Americké týmy ve formuli 1 příliš neoslnily. V historických kapitolkách registrujeme zoufalé pokusy typu Scarab či Scirocco, dlouho nevydržely v F1 Eagle, Penske či Parnelli, Shadow se držel podstatně déle, ovšem ten měl s USA společného hodně málo.
Ostatně většinou do amerických týmů prorůstaly evropské vlivy a konkrétně Shadow po většinu své existence spojoval s Amerikou pouze podivínský šéf Don Nichols a mecenáš Universal Oil Product. Toho to ale přestalo bavit už po třech letech. Podíváme-li se do sestav jednotlivých stájí, budeme nacházet známá jména a garantujeme vám, že většina z nich Američané nejsou. Týmy zaštítěné vlajkou s hvězdami a pruhy vyhrály pouhé tři závody (pokud pochopitelně vynecháme stále poněkud rušivě působící přítomnost závodů 500 mil Indianapolis v letech 1950-1960) - Eagle v Belgii 1967, Penske v Rakousku 1976 a Shadow tamtéž o rok později.
Pojďme se tedy v deseti bodech projít zázemím nové americké výzvy s tím, že snad setrvá v F1 déle než její předchůdci. Ostatně, od posledního ryze amerického pokusu nás dělí třicet let.
1. Kdo je Haas?Datum vzniku spadá do roku 2014, kdy Gene Haas, vlastník Haas Automation, pojal myšlenku vstoupit do formule 1. V závodním světě není vysloveným nováčkem, s pilotem Tony Stewartem spoluvlastní tým Stewart-Haas Racing NASCAR. Původně měl Haas v plánu vstoupit do F1 už v tomto roce, ale pak raději debut odložil, aby měl tým víc času na důkladnější přípravu.
2. Proč právě formule 1?Američané se už poněkolikáté v tomto motoristickém odvětví pokoušeli prorazit a přitáhnout pozornost domácích fanoušků k formuli 1. Po hubených letech, kdy se ve Spojených státech Grand Prix vůbec nejezdily, a po účasti týmu Carla Haase Beatrice-Haas-Lola (1985-1986) se má otevřít nová americká kapitola formule 1. Gene Haas si je vědom obrovského potenciálu F1 a jako jeden z nejdůležitějších bodů své účasti označuje propagaci své značky po celém světě prostřednictvím motorsportu. "Je to synergie mezi závody a prodejem obráběcích strojů. V podstatě můžeme působit stejně jako Red Bull nebo Nike," vysvětluje Gene Haas. Jen na okraj, souvislost mezi Carlem Haasem a Gene Haasem nehledejte, žádná není. Jsou to pouze nositelé stejného jména, nic víc.
3. Bude mít tým sídlo v USA?Pouze částečně. Je běžné, že většina týmů F1, s výjimkou italských, sídlí na britských ostrovech. Základnu bude mít Haas v Kannapolis (Severní Karolína), kde také má své sídlo tým NASCAR. Z logistických důvodů má tým další působiště v bývalé továrně týmu Marussia v Banbury. A nesmíme zapomenout na spolupráci s Ferrari.
4. Jak těsná je kooperace Haas F1 Team a Scuderia Ferrari?Ferrari bude podporovat tým po mechanické stránce. Maranello také poskytne Američanům svůj aerodynamický tunel. To vyvolalo nemalé komentáře ze strany soupeřů, zda už Haas nezašel za obvyklou hranici. Sporným bodem je dodatek 6 Mezinárodních sportovních předpisů, ve kterém se praví, že určité komponenty musí tým vyrobit sám a nikoli je koupit od jiného dodavatele. Nyní je situace taková, že Ferrari kromě hybridního motoru dodá Haasu přední a zadní zavěšení plus brzdovou soustavu. Soupeři proto někdy označují Haas jako B-tým Ferrari a považují jeho přístup za první krok na šikmé ploše končící u zákaznických vozů, jejichž použití současná pravidal zakazují - navzdory tomu, že velké týmy by o ně stály. Šéf Mercedesu Toto Wolff označil tento přístup za "... velmi inteligentní způsob pojetí formule 1, který otevírá nové modely spolupráce."
5. Proč byla zvolena aliance právě s Ferrari?Na to odpovídá přímo Gene Haas: "Zdálo se nám, že mají nejlepší program. Mají největší zájem o to, co děláme, proto se zdálo, že půjde o nejlepší spojení." To znamená, že náklady na výzkum a vývoj se budou dělit mezi oba týmy. "Myslím, že se musíme učit a také musí pro Ferrari existovat nějaký důvod, aby nám pomáhali. Rovněž mám dojem, že by to mohl být nový přístup - proč by velký tým nemohl pomáhat menšímu? Musí tam fungovat určitá sympatie, vzájemné benefity."
6. Cítí se tým jako skutečný nováček?Mají zástupci Haas F1 Team pocit, že jsou na úrovni Marussie, Caterhamu či HRT? Ani náhodou. Už jenom spojení s Ferrari naznačuje, že Haas by měl zaujímat podstatně konkurenceschopnější úroveň. Haas oznámil už v rámci Grand Prix USA 2012 svůj záměr vstoupit do F1, ale boss F1 jim doporučil, aby s debutem posečkali. Proto Haas nemyslí, že srovnávání s Marussií či HRT není relevantní: "Jejich největším problémem byla skutečnost, že se chtěli do F1 prosadit co nejdříve, proto uzavíraly partnerství, která nebyla důkladně promyšlená a provázaná, což byla zásadní chyba."
