Jak si vedli ve vzájemných soubojích týmoví kolegové v Abú Zabí? Jak vypadá jejich celkové skóre za letošní rok?
Red BullSebastian Vettel vyhrál podesáté letošní kvalifikaci, po zásluze se dostal do vedení v závodu, poprvé se ocitl ve vedení v šampionátu, ale v ten správný okamžik, kdy se to nejvíce počítá - na konci sezóny - a získal jako nejmladší pilot v dějinách svůj první titul mistra světa. Red Bull se koncem sezóny dušoval, že nesáhne k týmové režii, a zřejmě se mu to vyplatilo. Pokud by totiž v Brazílii Vettel Webbera pustil, titul mezi piloty by nezískali.
Webber se ke konci sezóny potkal s poklesem formy stejně jako loni Jenson Button. V kvalifikaci dosáhl až pátý nejrychlejší čas a před závodem to s ním nevypadalo dvakrát růžově. Během něj se dopouštěl chyb a chyběla mu rychlost. Nepomohla mu ani brzká zastávka v boxech - chtěl-li získat titul, musel zariskovat a udělat něco jinak. Risk se mu nevyplatil, týmu však ano, protože stratégové Ferrari napodobili tento tah Red Bullu, čímž Alonsa připravili o titul.
Australan v kvalifikaci zaostal za svým mladším kolegou o téměř půl sekundy, v nejrychlejším kole závodu dokonce o 0,8 sec, není proto divu, že z Abú Zabí odjel se skloněnou hlavou.
McLarenTým z Wokingu přišel o šanci bojovat o vítězství v poháru konstruktérů již v Brazílii, Lewis Hamilton měl šanci na titul pouze papírovou - potřeboval vyhrát a všichni jeho nejbližší soupeři by závod museli zpackat. I kdyby vedoucímu Vettelovi odešla technika a Lewis vyhrál za jinak stejných podmínek, jaké jsme viděli v neděli, k titulu by mu to nepomohlo.
Tým již nebyl pod tak velkým tlakem a zřejmě konečně zafungovaly úpravy, oba piloti proto podali velmi dobrý výkon. Hamilton se kvalifikoval hned za Vettelem (scházelo mu pouhých 31 tisícin sekundy), Button po chybě na čtvrtém místě za Alonsem.
Lewis byl jediným pilotem, kdo stíhal tempo nového mistra světa, ale krom první zatáčky jej po celý závod nedokázal ohrozit, zvláště když se 20 kol zdržel za Renaultem Roberta Kubicy.
Jenson zvolil pro závod netradiční strategii - nejdelší první stint na super-měkkých pneumatikách. Hned v úvodu se dostal před Fernanda Alonsa, což spolu s výjezdem safety-caru a pěticí pilotů, kteří toho hned využili k zastávkám v boxech, dostalo stratégy Ferrari pod tlak.
FerrariMassa v kvalifikaci zaostal za Alonsem o 0,41 vteřiny, což omlouval tím, že poslední kolo vypustil, protože se mylně domníval, že do něho nenajel včas. V závodě se jej tým snažil využít k pozdržení Webbera po jeho zastávce, leč neúspěšně. Felipe pak většinu závodu strávil zaseknutý za Alguersuarim, v cíli byl až jako desátý. V nejrychlejším kole za svým kolegou zaostal o půl sekundy.
Kandidát s největšími šancemi na titul před posledním závodem prožil hororovou neděli. Fernando se snažil, v úvodu jezdil velmi rychle, žel o naděje ho připravili lidé z vlastních řad, kteří rozhodli o brzké zastávce v boxech. V autě musel zažívat peklo, když se postupně rádiem dozvídal, jak se vyvíjí závod a musí využít veškerý svůj talent k postupu vpřed.
Žel přes Vitalije Petrova se nedostal. Renaulty byly jediné vozy, které do posledního závodu nasadily nový motor a na rovinkách i díky svému velice efektivnímu F-kanálu byli neporazitelní (o čemž se přesvědčil i Hamilton kroužící za Kubicou). Francouzské pohonné jednotky na tom s výkonem určitě nebudou tak špatné po stránce výkonu, jak se nám snaží naříkáním při každé vhodné příležitosti naznačit Christian Horner.
