měla ustat, takže se daly předpokládat strategické šachy.
Lights out under the lights = mayhem under the lights ???#SingaporeGP #F1NightRace #F1 pic.twitter.com/rQ8DCeTjET
— Formula 1 (@F1) September 17, 2017Start do značné míry rozhodl o osudu závodu. Vettel velice dobře odstartoval a udržel si Verstappena za sebou, před kterého se zleva propracovával Räikkönen. Ještě před první zatáčkou ale nastala pro Ferrari katastrofa: Vettel směřoval šikmo vlevo, aby za sebou udržel Verstappena a ten, sevřený mezi obě Ferrari, neměl kam uniknout.
Zachytil levým předním kolem za pravé zadní Kimiho vozu a oba piloti nekontrolovaně směřovali do únikové zóny. Při své cestě smetli ještě Alonsa, který se odvážně pustil dopředu po vnější straně, Španěl udělal něco jako jednoduchý vyhozený Axel-Pausen, ale na rozdíl obou kolidujících pokračoval.
A dream start turns into a nightmare for @alo_oficial at the #SingaporeGP ? ➡️ ?#F1NightRace ?? pic.twitter.com/WnYcFF442t
— Formula 1 (@F1) September 17, 2017Vettel už po několika desítkách metrů pochopil, že je konec, sice se udržel po boku Hamiltona (který podobně jako Alonso volil vnější stopu a unikl demoličním hrátkám), ale vůz se mu na krátké rovince za prvním zatáčkovým úsekem smýkl, roztočil se a urazil si příď. Jel pak pozpátku ještě pár metrů, Vettel se smykem po projetí startovního pole vrátil do řádného směru, ale byl jasné, že poškozený levý bok a kapaliny, tryskající ze zádě, jsou definitivním epilogem za Grand Prix Singapuru.
Na trať se vydal safety car a kroužil tu čtyři kola, než se podařilo pořadatelům inkriminované místo vyčistit. Pak se začalo závodit v pořadí Hamilton, Ricciardo, Hülkenberg, Pérez, Bottas, Palmer, Vandoorne, Ocon, Sainz a Magnussen. Hamilton se vzdaloval Ricciardovi, evidentně mu mokré podmínky vyhovovaly více, ale jeho snaha byla zchlazena v 11. kole, kdy Daniil Kvjat nezvládl nájezd do zatáčky Memorial a zapíchl se do bariéry.
Po dalších čtyřech kolech restart zastihl první pětici v pořadí Hamilton, Ricciardo, Bottas, Sainz a Hülkenberg. Nad startovním polem se pomalu začala vznášet otázka přechodu na slicks, ale prvním statečným byl až ve 25. kole Magnussen. Jenže ani to nebylo poslední drama - ve 38. kole Ericcson jedoucí se ztrátou jednoho okruhu nezvládl přejezd Anderssonova mostu a projel ho bokem, aby na jeho konci narazil levým zadním kolem do bariéry a vytvořil tak překážku pro ostatní. Vedení závodu musel poslat na trať potřetí zpomalovací vozidlo, což Hamilton v předtuše problémy kritizoval, ale ukázalo se, že nebylo proč. Dokázal se utrhnout Ricciardovi a víceméně si kontroloval svou pozici. Jestliže se domáhal po kvalifikaci zázraku, tak mu ho paní Štěstěna přinesla - a spokojený Lewis zvýšil svůj náskok na čele průběžné klasifikace.
Statečný závod odjel Carlos Sainz jr., který dokázal po značnou část vzdorovat agresivně jedoucímu Pérezovi. Španěl neudělal jedinou chybu a když mu tým pomohl i po stránce strategie - jako jediný jel na suché trati se superměkkou směsí, slavil svůj vůbec nejlepší výsledek v F1. O Kvjatovi už byla řeč, jeho chyba nastala po předjetí Magnussena, Rus nejspíš na chvíli polevil v soustředění, probrzdil a marně se snažil vměstnat do zatáčky.
Velmi blízko úspěchu byl Nico Hülkenberg, který zpočátku držel dokonce třetí příčku, pak dlouho obhajoval čtvrtou pozici. Bohužel pro něj v posledním režimu safety caru zůstal dlouho stát v boxech a mechanici se pokoušeli udržet jeho vůz v kondici, doplňovaly se provozní kapaliny a Němec klesl až na desáté místo. Ještě pár kol pak bojoval s Grosjeanem, ale nakonec musel odstoupil. Body Renaultu však vybojoval spolehlivě jedoucí Jolyon Palmer, který se pochopitelně rovněž radoval ze svého maxima ve Formuli 1.
Nečekaný bodový zisk se nabízel Haasu, který díky změnám ve startovním poli poskočil do středu pole. Zvláště tvrdě až brutálně si vedl Magnussen, který v 16. kole v sobě vlastním stylu vyvezl Ocona málem až do bariéry, o kolo později na rovince mu zjevně "hodil vlnku", ale trestu se vyhnul. Jak už bylo řečeno, jako první přešel na ultraměkké pneu, ale zdržel ho problém s levou přední pneumatikou. Po výjezdu z boxů nebral ohledy na svého kolegu a málem s ním kolidoval, nakonec ale kvůli ztrátě výkonu musel zamířit do boxů a vzdát - když mu tým sdělil, co má udělat, dostalo se mu od Dána jadrné odpovědi: Shut up!
Fernando Alonso měl viditelně poškozenou levou stranu monopostu před zadním kolem, navíc při detailním pohledu bylo zřejmé, že šasi nakonec náraz nepřežilo bez následků. Sice ještě nějakou chvíli bojoval především s dvojicí Williamsů, ale pak svou snahu vzdal. Vandoorne byl dalším z těch, kteří zajeli čistý závod a nenechal se "vybláznit" Strollem, který místy bojoval se zvládnutím svého vozu, ale nakonec to byl on, kdo pro Williams dovezl body. Massa nezvolil vhodnou strategii, s Ericssonem byli poslední, kdo setrvávali na mokrých pneumatikách a Brazilec kvůli tomu zbytečně absolvoval o zastávku v boxech navíc.
Jestliže Pérez nestačil na Sainze, tak pro Estebana Ocona se staly osudem oba Haasy. O jeho souboji s Magnussenem už byla řeč, potom se pokoušel prodrat přes Grosjeana, ale ačkoliv byl místy viditelně rychlejší, recept na Francouze nenašel. Nakonec ho to ale až tak mrzet nemuselo, protože zatímco Vettel letos poprvé odpadl, Ocon zůstává s Hamiltonem jediným, kdo ještě nezaznamenal ani jedno odstoupení. Jenže na rozdíl od Lewise se může Esteban pyšnit skutečností, že od svého debutu v F1, tedy od Grand Prix Belgie 2016, zatím ve všech závodech, do kterých nastoupil, dojel do cíle!
Hamilton se tak vzdálil Vettelovi, jemuž se naopak přiblížil Valtteri Bottas. Rozhodně se bude o začátku Grand Prix Singapuru 2017 dlouho mluvit a hledat se viník dramatických událostí na jejím začátku, ale na výsledku to vůbec nic nezmění. A pogratulujme týmům ze středu startovního pole k nečekané bodové úrodě a vyhlížejme další asijskou zastávku v Malajsii.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.