Ve Velké ceně Singapuru se znovu dočkal vítězství Fernando Alonso na Ferrari a Lewis Hamilton opět nedojel po kolizi s Webberem do cíle. Jak si vedli piloti v rámci vnitro-týmového srovnání?
FerrariAlonso je zpět. Po perfektním výkonu v obou dnech zaslouženě zvítězil, byť jeho Ferrari nebylo rychlejší než Red Bull. O vítězství rozhodl již v sobotní kvalifikaci, kdy dokázal zajet rychleji než Sebastian Vettel.
Felipe Massa kvůli selhání techniky nezajel ani jediné měřené kolo, těžko ho proto s Fernandem jakkoliv srovnávat. V závodě se musel probíjet celým polem, proto takový rozdíl v časech. Do cíle dojel desátý, po penalizacích Sutila s Hülkenbergem se dodatečně posunul na osmou pozici.
Red BullRed Bully RB6 byl nejrychlejším vozem víkendu, jeho náskok ale nebyl nikterak vysoký (do dvou desetin), rozhodně se nejednalo o "maďarský" nářez, byť Rakušané prohlašovali, že trať jejich monopostu bude náramně sedět - přísnější testy FIA v oblasti předních křídel a podlahy a zvýšená snaha konkurence udělaly za tu dobu své.
Mark Webber byl v kvalifikaci znatelně pomalejší než Vettel - byť i on ve svém kole rozhodujícím měřeném kole vyrobil v prostředním sektoru velkou chybu, která ho stála pole-position. V závodě vsadil lídr šampionátu na neobvyklou strategii, když do boxů zajel již ve 3. kole při prvním výjezdu safety-caru. Volba to byla dobrá, dojel za svým týmovým kolegou na třetím místě - ve víc doufat ani nemohl. Navíc měl obrovské štěstí, že po středu s Hamiltonem nebyl nucen odstoupit a jen tak tak dojel do cíle. Jeho pneumatika v něm byla v zoufalém stavu, dle jeho šéfa by ujel ještě maximálně čtvrt míle.
Sebastian Vettel byl po trénincích kandidátem na vítězství, v prvním finálním kvalifikačním pokusu měl smůlu, když "chytl" pomalejšího Schumachera, ve druhém chyboval. Po celou dobu závodu se držel těsně za Alonsem, v cíli na něj nakonec ztratil 0,2 sec. V Singapuru se však nedá moc přejíždět. Nepomohla by mu zřejmě ani dřívější zastávka, protože by se dostal za jeden či oba McLareny. Pozdější zastávka by mu také nepomohla, protože čerstvé gumy byly hned rychlejší a ty super-měkké, na kterých jel od startu, už znatelně odcházely.
McLarenLewis Hamilton již podesáté předčil v kvalifikaci svého kolegu Jensona Buttona - tentokrát o necelé 4 desetiny. Ve svém prvním pokusu v Q3 se dostal do první řady, v tom druhém se ale již nezlepšil, proto startoval až jako třetí. Během závodu se snažil využít naskytlé příležitosti, kdy Webber mírně zaváhal při předjíždění Virginu. Žel došlo ke kolizi a Hamilton musel podruhé za sebou odstoupit. Těžko ho teď za tuto snahu kritizovat, lehko mudrovat: Webberovi měl nechat více místa v kritické zatáčce, v té další pomalé pravotočivé by manévr v pohodě úspěšně završil.
Button si v závodě dojel pro čtvrtou příčku, oslnivým výkonem ale nehýřil. Trápily ho totiž problémy s nestabilitou zadní části, nepomohlo ani přezutí na tvrdší směs. V závodě kvůli těmto specifickým potížím tedy na útok na Webbera moc pomýšlet ani nemohl.
Tab. č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
MercedesNico Rosberg si z kvalifikace odnáší další skalp bývalého sedminásobného šampióna, letošní skóre vyznívá v jeho prospěch - zatím 12:3. Příznivci Michaela Schumacher zpočátku roku apelovali na trpělivost ("počkejte do Monaka... do Barcelony... do..."), ale čím více jsme blíže konci sezóny, tím je větší rozdíl mezi těmito dvěma týmovými kolegy.
Nico podal nenápadný, leč výborný výkon, cíl protnul jako pátý. Jezdil rychle (jak mu to jen jeho stříbrný šíp umožňoval), konzistentně, bez chyb. Michael v trénincích jezdil dobře, zdálo se, že mu městský okruh v Singapuru docela vyhovuje. V závodě byl ale o něco pomalejší a nevyvaroval se chyb. Po jedné takové při výjezdu ze druhé zatáčky jej předjel Webber. Na jméno mu nemohli přijít ani oba piloti Sauberu, s nimiž na dráze kolidoval. Chuť si spravil v závěru aspoň předjetím Heikkiho Kovalainena.
