SPA - SROVNÁNÍ TÝMOVÝCH KOLEGŮ; Napínavá Velká cena Belgie, která se jela za proměnlivého počasí, přinesla také pár krásných soubojů mezi stájovými kolegy přímo na trati. Jak si vedli piloti v rámci vzájemného srovnání uvnitř jednotlivých týmů?
McLarenLewis Hamilton po celý víkend předčil svého kolegu Jensona Buttona. Začalo to kvalifikací, kdy se dokázal ve svém posledním pokusu o 0,4 vteřiny zlepšit, ačkoli trať byla v horším stavu s větším množstvím vody. Zlepšit se jako jeden z mála dokázal i jeho kolega, ovšem jeho kolo bylo přesto o 0,343 vteřiny horší. Monopostu MP4-25 déšť evidentně svědčí a nemá na jeho konkurenceschopnost takový vliv, jako na ostatní. Zdá se, že za takových podmínek má i nejvíce přítlaku díky odlišné aerodynamické filozofii vozu.
Na závodní srovnání britské dvojice v Belgii nedošlo: Buttonovu krasojízdu totiž na konci 16. kola ukončil po smyku Sebastian Vettel. Do té doby si vedl Jenson dobře - sestřelen byl ze druhého místa. Po startovním zaváhání se dostal před Webbera, pak jej v poslední šikaně, kde se za deště dostala většina pilotů mimo trať, předjeli Sebastian Vettel s Felipe Massou, což jim krátce na to vrátil, navíc se dokázal dostat i před Kubicu, který jen tak tak zkrotil svůj vůz v Eau Rouge.
Red BullČtyři týdny pauzy mezi závodem v Maďarsku a v Belgii, výsledek mezi dvěma piloty rakouského týmu stejný. Ten již navíc neměl takový výkonnostní náskok, jako v Maďarsku - jeho přední křídlo se také už ani tolik neprohýbalo.
V kvalifikaci byl Vettel o 0,35 vteřiny pomalejší a musel se spokojit až se čtvrtým místem na startovním roštu. Sám přiznal, že jeho první pokus v Q3 nebyl nic moc a ve druhém, kdy již pršelo, se zlepšit nedokázal.
V závodě se dokázal po restartu dostat před Kubicu, pak se ale trápil za Buttonem, jehož tempo bylo kvůli poškozenému křídlu pomalejší. Sebastian viděl, jak se Hamilton vzdaluje, a s přibývající nervozitou vyrobil chybu, kterou odskákal pouze pilot McLarenu s neopravitelně proraženou levou bočnicí. Německého mladíka jsem měl docela rád - je sympatický, rychlý, vtipný a svému vozu dobře rozumí - v poslední době však kupí chyby a reaguje velmi podrážděně. Nejspíše je to odrazem frustrace z toho, že má od počátku nejlepší vůz v poli, ale přesto v šampionátu nevede. Navíc přes větší náklonost rakouského týmu k němu jej začíná porážet australský kolega. V závodě měl i smůlu s defektem, až 15. místo ve výsledkové listině Velké ceny Belgie pro něj bylo velkým zklamáním.
Webber podal o víkendu znamenitý výkon. Výborně zvládl kvalifikaci a obdivuhodně se dokázal zotavit ze své chyby na startu závodu, po níž se propadl startovním polem až na sedmou příčku za Adriana Sutila. Ještě v prvním kole jej však předjel v Les Combes, stejně jako Massu nádherným manévrem - neobvykle vnějškem v Rivage. Velkou závodu pak jezdil za Kubicou na třetím místě - po jeho hrátkách s volantem a nezvládnutém dobrzdění u mechaniků jej v boxech předjel a těšil se ze stříbrného stupínku na pódiu.
RenaultTýmu fungovaly úpravy a poprvé nasazený F-kanál, Robert Kubica byl díky němu schopen po celý víkend bojovat na špici. Nebýt chyby v boxech, mohl být nakonec dokonce druhý. Už jsme si letos zvykli, že je Polák rychlejší než jeho mladší týmový kolega.
