Jak si vedli týmoví kolegové ve vzájemném srovnání během závodního víkendu v Monaku? Podíváme se na jejich výkony v sobotní kvalifikaci i v nedělním závodě, v němž byly klasifikovány pouze tři čtvrtiny z celkového počtu 24 pilotů.
Red BullSebastian Vettel položil základní kámen svého vítězství v sobotní kvalifikaci, v níž zajel perfektní kolo - 1:13,556 min, což představuje historický rekord, na kterém se podílely nové pneumatiky Pirelli. Ty jsou na pomalých okruzích lepší než loňské Bridgestony, protože na jejich povrchu nedochází k drolení.
Lewis Hamilton se sice cítil na vítězství v kvalifikaci, tento čas by však velmi těžko překonával. K pokusu se po přerušení kvalifikace kvůli nehody Sergia Péreze na studených pneumatikách a vychladlých brzdách po dvouminutovém stání u semaforu na výjezdu z boxů ani nedostal.
Mark Webber na svého kolegu v kvalifikaci ztratil 0,463 sec. Nevyšel mu ani závod, v němž se propadl v úvodu až na čtrnáctou pozici, vlivem odpadnutí soupeřů a dobré jízdy se nakonec ale nenápadně prokousal těsně pod pódium.
Vettel během své první zastávky v boxech (mimochodem pro mechaniky lovící pneumatiky v garáži stejně překvapivé, jako v případě Hamiltona) dostal tvrdší směs, což dávalo stratégům velký prostor pro další varianty v průběhu velké ceny (o tento prostor přišel Button, když po druhé zastávce nazul opět pouze superměkkou směs a bylo jasné, že do boxů bude muset ještě jednou). Úřadující mistr světa se rozhodl po druhé do boxů nezajíždět a měl velké štěstí, že závod byl v závěru přerušený.
Jeho pneumatiky toho již po 56 kolech měly dost a byť na nich zajížděl stále obdivuhodně rychlé časy, podle Pirelli je pravděpodobné, že by výkonnostně v samotném závěru zcela odpadly. Jenže červené pneumatiky a výměna pneumatik na roštu obraly Fernanda Alonsa o velkou šanci na vítězství. S největší pravděpodobností by si polepšil i Button, který měl pneumatiky po 24 kolech v ještě lepším stavu než Alonso (o 14 kol - viz Přehled zastávek v boxech a stintů).
FerrariFernando Alonso předvedl další výborný výkon. Ferrari měkčí směsi vyhovují podstatně více, a tak byl schopen využít zaváhání stratégů McLarenu a poslat svůj vůz do druhé řady. Asi není třeba opakovat stálou frázi, že svého kolegu Felipeho Massu opět porazil - tentokrát o 4 desetiny. Brazilec je ve startovním poli nejhorším kvalifikačním pilotem - svému kolegovi podlehl již šestkrát, stejně bídně si vede už pouze Jarno Trulli u Lotusu. Ve velké ceně skončil po závodním incidentu s Hamiltonem, o kterém se ještě zmíním.
Fernando i v Monaku bleskurychle odstartoval a již před první zatáčkou předjel Webbera. Ferrari ve svých strategiích v případě španělského pilota na rozdíl od McLarenu či Red Bullu nic neriskovali. Pomalejšímu Massovi naplánovalo pouze jednu zastávku - nebyl totiž dostatečně rychlý na to, aby středu pole poodjel, proto se v boxech objevil později s tím, že do konce již nepřezuje.
Alonsovi naplánovali zastávky dvě, chytře jej přitom povolali do boxu při výjezdu safety caru, a protože Button musel do boxů ještě jednou, získal další příčku. Vydělal tak na změně pravidel po loňské Valencii, což mělo v Monaku obrovský vliv.
Jenom připomenu: safety-car se zařadí před vedoucího jezdce a kdokoliv je rychlejší, může jet po okruhu rychleji (musí pouze dodržovat delta časy), zastavit klidně v boxech a zařadit se na chvost vláčku za safety-carem. Právě z toho těžil také Kobajaši a Sutil, kteří se nenápadně vyšvihli na čtvrtou a pátou příčku poté, co startovali ze 13. a 15. místa - zastávky si odbyli během safety-car fáze.
Ale zpět k Ferrari. Alonso se díky strategie propracovával dopředu, o šance na předjetí ho však v závěru připravilo výše zmíněné přerušení. Podle svých slov byl odhodlaný v závěru k útoku za každou cenu: "Neměl jsem co ztratit. Nevedu šampionát, tak bych se pokusil závod vyhrát, a kdybychom havarovali, tak bychom havarovali." Škoda, bylo by to teprve podruhé, co by někdo v letošní sezóně porazil Vettela a zdramatizoval jasně se vyvíjející sezónu.