Tabulka č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
RenaultVýborný výkon v Abú Zabí konečně podal Vitalij Petrov, který dokonce postoupil do poslední části kvalifikace na úkor svého týmového kolegy Roberta Kubicy, jenž se trápil s vyvážením svého Renaultu - v sobotu je dělilo je 0,122 sec.
Během velké ceny podali oba velmi dobré výkony, k nimž jim pomohly i čerstvé agregáty za zády, a odvezli si 18 bodů, čímž vyrovnali svůj nejvyšší letošní příděl (Kubicovo druhé místo z Melbourne).
Vitalij využil výjezdu safety-car v prvním kole k přezutí na tvrdší pneumatiky, na nichž vydržel - navíc ve slušném tempu - až do konce závodu. Po restartu se ocitl na 18. místě za Rosbergem, během tří kol, kdy si musel poradit s Lotusy a Virginy, na něj však ztratil pět vteřin. V 16. kole se pak v jeho zrcátkách objevil Alonso, kterému nic nedal zadarmo. Dle jeho slov se krom jediného pokusu Alonso ani o moc nesnažil a udržet jej za sebou nebylo nic zvláštního.
Robert krásně předjel Sutila i později i Kobajašiho. Díky své pozici v kvalifikaci si mohl volně vybrat směs - dlouhý úvod odjel na tvrdší sadě a díky pozdní zastávce a dobré rychlosti se dostal před většinu svých soupeřů (včetně Webbera či Alonsa) až za Rosberga.
Toro RossoK bratrovražednému boji došlo mezi piloty týmu z Faenzy, když Alguersuari na poslední chvíli vyřadil (-0,117 sec) v úvodní části kvalifikace svého kolegu Buemiho, který skončil po chybě a kontaktu se zdí v zatáčce č. 19 nezvykle brzy společně s vozy nových týmů. Jaime se ke konci sezóny v kvalifikacích zvedl - vyhrál již popáté za sebou, letošní skóre již nevyznívá tak "výpraskovitě:" 8:11.
Jaime byl rychlejší i v průběhu závodu, k čemuž mu pomohla i dobrá strategie v podobě zastávky již v prvním kole při výjezdu safety-caru. Po dojezdu do cíle nechápal, že skončil na bodech: "Ani nevím, jak to, že jsem skončil devátý, když jsem startoval sedmnáctý." K otázce výdrže pneumatik dodal, že s jejich degradací nebyly po celou dobu absolutně žádné problémy.
Sebastien se v prvním kole dokázal těsně vyhnout kolidujícímu Schumacherovi s Liuzzim, a přestože pár vozů dokázal předjet, finišoval až za svým týmovým kolegou, což lehce nazlobený připsal na vrub horší strategie. Jeho závodní rychlost nicméně byla o něco horší než v případě Jaimeho.
SauberNick Heidfeld od svého návratu počtvrté prohrál v kvalifikaci se svým týmovým kolegou, tentokrát mu scházela třetina vteřiny. V závodě sice dokázal zajet rychlejší kolo a dokonce na startu předjet Kubicu, o místo však při úvodní bouračce dvou soupeřů v páté zatáčce přišel.
Kamuj v sobotu nebyl spokojený s brzdami, před svou pozdní zastávkou ve 33. kole jej předjeli Kubica i Hamilton. Z boxů vyjel za za Barrichellem a do konce závodu se před něj dokázal ještě propracovat i Sutil, Sauber proto v posledním závodě vyšel bodově naprázdno.
WilliamsBarrichello byl v kvalifikaci nejlepší ze všech týmů vyjma nejlepší trojice. Poradil si s Hülkenbergem i ostatními soupeři a startoval ze sedmého místa.
Po restartu jej předjel Massa. Brzká zastávka v 18. kole jej dostala ze hry, propadl se za Heidfelda, později ztratil několik dalších míst a skončil jako dvanáctý. Spokojený mohl být jen s tím, že odsunul Sutil na místo třinácté a zajistil týmu šestou příčku v poháru konstruktérů.
