Světelná loterie v ulicích asijské metropole je první asijskou zastávkou závěrečné fáze letošního šampionátu. Byla zároveň dalším pokračováním souboje o průběžné vedení šampionátu Formule 1, do něhož vstupoval Vettel s tříbodovou ztrátou na Hamiltona.
Startovní rošt musel poprvé za existence Grand Prix Singapuru čelit v závodním módu deštivému počasí, ačkoliv na teplotách se to zásadně neprojevilo - vzduch 28°C, trať kolem 32 - 33°C, vanul severozápadní vítr o síle 12,2 km/h a vlhkost vzduchu činila 77 %.
Piloti zvolili k deštivému začátku závodu rozdílný přístup. První šestice plus Sainz, Kvjat, Grosjean, Stroll a Ericsson zvolili pneu do přechodných podmínek, ostatní nasadili modrou směs. Podle predikce však vláha z nebes měla ustat, takže se daly předpokládat strategické šachy.
Lights out under the lights = mayhem under the lights ???#SingaporeGP #F1NightRace #F1 pic.twitter.com/rQ8DCeTjET
— Formula 1 (@F1) September 17, 2017Start do značné míry rozhodl o osudu závodu. Vettel velice dobře odstartoval a udržel si Verstappena za sebou, před kterého se zleva propracovával Räikkönen. Ještě před první zatáčkou ale nastala pro Ferrari katastrofa: Vettel směřoval šikmo vlevo, aby za sebou udržel Verstappena a ten, sevřený mezi obě Ferrari, neměl kam uniknout.
Zachytil levým předním kolem za pravé zadní Kimiho vozu a oba piloti nekontrolovaně směřovali do únikové zóny. Při své cestě smetli ještě Alonsa, který se odvážně pustil dopředu po vnější straně, Španěl udělal něco jako jednoduchý vyhozený Axel-Pausen, ale na rozdíl obou kolidujících pokračoval.
A dream start turns into a nightmare for @alo_oficial at the #SingaporeGP ? ➡️ ?#F1NightRace ?? pic.twitter.com/WnYcFF442t
— Formula 1 (@F1) September 17, 2017Vettel už po několika desítkách metrů pochopil, že je konec, sice se udržel po boku Hamiltona (který podobně jako Alonso volil vnější stopu a unikl demoličním hrátkám), ale vůz se mu na krátké rovince za prvním zatáčkovým úsekem smýkl, roztočil se a urazil si příď. Jel pak pozpátku ještě pár metrů, Vettel se smykem po projetí startovního pole vrátil do řádného směru, ale byl jasné, že poškozený levý bok a kapaliny, tryskající ze zádě, jsou definitivním epilogem za Grand Prix Singapuru.
Na trať se vydal safety car a kroužil tu čtyři kola, než se podařilo pořadatelům inkriminované místo vyčistit. Pak se začalo závodit v pořadí Hamilton, Ricciardo, Hülkenberg, Pérez, Bottas, Palmer, Vandoorne, Ocon, Sainz a Magnussen. Hamilton se vzdaloval Ricciardovi, evidentně mu mokré podmínky vyhovovaly více, ale jeho snaha byla zchlazena v 11. kole, kdy Daniil Kvjat nezvládl nájezd do zatáčky Memorial a zapíchl se do bariéry.
Po dalších čtyřech kolech restart zastihl první pětici v pořadí Hamilton, Ricciardo, Bottas, Sainz a Hülkenberg. Nad startovním polem se pomalu začala vznášet otázka přechodu na slicks, ale prvním statečným byl až ve 25. kole Magnussen. Jenže ani to nebylo poslední drama - ve 38. kole Ericcson jedoucí se ztrátou jednoho okruhu nezvládl přejezd Anderssonova mostu a projel ho bokem, aby na jeho konci narazil levým zadním kolem do bariéry a vytvořil tak překážku pro ostatní. Vedení závodu musel poslat na trať potřetí zpomalovací vozidlo, což Hamilton v předtuše problémy kritizoval, ale ukázalo se, že nebylo proč. Dokázal se utrhnout Ricciardovi a víceméně si kontroloval svou pozici. Jestliže se domáhal po kvalifikaci zázraku, tak mu ho paní Štěstěna přinesla - a spokojený Lewis zvýšil svůj náskok na čele průběžné klasifikace.
