Felipe Massa určitě nemá na Maďarsko ty nejlepší vzpomínky. V roce 2009 tu málem po nešťastném incidentu skončila jeho kariéra, letos prakticky na stejném místě havaroval a do závodu musel odstartovat z konce závodního pole. Jak tedy viděl maďarský závod on sám?
Už před maďarskou Grand Prix jsem avizoval, že to pro naše vozy nebude ideální trať, ale tentokrát byl Hungaroring mnohem těžší, než jsem čekal. První problém přišel v kvalifikaci, což mělo obrovský dopad na zbytek víkendu.
Po průtrži mračen jsem v rané fázi kvalifikace jsem přešel na pneumatiky do přechodných podmínek, protože dráha začala vysychat. Načasování nebylo špatné, přilnavost v prvních dvou zatáčkách byla dobrá. Ale když jsem dorazil do zatáčky 4, dostaly se pneumatiky na chvíli na kluzčí obrubník a zadek mého vozu ztratil adhezi. Snažil jsem se získat kontrolu nad autem, ale nešlo nic dělat. Skončil jsem v bariéře a na startu jsem se postavil na 18. místo - a to Hungaroring není trať, kde je získávání pozic nějak jednoduché.
Ale neházel jsem flintu do žita, byl jsem přesvědčen, že můžeme postoupit vpřed. Ale ještě předím, než jsem se dostal na startovní rošt, jsem pocítil problémy s posilovačem řízení. Doleva to šlo velmi lehce, na druhou stranu jsem měl značné problémy. Nejspíš šlo o důsledek při opětovném sestavování vozu v sobotu večer, takže jsem se v závodě prakticky po celou délku pral s řízením.
Jediným cílem, který jsem si vytknul, bylo závod dokončit, a vzhledem k problémům to opravdu nebylo nic jednoduchého. Ale nakonec se to podařilo, což byl jediný světlý okamžik v celém závodním víkendu.
Žlutá kontroverzeV Maďarsku se rovněž hojně debatovalo o pole-position Nica Rosberga, které zajel v době, kdy na trati vlály žluté vlajky. Nico zřejmě musel zpomalit, aby komisaře přesvědčil, že se nedopustil ničeho špatného. Ale můj názor je, že problém je v tomto případě někde jinde.
Pravidla ohledně žlutých vlajek zcela jasně neříkají, jak moc musíte zpomalit v případě, že je vám signalizováno jednou nebo dvěma žlutými vlajkami. Mělo by být dáno jasné číslo - například procentuální porovnání s předchozími koly v daném místě. Může se tak totiž stát, že někdo zpomalí jen o desetinu, zatímco jiný o šest desetin - a bude to právě on, kdo bude penalizován.
Chci doufat, že se tímto problémem bude někdo zabývat a dočkáme se vyjasnění pravidla týkajícího se žlutých vlajek - možná už na Hockenheimu.
Vzpomínky na rok 2009Závod na Hungaroringu byl načasován tak, že v pondělí po závodě jsem si připomněl nešťastné výročí mého incidentu v roce 2009, tehdy jsem si uvědomil skutečnou hodnotu života. Bylo to 25. července, kdy jsem utrpěl těžkou nehodu, a tento den poprávu beru podobně jako znovuzrození.
Hodně lidí se mě ptalo, jestli tato nehoda ovlivnila můj život pilota, odpovídal jsem vždy NE. Když jste na trati, máte naprostou koncentraci na práci, kterou děláte. Dokonce i když projíždím onu část trati, kde k té příhodě došlo, vůbec nepřemýšlím o tom, co se tam stalo, protože se jako pilot plně soustředím na práci, kterou odvádím za volantem.
Co se ale rozhodně změnilo, to je moje úcta k životu. Před onou sobotou roku 2009 mě nikdy nenapadlo, že by se mi něco takového mohlo stát. Jistě, každou chvíli slyšíte o nějakém jiném pilotovi, že měl nehodu, ale naučíte se k tomu přistupovat tak, že vás se to netýká, vám se to nemůže stát. Ale pak jste skutečně zraněn, na nemocničním lůžku, a teprve pak si uvědomíte, jak drahocennou věc máme - svůj život.
Tato nehoda mi pomohla pochopit, kdo jsou lidé, kteří jsou mi blízcí a s nimiž nyní mohu počítat. Musím říci, že co pro mě udělal Ferrari, bylo opravdu hezké. Měl jsem tým po svém boku a to pro mě bylo v těch chvílích velmi důležité a speciální.
A teď do NěmeckaDoufám, že návrat na tuto rychlou trať v následujících víkendu bude pro nás něco jako představit vykoupení týmu Williams Martini Racing.
Papírově je německý okruh tratí, která by měla vlastnostem našeho vozu vyhovovat. Myslím, že je důležité se vrátit a opět mít oba vozy v bodované desítce. Ostatně to je také důvod, proč jsem tady. Proto doufám, že taková prognóza dojde na Hockenheimringu svého naplnění.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.