7. Přišel k týmu Grosjean kvůli spojení s Ferrari?Ano, Francouz právě tuto vazbu vidí jako odrazový můstek k angažování u Scuderie Ferrari po odchodu Räikkönena. Rozhoduje o své potenciální kariéře, ve svých devětadvaceti letech je jedním z nejpodceňovanějších pilotů tohoto sportu. Ale nesmí zapomínat na dravé mládí, které mu dusá za zády, ostatně v souvislosti s Ferrari se často skloňuje jméno Max Verstappen.
8. Kdo se ještě přidá k Haas F1 Team?Už loni v listopadu začal Gene Haas zveřejňovat některá jména: "Své místo už má Danica Patrick a Kurt Busch," usmíval se majitel týmu, i když pilotka mu později dala rezolutně košem. Jak už několikrát podotkl, potřebuje mít v týmu co nejvíc lidí se zkušenostmi z F1, ale rovněž dbá na propojení s Ferrari, i proto se nejčastěji hovoří o Estebanu Gutiérrezovi jako o druhém jezdci vedle Grosjeana.
Šéf aerodynamiky Ben Agathangelou rovněž pracoval pro Ferrari, šéf týmu Günther Schmidt zastával post technického ředitele u Jaguaru a Red Bullu. Kromě nich bude tým zaměstnávat přibližně dvousetčlenný štáb. Podle standardů F1 to není extra mnoho, ale tým se může spolehnout na pomoc zvenčí.
9. Kdy bude představen vůz?Steiner uvedl, že předpokládá crash-testy v lednu příštího roku, testování pak absolvuje tým společně s ostatními v březnu. S ohledem na ještě více omezené možnosti zkoušek, které proběhnout pouhých osm dní před prvním závodem, vykazuje spojení s Ferrari ještě větší smysl.
10. Co tým od své první sezóny očekává?Haas v tomto směru zůstává zdrženlivý: "Prvních pět let bude o tom, abychom v F1 vůbec vydrželi. Neočekávám žádné velevýsledky, že se objevíme a hned vyhrajeme šampionát. Nečekám, že budeme každého porážet, hlavně ať máme navrch nad týmy z konce startovního pole." Dá se očekávat, že Grosjean bude mít docela jiné představy...
Fernando Alonso se s nadsázkou vyhnul poskytování rad Maxu Verstappenovi ohledně jeho možného přestupu k Mercedesu. Španělský veterán žertoval, že své názory by sdílel pouze „za obrovskou sumu peněz,“ čímž odlehčil spekulace a ukázal svůj typický smysl pro humor.
Isack Hadjar zůstává plně soustředěný na svůj cíl získat sedačku v Red Bullu, i když Yuki Tsunoda čelí problémům s aktuálním vozem RB21.
Lando Norris reagoval na spekulace o možném přestupu Maxe Verstappena k Mercedesu. Zdůraznil však, že zatím není nic potvrzeno a je třeba se soustředit na současnou sezónu.
Obavy jezdců o ovladatelnost monopostů pro sezonu 2026 vyvolávají otázky, zda jsou oprávněné, nebo předčasné. Vývoj nových vozů je stále v rané fázi, a tak konečné hodnocení přijde až s prvními testy.
Ralf Schumacher rozpoutal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena, když naznačil, že hvězda Red Bullu by mohla zamířit k Mercedesu. Tato tvrzení přidávají další vrstvu nejistoty do už tak napjatého přestupového trhu ve Formuli 1.
Fernando Alonso pochválil nováčka Gabriela Bortoleta z týmu Kick Sauber za jeho první body ve Formuli 1 v Rakousku. Oba se utkali v atraktivním souboji v závěru závodu ve Spielbergu.
Ferrari čelí zásadnímu problému s nastavením světlé výšky monopostu SF-25. Tým proto instruoval oba své jezdce, Lewise Hamiltona i Charlese Leclerca, aby během závodu praktikovali „lift and coast“, tedy zvednutí nohy z plynu a brzdění bez motoru, aby snížili zatížení a pomohli situaci zvládnout.
Před blížící se výjimečnou Velkou cenou Velké Británie se významná část komunity Formule 1 sešla s britským premiérem. Setkání poskytlo příležitost zdůraznit důležitost tohoto prestižního závodu a podpořit dlouhodobý vztah mezi F1 a Spojeným královstvím.
McLaren představuje na Velkou cenu Velké Británie speciální chromové zbarvení „Legacy at Speed“, vytvořenou ve spolupráci s Google Chrome, která spojuje historii týmu s novými fanoušky.
George Russellovi končí smlouva u Mercedesu na konci sezony. Stále silnější spekulace naznačují, že by ho mohl nahradit Max Verstappen, pokud opustí Red Bull.
Max Verstappen odstoupil z Velké ceny Rakouska už v prvním kole po kolizi s nováčkem Antonellim. Místo aby šel za novináři a k týmu, sledoval raději 24hodinovku ve Spa, kde jeho tým vyhrál třídu Gold Cup.
Yuki Tsunoda zaznamenal v Rakousku svůj nejhorší závod, kdy ho výrazně zpomalila degradace pneumatik a nedokázal najít příčinu propadu. Tým Red Bull i Christian Horner varují, že je potřeba rychle situaci řešit kvůli velkému rozdílu v tempu oproti Verstappenovi.