Tabulka č. 1 - Výsledky sobotní kvalifikace
McLarenV prvních dvou částech kvalifikace sice byl absolutně nejrychlejší Hamilton, v poslední části mu však bylo kvůli zkrácení si šikany odečteno i to jediné pomalé kolo, a tak piloty Red Bullu oddělil velmi podařeným výkonem Jenson Button. Těžko omlouvat strategickou chybu McLarenu v případě Hamiltona na okruhu, kde není třeba šetřit měkčí směs pro závod. Lewis zůstal bez času, a proto startoval až z devátého místa.
Těžko se mi chápe i tří zastávková závodní strategie u Buttona. Pokud už naplánuji tři zastávky, budiž, proč si ale tým nenechal manévrovací prostor a nenasadil Jensonovi při druhé zastávce tvrdší sadu pneumatik, na které by klidně dojel až do cíle? Možná počítali s výjezdem safety caru, v této fázi závodu se však podle mě jednalo o velkou chybu, protože později museli zbytečně stavět ještě jednou, veškerá flexibilita byla pryč. Buttona stála minimálně druhé místo, možná i vítězství.
Hamilton se závodem strastiplně prokousával. Přes poškození zadního křídla, jehož spodní okraj mu urazil v první zatáčce Schumacher a v závěru zcela zlomil Alguersuari, přes poškození předního křídla, penalizaci v podobě průjezdu boxy za kolizi s Massou, penalizaci v podobě přičtení 20 vteřin za kolizi s Maldonadem, dojel nakonec šestý - na tu hrůzu velmi slušných osm bodů.
Faktem je, že Monako je velmi úzkou a klikatou tratí, kde se nedá normálně předjíždět. Pokud někdo zezadu nasadí k útoku a před brzděním je již části vozu na mé úrovni, musím mu nechat místo a zvolit mnohem nevýhodnější stopu než na jiných okruzích. Jde to, jak to ukázal zkušený Schumacher na začátku Hamiltonovi nebo ve vlásence Hamilton, když k předjetí nasadil německý veterán.
Pokud mě někdo na rovince dojede, v ten moment jsem v knížectví zatáčku prohrál, nemůžu zde soupeři bezohledně přibouchnout v zatáčce dveře, ale nechám mu místo. Marně po závodě hledali Massa s Maldonadem chybu kdekoliv jinde a ani z části si nepřipouštěli chybu. Ještě jednou škoda červených vlajek: vzhledem k prohlášení Alonsa a jeho odhodlání by se ještě děly věci, po nichž by ohně vášní plály ještě více.
Komisaři však přísnými penalizacemi dali najevo, že o předjíždění v Monaku nestojí a že by bylo nejlepší, kdyby ji piloti zkrátka nudně odkroužili. Proti chronometru je soupeření v Monte Carlu nesmírně zajímavé, závod ale moc vzruchu nepřináší. Pouze prostředí kolem - pozlátka elity, jachty a spousta lidí, kteří jsou slavní proto, že jsou slavní. Zde mají jedinečnou příležitost okázale demonstrovat své bohatství.
MercedesMichaelovi Schumacherovi se letos poprvé podařilo v kvalifikaci porazit mladšího Rosberga, a to výrazným jednovteřinovým rozdílem - Nico ale doplatil na podobnou chybu jako Hamilton, který v Q3 vyčkával s měřeným kolem do samotného závěru, kdy už to po vyproštění Péreze lépe nešlo.
Při startu mu ale příliš spadly otáčky a elektronika musela zasáhnout proti zhasnutí motoru. Kvůli tomu se propadl až za Hamiltona, se kterým svedl krásné chlapské souboje tak, jak bych si je v Monaku představoval. Jakmile se Hamilton dostal na jeho úroveň, zvolnil a nechal mu na rozdíl od Maldonada v první zatáčce místo. Vždyť jen o chvíli později mu to mohl oplatit a nemusel hořekovat v Sainte Devote nad rozbitým monopostem. Před vlásenkou Leows šel bezhlavě do předjíždění, Lewis se podíval do zrcátka a krásně mu nechal místo. Takto to má vypadat, Felipe!