Nico tentokrát v kvalifikaci žádné překvapení nepředvedl, spíše naopak. Nedokázal zahřát super-měkkou směs v prostřední části a na rozdíl od Rubense dále nepostoupil. Trápil se i v závodě a z Abú Zabí odjížděl obzvlášť zklamaný poté, co se dozvěděl, že s ním Williamsu příští rok nepočítá. Po dnešním prohlášení šéfa Renaultu to vypadá, že příští rok bude muset na dobrou techniku nejspíše zapomenout.
Tabulka č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
Lotus hýřil spokojeností s tím, že se stal nejlepším z nových týmů a uhájil desátou příčku v poháru konstruktérů. Trulli potvrdil svou pověst kvalifikačního specialisty a Kovalainena letos po jedenácté porazil. V závodě však měl smůlu s uvolněným předním křídlem, což vedlo k dlouhé zastávce v boxech. V 51. kole se mu rozpadlo i zadní křídlo a může být rád, že se tak nestalo v nějaké rychlejší zatáčce, z čehož by mohla být kvůli náhlé ztrátě přítlaku na zádi nepříjemná nehoda.
Kovalainen jeho nejrychlejší čas až do konce sice nepřekonal, ale v pohodě dojel na 17. místě jako nejrychlejší vůz z tria HRT/Lotus/Virgin.
Virgin na Lotusy v posledním závodě neměl, navíc ve 44. kole převodovka Xtrac opět nedovolila Glockovi spatřit cíl nedělní velké ceny. Kovalainen mu po celý závod ujížděl. Lucas di Grassi byl o více než 4 desetiny sekundy v kvalifikaci pomalejší a i přes svou zastávku v prvním kole během safety-car fáze nebyl schopen držet tempo s Glockem, stačilo to pouze na jezdce HRT.
HRT se vyhnulo pozici posledního týmu v šampionátu konstruktérů. Bruno Senna poprvé porazil v kvalifikaci Christiana Kliena a v neděli byl v cíli o 10 vteřin před svým kolegou. Zajímavé bylo, že do cíle dojel těsně za svým krajanem Di Grassim v rychlejším Virginu - 3,8 vteřiny po něm.
U Mercedes byl klasifikován pouze jeden z pilotů. V případě jeho úvodního smyku (nejspíše vlastní chybou) mi docela zatrnulo, když mu směrem k hlavě vlítnul Liuzziho monopost. Byla by to tragédie, kdyby se vážně zranil v posledním závodu po neúspěšném návratu při triumfu jeho krajana Vettela. V kvalifikaci o osm setin porazil Rosberga, letos teprve popáté. Nico jel skvělý závod, po zastávce v úvodním kole se nenápadně propracoval na konečnou čtvrtou příčku za Vettela a duo McLarenu.
Force India nedokázala vybojovat v Brazílii ztracenou šestou příčku v poháru konstruktérů zpět, když nebodoval ani jeden její pilot. Liuzzi se nedokázal na začátku vyhnout Schumacherovi a po Interlagu zdemoloval další šasi, Sutil finišoval na 13. pozici poté co jej v závěru krásně předjel vnějškem Barrichello. Nepomohl mu ani nejdelší úvodní stint ze všech. Adrianova zastávky přišla až ve 47. kole.
Tabulka č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo během závodu
V tabulce č. 1 jsou kvůli vyšší vypovídací hodnotě (podobné počasí, teplota tratě a vzduchu, hustota provozu, pogumování dráhy, pneumatiky, motor) srovnány časy týmových kolegů z poslední části kvalifikace, které se oba účastnili (např. u Williamsu jsem v případě Barrichella počítal s jeho nejrychlejším časem z Q2, nikoliv z Q3).
V tabulce č. 2 a 3. jsem srovnával pouze páry, kde byli klasifikováni oba piloti.
Při průměrování časů v poslední tabulce č. 3 jsem nebral v úvahu první kolo, kola za safety-carem ani ta, v nichž piloti zajížděli (in-lap) či vyjížděli (out-lap) z boxů. Nejedná se tedy o prostý průměr všech odjetých kol.
Velká cena Abú Zabí - shrnutí článků:- představení okruhu a jeho parametry- startovní rošt (grafika)- reportáž ze závodu + výsledky- prohlášení týmů- zastávky v boxech a stinty- nejrychlejší kola závodu- fotogalerie
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.