Statečný závod odjel Carlos Sainz jr., který dokázal po značnou část vzdorovat agresivně jedoucímu Pérezovi. Španěl neudělal jedinou chybu a když mu tým pomohl i po stránce strategie - jako jediný jel na suché trati se superměkkou směsí, slavil svůj vůbec nejlepší výsledek v F1. O Kvjatovi už byla řeč, jeho chyba nastala po předjetí Magnussena, Rus nejspíš na chvíli polevil v soustředění, probrzdil a marně se snažil vměstnat do zatáčky.
Velmi blízko úspěchu byl Nico Hülkenberg, který zpočátku držel dokonce třetí příčku, pak dlouho obhajoval čtvrtou pozici. Bohužel pro něj v posledním režimu safety caru zůstal dlouho stát v boxech a mechanici se pokoušeli udržet jeho vůz v kondici, doplňovaly se provozní kapaliny a Němec klesl až na desáté místo. Ještě pár kol pak bojoval s Grosjeanem, ale nakonec musel odstoupil. Body Renaultu však vybojoval spolehlivě jedoucí Jolyon Palmer, který se pochopitelně rovněž radoval ze svého maxima ve Formuli 1.
Nečekaný bodový zisk se nabízel Haasu, který díky změnám ve startovním poli poskočil do středu pole. Zvláště tvrdě až brutálně si vedl Magnussen, který v 16. kole v sobě vlastním stylu vyvezl Ocona málem až do bariéry, o kolo později na rovince mu zjevně "hodil vlnku", ale trestu se vyhnul. Jak už bylo řečeno, jako první přešel na ultraměkké pneu, ale zdržel ho problém s levou přední pneumatikou. Po výjezdu z boxů nebral ohledy na svého kolegu a málem s ním kolidoval, nakonec ale kvůli ztrátě výkonu musel zamířit do boxů a vzdát - když mu tým sdělil, co má udělat, dostalo se mu od Dána jadrné odpovědi: Shut up!
Fernando Alonso měl viditelně poškozenou levou stranu monopostu před zadním kolem, navíc při detailním pohledu bylo zřejmé, že šasi nakonec náraz nepřežilo bez následků. Sice ještě nějakou chvíli bojoval především s dvojicí Williamsů, ale pak svou snahu vzdal. Vandoorne byl dalším z těch, kteří zajeli čistý závod a nenechal se "vybláznit" Strollem, který místy bojoval se zvládnutím svého vozu, ale nakonec to byl on, kdo pro Williams dovezl body. Massa nezvolil vhodnou strategii, s Ericssonem byli poslední, kdo setrvávali na mokrých pneumatikách a Brazilec kvůli tomu zbytečně absolvoval o zastávku v boxech navíc.
Jestliže Pérez nestačil na Sainze, tak pro Estebana Ocona se staly osudem oba Haasy. O jeho souboji s Magnussenem už byla řeč, potom se pokoušel prodrat přes Grosjeana, ale ačkoliv byl místy viditelně rychlejší, recept na Francouze nenašel. Nakonec ho to ale až tak mrzet nemuselo, protože zatímco Vettel letos poprvé odpadl, Ocon zůstává s Hamiltonem jediným, kdo ještě nezaznamenal ani jedno odstoupení. Jenže na rozdíl od Lewise se může Esteban pyšnit skutečností, že od svého debutu v F1, tedy od Grand Prix Belgie 2016, zatím ve všech závodech, do kterých nastoupil, dojel do cíle!
Hamilton se tak vzdálil Vettelovi, jemuž se naopak přiblížil Valtteri Bottas. Rozhodně se bude o začátku Grand Prix Singapuru 2017 dlouho mluvit a hledat se viník dramatických událostí na jejím začátku, ale na výsledku to vůbec nic nezmění. A pogratulujme týmům ze středu startovního pole k nečekané bodové úrodě a vyhlížejme další asijskou zastávku v Malajsii.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.