Jak pokračovaly souboje týmových kolegů ve druhém podniku sezóny 2016 - ve Velké ceně Bahrajnu? Opět si porovnáme vzájemné výkony pilotů v kvalifikaci i v závodě.
Hamilton u Mercedesu podruhé za sebou porazil Rosberga, tentokrát o 77 tisícin sekundy kolem, které bylo konečně rychlejší než V10 atmosféry v roce 2005. V Q3 se Lewis zlepšil o půl sekundy, Nico dokonce o sekundu, což Ferrari překvapilo - mysleli si, že jsou Stříbrným šípům blíže. Vettel měl nad Räikkönenem o čtvrt sekundy navrch. Fin nedokázal kvůli svému šetrnějšímu stylu zahřívat super-měkkou směs tak rychle, jako Seb.
U Red Bull postoupil do Q3 pouze Ricciardo, jenž v prostřední části předčil Kvjata o více než 1,1 s. Podle Hornera z auta "vymáčkl absolutně vše," s klesající teplotou se zlepšoval, zatímco Rus byl rychlejší spíše za horka.
Nejtěsnější duel byl k vidění u Williamsu, kde Bottas porazil Massu jen o 2 tisíciny sekundy, srovnal tak na 1:1. Vyrovnané skóre mají po Bahrajnu i piloti Force Indie, tam však byl Hülkenberg o sekundu rychlejší než Pérez, který překvapivě vypadl už v Q1. V Q2 byl o 0,15 s rychlejší než Grosjean, jenž měl výhodu v podobě volnosti strategie a dvou ušetřených sad super-měkkých pneumatik - perfektní předpoklady pro nedělní úspěch.
Toro Rosso kvůli důrazu na výkon pohonné jednotky nečekalo, že v Bahrajnu bude nějak zvlášť rychlé - sedí mu spíše plynulejší úseky s rychlými zatáčkami než styl brzda-plyn. Verstappen předčil Sainze o 44 tisícin a vede 2:0.
McLaren prožil nepříjemné překvapení, když lékaři FIA nedovolili start Alonsovi. Nepodlehli ani tlaku Dennise na dodatečný rentgen, proto musel debutovat Vandoorne, jenž přiletěl z Japonska a Šákhír si neměl předtím možnost vyzkoušet ani na simulátoru.
Button sice byl po celý víkend rychlejší, v Q2 ale náhle vypadl z tempa a Vandoorne jej o 64 tisícin sekundy porazil. Brit chtěl vyřešit nedotáčivost z Q1, proto si přidal přítlak na předním křídle a hned po výjezdu pociťoval příliš velkou přetáčivost. Zadní pneumatiky měl před nájezdem do měřeného kola příliš horké a na další pokus mu už nezbyly super-měkké pneumatiky.
U Manoru a Sauberu jsme viděli největší rozdíly mezi týmovými kolegy: Wehrlein naložil Harjantovi 1,384s a překvapivě za sebou nechal oba modré vozy švýcarského týmu, v němž byl Ericsson o 1,548 s rychlejší než Nasr, i oba Renaulty, kde se na rozdíl od Melbourne prosadil Magnussen. Toho čekala start z boxů jako trest za minutí pokynu k převážení vozu, proto na to moc netlačil. Dán by jinak dle svých slov určitě postoupil do Q2.
Více jsem se výkonu pilotů věnoval v analýze sektorů a maximálních rychlostí zde.
Závod
Před startem Velké ceny Bahrajnu 2016 dosahovala teplota asfaltu 29,6 °C, během ní postupně klesala až k 25,9 °C, kdy měla středně-tvrdá směs začít fungovat lépe a ta měkká se začít více drolit. Problémem bylo, že středně-tvrdá směs u nikoho nefungovala tak dobře, jak se očekávalo, na což doplatil zejména Williams jedoucí na dvě zastávky.
Super-měkké pneumatiky byly o sekundu rychlejší než měkké, ty byly o 1,5 sekundy rychlejší než středně-tvrdé. Rozdíl mezi nejměkčí a nejtvrdší gumou tedy dosahoval 2,5 sekundy. Super-měkká směs ale degradovala velmi rychle, přibližně kolem čtvrt sekundy na kolo.