Hodně se ale na superměkké směsi trápil, při souboji nezavřel dveře Barrichellovi, který šel před něj. V 41. kole musel kvůli požáru v airboxu odstoupit ze 14. místa. O moc lépe se nevedlo ani Rosbergovi, který snaží na nepovedený závod v městečku, v němž vyrůstal (do školy chodil o patro výše než je místnost, kde se konaly tiskové konference), rychle zapomenout. I on se trápil s vysokým opotřebením pneumatik, a proto finišoval se neuvěřitelnou ztrátou 2 okruhů.
Tabulka č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
RenaultSobota byla pro tým zklamáním, když s žádným z vozů nepostoupil do elitní desítky. Petrov byl letos potřetí úspěšnější než Heidfeld, od jehož návratu za volant čekal tým podstatně více. S Vitalijem, s nímž loni Kubica zametl, prohrává 2:3. Díky dlouhé druhé zastávce na čerstvé sadě superměkkých pneumatik a odpadnutí soupeřů dojel na osmém místě. Petrov po nehodě v 68. kole nedojel, lékaři ho dlouho vyprošťovali z havarovaného vozu, protože mu do kokpitu nebezpečně pronikl kus zavěšení, který mu poranil nohu.
WilliamsPastor Maldonado v Monaku umí, letos podruhé zajel v kvalifikaci rychlejší čas než jeho kolega, který na rozdíl od něj ani nepostoupil do Q3. Po nehodě Petrova jezdil na bodech, během přerušení mu tým nasadil tvrdší sadu, ačkoliv měl k dispozici ještě jednu superměkkou. Hamilton se snažil využít přilnavosti této směsi a předjet jej v první zatáčce, žel došlo ke kolizi, po níž Maldonado musel odstoupit. Traťoví komisaři velmi rychle odklidili jeho vůz, takže safety-car nemusel vyrážet znovu na dráhu. Barrichello jezdil mimo bodovaná místa, díky kolizím se mu však podařilo získat letošní první body Wililamsu, který na ně čekal od loňského famózního výkonu Hülkenberga v Brazílii. Tým z Grove se tak v tabulce posunul na deváté místo před Lotus.
Force IndiaPaul di Resta vede na vítězství v kvalifikacích nad Sutilem po Monaku již 5:1, tentokrát to bylo však velmi těsné, týmové kolegy indické stáje dělily pouhé tři tisíciny sekundy. Skotský talent byl po kolizi s Alguersuarim penalizován a přišel o naději na body, zatímco jeho kolega se díky zastávce ve 34. kole během výjezdu safety-caru najednou vyhoupl dopředu.
Sutilovi v 67. kole odpadly pneumatiky, narazil zadní částí vozu do svodidel v zatáčce Tabac a svým pomalu jedoucím, ze strany na stranu se potácejícím monopostem zavinil hromadnou nehodu, která nakonec vedla k přerušení závodu. Mechanici mu během safety-car fáze vůz opravili a německý pilot mohl nakonec získat šest bodů za 7. místo.
Jarno Trulli nenašel u Lotusu ani tentokrát v sobotu recept na překonání Trulliho, v závodě však po startu Fina předjel a finišoval před ním na třinácté pozici, čímž vyrovnal nejlepší letošní výsledek týmu.
Hispania se do kvalifikace nezapojila ani s jedním vozem: Liuzziho monopost nestihli po havárii v závěru třetího tréninku opravit, u Karthikeyana se na poslední chvíli objevil problém se zavěšením. Komisaři HRT udělili na základě časů z tréninků výjimku a připustili je k závodu, do něhož díky nižšímu číslu startoval z lepší pozice Narain, během závodu byl ale svými italským kolegou předjet. Liuzzi díky červeným vlajkám, které srovnaly pole, projel cílem jen o tři vteřiny později než D'Ambrosiův Virgin.
Tabulka č. 3 - Srovnání dle "čistého" průměrného kola v závodě(není v něm započítáno první kolo, in-lapy, out-lapy a kola za safety-carem)
Nebudu se dále věnovat srovnáváni týmových kolegů u Sauberu, Toro Rosso a Virginu. U švýcarského týmu po sobotní vážné nehodě Pérez nemohl nastoupit do závodu, u zbylých dvou stájí dojel pouze jeden z pilotů (Alguersuari v závěru havaroval, Glock musel odstoupit kvůli zlomenému zadnímu push-rodu). Do tabulek jsem je na rozdíl od předchozích článků na přání čtenářů ale zařadil, stejně jako ostatní neklasifikované jezdce.
Graf - Časy na kolo (pro zvětšení klikněte)
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.