Staré pravidlo říká, že kritika se vyslovuje lépe a snadněji než pochvala. Na druhou stranu chtít jen chválit a přehlížet nedostatky je rovněž záležitost krátkozraká. Důležité vždy je, co se tou kterou oblastí sleduje.
Jedno z okřídlených rčení zní, že chvála je zbytečná a pokud někdo na nic nenadává, je to vlastně pochvala. Bohužel někdy může vzniknout poněkud mylná představa, že když něco komentujeme slovy nelichotivými, a priori už to zatracujeme. Zdaleka tak tomu není, proto nyní nahlédněme na letošní sezónu z toho druhého pólu - pokusím se předložit deset bodů, které v roce 2015 vidím v F1 jako ty kladné. Předesílám, že se těžko najde někdo, kdo s nimi bude bezvýhradně souhlasit a v některých případech nepůjde o nic objevného, ale to na jejich existenci nic nemění.
1. Stálé startovní poleNejde o překvapivý jev, v posledních letech je fluktuace v jednotlivých týmech mizivá, takže je spíš výjimkou, že někdo chybí, nebo je nahrazen. V tomto směru byly dřívější sezóny nesrovnatelné - tehdy se týmy, které končily sezónu se stejnou sestavou, s jakou ji zahajovaly, daly spočítat na většinou na prstech jedné ruky.
2. Velká spolehlivostAni tady nejde o jev překvapivý, výdrž jednotlivých vozů je skutečně na vysoké úrovni - a to ještě s přihlédnutím na náš dřívější rozbor víte, že téměř třetina odstoupení byla způsobena kolizemi nebo jezdeckými chybami, případně zdravotním problémem. Průměrný počet klasifikovaných pilotů na závod je šestnáct, což je sympatický počin, protože není nic horšího než prázdná trať. Ostatně varovným prstem byl hned první závod v Austrálii.
3. Nulový týmový úbytekI když to tak v průběhu roku nevypadalo, nakonec se podařilo zachovat existenci neměnného startovního pole. Naštěstí Formule 1 nemusela řešit krizovou variantu a vypomáhat si třetími vozy, což by určitě přineslo nějakou tu potíž. Takhle se můžeme těšit na rozšíření a snad i posun stále posledního Manoru na vyšší příčky. Na navíc už většina z nás čeká na nový přírůstek v podobě Haas F1 Teamu. A to se "upeklo" také v této sezóně - myšleno potvrzení a oficiální oznámení.
4. Úspěšný atak "mladých pušek"Přiznávám, že jsem nebyl mezi těmi, kteří byli proti účasti Maxe Verstappena, ale také jsem nečekal, že se bude prosazovat a stane se světlým jevem letošního šampionátu. V jeho případě jednoznačně jde o správnou cestu navíc bedlivě střeženou osobou nad jiné povolanou - jeho otcem. Bylo by ale krajně nespravedlivé přehlížet i výkony Carlose Sainze jr.; tak trochu mi jejich výkony připomněly někdejší "mateřskou školku" u Sauberu (Räikkönen, Heidfeld - 2001) nebo ještě dřívější "dorostenecký" tým Shadow 1979 v podání dua de Angelis/Lammers.
Rozhodně je lepší, když má někdo ambice a splňuje předpoklad, že bude přínosem pro danou kategorii, hodit ho lidově řečeno do studené vody, než čekat, až dospěje do nějakého limitu. Navíc, závody jsou od běžného silničního provozu zcela odlišné, tak se podle toho nebojme zařídit.
5. Návrat Hondy do F1Pro mnohé je comeback dříve veleúspěšné japonské značky zklamáním, já rozšíření dodavatelů pohonných jednotek vítám. Je mi jasné, že se těžko podaří dosáhnout statutu "co stáj to motor", takhle Formule 1 už dávno nefunguje. Pro někoho možná může být lepší a srovnatelnější představa jednotného motoru pro všechny. Tím se ale popírá základ veškerého soupeření - pokud nebude existovat konkurence ve všech směrech, dočkáme se unifikovaných vozů s identickými motory. Bude to pak ještě vůbec Formule 1? Proto přeji Hondě, aby brzo nabrala dech, který už dokázal v minulosti odvanout soupeře a přeji si, aby její příklad inspiroval další potenciální zájemce o F1.