Ten ve Spa vyrobil hrubku hned na začátku kvalifikace po výjezdu z boxů, nezajel proto ani jedno měřené kolo a startoval až z 23. místa. V závodě si však vedl velmi dobře: poradil si s nástrahami počasí i mnoha soupeři a do cíle dojel na bodované deváté příčce.
Tab. č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
FerrariScuderia zažila v Belgii po několika dobrých výkonech další zklamání: nejen že si odváží pouze dvanáct bodů a kandidát na titul Alonso nedojel, ale zhoršila se i relativní výkonnost jejich vozu F10 - i přes páteční slibné záblesky byl nakonec až třetím nejrychlejším.
Felipe Massa se v trénincích zdál být pomalejší než jeho španělský kolega, v poslední části kvalifikace však poprvé od Bahrajnu dokázal být i přes drobnou chybu v Malmedy rychlejší. V závodě byl ale opět nevýrazný, stínem toho starého dobrého Massy. Na nikoho před sebou nevytvářel žádný tlak, dojel s náskokem pouhých 0,8 vteřiny na čtvrtém místě před Sutilem.
Fernando Alonso, jenž šel do závodu údajně s nastavením vozu do deště, výborně odstartoval a šel před oba Williamsy - i když předjetí Barrichella jej pak zamrzelo, protože Brazilec nedobrzdil do finální šikany a vrazil do něj. Fernando však se zázračně nepoškozeným monopostem pokračoval dále. Vedl si velmi dobře - až do 38. kola, kdy mu uklouzla záď vozu na výjezdu z Malmedy, dostal smyk, rozbil jej a musel z osmého místa odstoupit.
Force IndiaPřekvapení z loňské sezóny, kdy indická stáj vyhrála v kvalifikaci, se nekonalo: Adrian Sutil vybojoval osmé, o 1,4 vteřiny pomalejší Liuzzi až dvanácté místo na startovním roštu.
Sutil odjel velmi dobrý závod: po prvním restartu se dostal před Nica Hülkenberga na sedmé místo, později díky vysokých maximálních rychlostí monopostu VJM03 na výjezdu z Eau Rouge Kamuje Kobajašiho, v dalších kolech postupně také Rosberga a Schumachera - mistr byl na rovince proti takové převaze maximální rychlosti i přes svou pověstnou tvrdost absolutně bezzubý a mohl se jen dívat, jak se kolem něj jeho mladší krajan prohnal.
Liuzzi i v závodě dle časů za svým kolegou zaostával. Dle manažera Andyho Stevensona měl tým nějaké problémy s jeho vozem, což se odráželo hlavně v trénincích v dosahovaných maximálních rychlostech. V neděli ale dokázal za sebou pěkně podusit Alonsa a nakonec se (po Alguersuariho penalizaci) těšil ze svého prvního bodu od Velké ceny Kanady.
MercedesPiloti německé stáje startovali až ze 14. (Rosberg) a 21. pozice (Schumacher). Michael, jenž si musel odpykat trest za Maďarsko, letos teprve potřetí, navíc jen o 11 tisícin vteřiny, dokázal v kvalifikaci porazit svého kolegu. Ze Spa si nakonec vezou solidních 14 bodů za 6. a 7. místo, ke kterému jim pomohla i strategie jediné zastávky, jíž absolvovali v době, kdy v závěru začínalo znovu pršet.
V závodě se vzájemně němečtí piloti dvakrát předjeli, poprvé i s drobným kontaktem, během něhož přišel Rosberg o část bočnice předního křídla. Nakonec byl v cíli dříve Rosberg, jenž se musel po kvalifikaci vypořádat s penalizací za výměnu převodovky a jenž po druhém restartu závodu předjel Kobajašiho i svého kolegu.
Tab. č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
Skvělý výkon podal u Sauberu v neděli Kamuj Kobajaši, jenž startoval jako sedmnáctý, v cíli byl však jako osmý a v šampionátu přeskakuje Petrova. V kvalifikaci zkušeného De la Rosu předčil o 3 sekundy.