RenaultRobert Kubica postoupil do finální části kvalifikace, Petrov zůstal opět před jejími branami, když boural a na svého týmového kolegu v Q2 ztratil přes 1,2 vteřiny. Vitalij do ní nastoupil bez F-kanálu, ten ale v Singapuru tak velkou výhodu neposkytoval (bez něj jezdily i Ferrari či Red Bully). Robert i zkrátka potřebuje silnějšího kolegu.
V závodě Vitalij dojel na jedenáctém místě a nebýt toho, že ho v závěru Alonso předjel o kolo, mohl díky pozávodním penalizacím přijít k jednomu či dvěma bodům. Robert podal standardně kvalitní výkon. Koncovku velké ceny zpestřil krásnými předjížděcími manévry. Ve stejném místě u památníku, kde skončil Hamilton, si poradil se sedmým Sutilem.
WilliamsV kvalifikaci byl zkušenější Rubens Barrichello podstatně (o 0,655 vteřiny) rychlejší než mladší Nico Hülkenberg, jenž na rozdíl od Brazilce do Q3 nepostoupil. Kvůli páteční výměně diferenciálu a odpečetění převodovky se musel vyrovnat i trestem - odsunem o 5 míst vzad na startovním roštu.
Rubens zvládl Velkou cenu Singapuru výtečně, když v ní finišoval na šestém místě hned za Rosbergem. Bod si nakonec odvezl i Nico, jež ve svém nejrychlejším kole zaostal za svým týmovým kolegou o více než 1,8 vteřiny.
Toro RossoItalové v posledních dvou závodech zrychlili, přesto už pošesté nebodovali. Jaime Alguersuari teprve počtvrté překonal v kvalifikaci Sebastiena Buemiho, který musel po kontaktu v prvním kole do boxů hned na začátku závodu. U mechaniků se pak objevil ještě dvakrát, čímž přišel o naději na slušnější výsledek.
Alguersuari měl také smůlu, když kvůli úniku chladicí kapaliny musel startovat z boxové uličky. V závodě za svým týmovým kolegou navíc zaostával a musel se spokojit až s 12. místem v cíli.
Tab. č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
Ze zbylých týmů, jejichž oba piloti nebyli klasifikováni, již pouze stručně. Po delší době se vrátil za volant Nick Heidfeld a řada lidí byla zvědavá, jak si povede ve srovnání s Kobajašim. V kvalifikaci od mladého Japonce dostal téměř vteřinu, v závodě naneštěstí ani jeden z nich nedojel.
Velmi dobře jezdil s vylepšeným Virginem Timo Glock, jenž byl z nováčků nejrychlejší. Poradil si se svým týmovým kolegou Lucasem Di Grassim i zbytkem pilotů. V závodě byl do boxů poněkud nepochopitelně povolán v době druhého výjezdu safety-caru, takže od Alonsa hned dostal jedno kolo, zatímco nejbližší soupeř Kovalainen zůstal ve stejném kole jako vítěz. Tima později zradil hydraulický systém a musel stejně odstoupit. Výborný debut za náročných podmínek si u Virginu odbyl Jerome D'Ambrosio, který v horku na těžké trati nechyboval a jezdil i slušné časy. Brazilec bude muset ve zbytku sezóny hodně zabrat, aby o své místo nepřišel.
Jarno Trulli se s Lotusem v Singapuru hodně trápil a je už moc rád, že má tento víkend za sebou. Heikki Kovalainen byl o víkendu po všech stránkách rychlejší, navíc se předvedl také jako zdatný hasič, když před zraky tisíců diváků na cílové rovince ke konci závodů uhasil spektakulární požár svého monopostu.
Vystřízlivění zažil u HRT i Bruno Senna, kterého porazil poprvé se letos účastnící kvalifikace Christian Klien, jenž nastoupil za otráveného (jídlem) Sakona Jamamota. Brazilec v kvalifikaci překvapivě zaostal o více než 1,2 vteřiny. Závod však ani jeden z nich nedokončil - Bruno (ani komisaři) nestihl zareagovat na nehodu Kobajašiho a naboural do jeho Sauberu, Klien odstoupil kvůli poruše hydrauliky.
Tab. č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo během závodu
V tabulce č. 1 jsou kvůli vyšší vypovídací hodnotě (podobné počasí, teplota tratě a vzduchu, hustota provozu, pogumování dráhy, pneumatiky, motor) srovnány časy týmových kolegů z poslední části kvalifikace, které se oba účastnili (např. u Williamsu jsem v případě Barrichella počítal s jeho nejrychlejším časem z Q2, nikoliv z Q3).
V tabulce č. 2 a 3. jsem srovnával pouze páry, v nichž byli klasifikováni oba piloti.
Při průměrování časů v poslední tabulce č. 3 jsem nebral v úvahu první kolo, kola za safety-carem ani ta, v nichž piloti zajížděli (in-lap) či vyjížděli (out-lap) z boxů. Nejedná se tedy o prostý průměr všech odjetých kol.
Velká cena Singapuru - rekapitulace:- představení okruhu a jeho parametry- startovní rošt- reportáž ze závodu + výsledky- prohlášení týmů- zastávky v boxech a stinty- nejrychlejší kola- fotogalerie
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.