Rosberg opět do závodu odstartoval mnohem lépe než Hamilton, který to přičítal částečně proceduře a částečně své pozdní reakci, pak si již jen odstup hlídal a dojel pro páté vítězství v řadě za sebou. Rozjezd nevyšel ani Räikkönenovi, jemuž uklouzl prst ze spojky. Ještě hůře dopadl Vettel, kterému explodoval motor už v zaváděcím kole, což byla velká škoda - těšili jsme se, jak budou Mercedesům zatápět obě Ferrari.
Mercedesy původně plánovaly dvouzastávkové strategie: po startu na super-měkkých obout měkké a pro závěrečný stint středně-tvrdé. Vzhledem k průběhu závodu, kdy se Räikkönen rozhodl pro tři zastávky a pokaždé se pokoušel o podseknutí, však musely rudou hrozbu pokrýt.
Hamilton hned po startu kolidoval s Bottasem a s poškozeným vozem nedokázal na Kimiho zaútočit. Podle Stříbrných šípů ztrácel v každém kole 0,8 - 1,0 s. Ve třetím stintu mu nasadili super-měkké pneumatiky, aby Fina zkusil stáhnout a podseknout. To se mu ale nepodařilo. Ferrari nicméně reagovalo na jeho zastávky, poté vždy jako poslední z trojice přezouval Rosberg, který tak měl nejčerstvější pneumatiky.
"Původně vypadaly dvě zastávky na středně-tvrdých pro Lewise slibně, protože na Kimiho získával i přesto, že jezdil na pomalejší směsi. Brzy ale začalo být zřejmé, že středně-tvrdá degraduje tak moc jako měkká, takže se strategie začala celkem rychle otáčet. Proto jsme ho převedli zpět na tři zastávky," vysvětloval technický ředitel Mercedesu Paddy Lowe.
Räikkönen se v závodě dokázal držet Rosberga, čímž potvrdil, že je Scuderia Stříbrným šípům v neděli o něco blíže. Podle Hamiltona na to však jeho týmový kolega po 10. kole netlačil. V Maranellu připravují pro Barcelonu nové turbo, které by jim mělo pomoci se Mercedesům vyrovnat.
Kromě spolehlivosti (v Austrálii přehřátí turba, v Bahrajnu ventil) se však musí zaměřit i na šetrnost k pneumatikám, což byla jejich silná zbraň. Letos po přechodu na push-rod v předu se zdá, že jsem na tom stejně, ne-li hůře než Mercedes. Zřejmě mají i méně přítlaku, proto musí volit měkčí směsi a trápí se se zahříváním. Ranou je i absence Jamese Allisona, který po náhlé smrti manželky Rebeccy, s níž má tři děti (Emily 22 let, Matt 19 a Johny 17) hned po závodu v Austrálii na meningitidu. S týmem na Střední východ nepřiletěl a zatím není jasné, kdy se k němu zase připojí.
Zajímavá byla strategie Haasu u Grosjeana, který potvrdil, že Austrálie (kde nestavěl díky červeným vlajkám vůbec) nebyla žádnou náhodou. Odjel agresivní třízastávkovou strategii založenou na super-měkkých pneumatikách, na nichž zvládl tři stinty.
Vyplatilo se tak záměrně obětovat osmé místo na roštu a nechat postup Q3 Hülkenbergovi. Francouz díky tomu mohl na startu obout čerstvé super-měkké pneumatiky a před prvními zastávkami získat na vozy před sebou několik kol.
Měl štěstí i na kolize soupeřů (Bottas v 1. kole + penalizace, Hülkenberg a Sainz ve druhém), obecně však ukázal, že se vyplatí obětovat pozici na roštu ve prospěch čerstvé sady pneumatik, což odpovídá přibližně 2 sekundám na délku stintu oproti opotřebované sadě. Pozice na roštu ale může být na jiných okruzích cennější nebo v případě, že by pilot skončil za vozem rychlejším na rovinkách.