6. Pokrok FerrariV tomhle směru budu poněkud více osobní. Ferrari je legendou, poslední tým, který nechyběl ani v jednom šampionátu. Je mi jasné, že pro někoho to může zavánět nepříjemným postem "inventáře", ale domnívám se, že ona éra týmu se vzpínajícím se koníkem přechází z generace na generaci. Zažil jsem roky, kdy rudé vozy z Maranella zoufale bojovaly aspoň o drobty ze stupňů vítězů, ale také sezóny zcela opačné. Legendy si určitě zaslouží pohybovat se na výsluní, pochopitelně pokud je jejich konání podpořené adekvátní prací, snahou a vírou ve vítězství. Proto vítám vzestup Ferrari z toho důvodu, že bude možná inspirací pro ostatní a konečně zase nastane doba, kdy nebudeme automaticky tipovat první dvě místa v cíli a nespoléhat na pytel štěstí kombinovaný s dvaceti dalšími málo pravděpodobnými okolnostmi.
7. Rosbergovo "probuzení"Ať se dělo u Mercedesu cokoli, poslední tři závody, bez ohledu na jejich "dramatičnost", vnesly do F1 trochu nového napětí. Snad si Nico konečně zvykl na roli otce (vzpomínám na Laudovu hlášku "S každým potomkem je pilot o vteřinu pomalejší"), možná z něj po prohraném titulu spadl pocit odpovědnosti, případně se zdravě naštval - nechci zabředávat do spekulativních rovin, že za vším byla reciprocita ze strany vedení Mercedesu; každopádně vicemistr světa si vytvořil zajímavou nástupní platformu pro rok 2016 a halasně si řekl o podstatně lepší kursy u bookmakerů.
8. Mé-chi-ko, Mé-chi-ko! Ra-Ra-RaZáměrně jsem použil pokřik z fotbalových stadionů, protože obnovená Grand Prix připomínala slavná utkání z dvou MS, která se v Mexiku v letech 1970 a 1986 konala. Nehledejme tradiční ale ve faktu, že nové koště dobře mete a Mexičané mohou dopadnout jako o kus vedle v USA. Tahle země byla vždy automobilismu zaslíbená, někdy až moc. Návrat na její půdu je obrovským přínosem na rozdíl od závodů v lokalitách, kde se od F1 čeká většinou marketingový dopad a divácká tradice a odezva je mírně řečeno rozpačitá.
9. Polepšená přenosová partaMercedesu občas televizní přenosy chutnaly jako kdysi legendární amara nebo žaludeční kapky, ale já vítám snahu režie přenosu Grand Prix, že unyle nesetrvávala na monotónně kroužících Stříbrných šípech v čele a zavítala i do středu startovního pole, kde se něco dělo. Pro někoho může být boj o 12. příčku bezvýznamný a zbytečný, ale má pořád větší dopad pro diváky než se koukat na vedoucím vozem zdolanou zatáčku, u níž fanoušek skoro jistě těžko pozná, zda byla projeta v ideální linii nebo o dva centimetry mimo ni. Toto Wolff měl z absence svých vozů v kontextu přenosu těžkou hlavu a poněkud remcal, ale jen tím potvrdil, že se televize svého úkolu zhostila na jedničku. Těžko je možné podchytit vše, i když je k dispozici záznamové zařízení, každopádně doufejme, že sympaticky nastavená úroveň vydrží, nebo ještě lépe: bude se dále rozvíjet.
10. Skvělý rok s kolegy na F1News.czI když vás něco sebevíc baví, pokud nenajdete spřízněné duše, nebude to mít onen správný dopad. Letos jsem měl svůj debut v novém přístupu k práci na našem webu a myslím, že bez vstřícného chování našeho ve srovnání s jinými vlastně minitýmu by se spousta věcí zvládala hůř, některé vůbec ne. Nebyly to jenom rady, ale dlouhé hodiny konzultací a tříbení názorů, které snad vedly k finálním produktům, které jsou určeny pro vás, čtenáře. Touto cestou jim tedy děkuji, protože spolupráce s nimi byla nepřehlédnutelným kladným bodem sezóny 2015 v F1.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.