Ten je už s motory na štíru, Sauber v jeho případě musel sáhnout letos již po devátém, kvůli čemuž musel Pedro startovat jako poslední. V úvodní fázi závodu doplatil na příliš brzké zajetí pro intermediálky, do boxů se hned vrátil pro suché pneumatiky a z Belgie proto odjel bez bodů.
U Toro Rosso letos teprve potřetí porazil Jaime Alguersuari Sebastiena Buemiho - v Q2 byl téměř o vteřinu rychlejší. Švýcar po kontaktu v první zatáčce označil své auto za neovladatelné, byť ho do cíle dovezl na dvanáctém místě. Alguersuari sice byl na bodech, ovšem díky zkrácení šikany, za což byl po závodě penalizován a s dvaceti trestnými vteřinami navíc se propadl na nebodovanou třináctou příčku.
Williams prožil smolnou neděli, jejich výkony přitom nebyly až do soboty vůbec špatné. Barrichello svůj 300. závod ukončil hned v prvním kole, kdy nezvládl zpomalit svůj monopost před poslední šikanou a napálil to do Alonsa, čímž pro něj veškeré oslavy záhy a hořce skončily. Hülkenberg se protrápil zejména kvůli špatné volbě pneumatik, klasifikován byl jako čtrnáctý.
Z nováčků byl opět nejlepší Lotus zásluhou Kovalainena, který se díky penalizacím posunul na startu až do sedmé řady a v cíli mu patřila 16. příčka. V kvalifikaci i v závodě byl o něco rychlejší než Jarno Trulli, který v závěru po chybě v Pouhonu, po níž se propadl z patnáctého místa, finišoval až jako devatenáctý.
Timo Glock z Virginu po páteční chybě dostal nové šasi, jehož přípravou mechanici strávili celou noc. Ve snaze vyhnout se Barrichellově nehodě s Alonsem trefil značku 50 metrů před zatáčkou a přišel o přední křídlo. V boxech mu museli nasadit starou verzi jejich předního křídla, protože dvě nové rozbil. V koncovce vsadil na pneumatiky do deště (wet), jeho snahu však zbrzdil výjezd safety-caru.
Lucas di Grassi dojel do cíle hned před ním, odjel slušný závod, byl však nazlobený na Kovalainena, který si dle něj zkrátil cestu v Les Combes a dožadoval se jeho potrestání. Komisaři tuto situace dodnes nekomentovali, sám jsem sporný záběr zatím nenašel.
HRT žádné překvapení nepřipravilo. Bruno Senna si poškodil přední křídlo hned na začátku v La Source po kontaktu s Kobajašim, po chvíli ho ale zradilo zadní zavěšení a musel předčasně v boxech vystoupit. Sakon Jamamoto dále sbíral zkušenosti. Bez větších problémů si s ním poradily Lotusy i Virginy. Jako jediný na vítěze ztratil dvě kola, svůj vůz ale dovezl v pořádku do cíle.
Tab. č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo během závodu
V tabulce č. 1 jsou kvůli vyšší vypovídací hodnotě (podobné počasí, teplota tratě a vzduchu, hustota provozu, pogumování dráhy, pneumatiky, motor) srovnány časy týmových kolegů z poslední části kvalifikace, které se oba účastnili (např. u Force Indii jsem v případě Sutila počítal s jeho nejrychlejším časem z Q2, nikoliv z Q3).
V tabulce č. 2 a 3. jsem srovnával pouze páry, v nichž byli klasifikováni oba piloti.
Při průměrování časů v poslední tabulce č. 3 jsem nebral v úvahu první kolo, kola odjetá za safety-carem ani ta, v nichž piloti zajížděli (in-lap) či vyjížděli (out-lap) z boxů. Nejedná se tedy o prostý průměr všech odjetých kol.
Velká cena Belgie - rekapitulace:- představení okruhu a jeho technické parametry- startovní rošt- výsledky- zastávky v boxech a stinty- nejrychlejší kola- fotogalerie
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.