Výkony Force Indie a Williamsu byly zklamáním. Stáj z Grove vsadila na dvě zastávky a středně-tvrdé pneumatiky, které ale nefungovaly, a tak zahodila šanci na výborný výsledek. Massa jezdil po startu na druhé příčce, ale vytěžil z toho jen 4 body za osmé místo. 49 ze svých celkových 56 kol (87,5 %) strávil na nejpomalejší středně-tvrdé směsi, která proti původním předpokladům také rychleji degradovala.
Williams v sedmém kole zareagoval na brzkou zastávku Ricciarda o kolo dříve a Brazilce poslal zpět na středně-tvrdých pneumatikách, zatímco Australan kroužil na měkkých, které dokázal šetřit. Massovi scházela rychlost a Red Bull jej brzy předjel - nato se přidali Kvjat, Grosjean a Verstappen.
Ušetřil sice jednu zastávku, čímž se dostal zpět před Kvjata i Verstappena, kteří stavěli třikrát, jenže ti v závěru mohli využít rychlost super-měkkých pneumatik a znovu jej předjeli. Williamsu se neděle v Bahrajnu nevydařila, zvlášť když Bottas měl po závodě hned po úvodní kolizi a trestném průjezdu boxy.
Výborný debut má za sebou Vandoorne, který se po celý víkend nedopustil žádné chyby a ve velké ceně vybojoval cenný bod. Škoda odstoupení Buttona kvůli pohonné jednotce, protože měl šanci skončit do sedmého místa. "Jezdil jsem v pohodě, šetřil hodně paliva, mé pneumatiky byly v dobré kondici a jen jsem volně kroužil za vozy před sebou. Chtěli jsme se pokusit ve strategii o něco lehce odlišného. Auta, za nimiž jsme jezdili, dojely na pátém a šestém místě, a já jsem cítil, že bychom s nimi mohli svést dobrý boj," litoval zkušený pilot McLarenu.
Potěšil také Verstappen, jenž dojel na šestém místě před jedním Red Bullem a oběma Williamsy. Talentovaný Holanďan byl velmi rychlý i přesto, že jeho vozu Toro Rosso měl Bahrajn sedět nejméně z první čtyř okruhů, na nichž se bude letos závodit. Tým se mu pokoušel natáhnout třetí stint na středně-tvrdých pneumatikách, na nichž měl dojet až do cíle, aby zůstal před Grosjeanem, brzy si ale uvědomil, že to nevyjde, proto jej v 46. kole povolal do boxů pro super-měkké. Na Francouze sice v posledních 10 kolech stáhl 12,519 s, v cíli mu ale ještě další 2,63 s scházely.
Pořadí v šampionátu
Rosberg na čele zvýšil náskok na Hamiltona na rozdíl 17 bodů, jejich pozice na čele se nezměnila. Vzhledem k tomu, že jde teprve o druhý závod, tak se pozice za nimi značně promíchaly, v případě Red Bullu došlo k posunu u obou jezdců: Ricciardo na třetí a Kvjat na 10. příčku.
Přes 400 fotografií z letošního závodního víkendu v Bahrajnu najdete zde.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.
V posledních týdnech se hodně spekuluje o budoucnosti Lewise Hamiltona ve Ferrari, avšak vše nasvědčuje tomu, že kontrolu nad svým současným kontraktem má pevně v rukou právě on.
Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Max Verstappen prozradil, jak je to o voze Red Bullu, který byl navržen podle jeho stylu jízdy.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že on i Lewis Hamilton podcenili, jak těžké bude jezdcovo přizpůsobení se vozu Ferrari. Ukázalo se, že adaptace je mnohem náročnější, než čekali.
Charles Leclerc míní, že Ferrari by mělo dát přednost udržení druhého místa v Poháru konstruktérů před ziskem většího času ve větrném tunelu pro rok 2026. Podle něj má aktuální úspěch a s ním spojené benefity větší váhu než dlouhodobá technická výhoda.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.
Šéf McLarenu Zak Brown potvrdil, že tým i nadále ponechá Landa Norrise a Oscara Piastriho volně závodit o titul bez týmových příkazů. Podle něj mají oba jezdci stejné šance a férový přístup posiluje celý tým.
Jamie Chadwick a Bernie Collins označily Hamiltonův víkend v Maďarsku za kombinaci slabého vozu a chybné strategie.