HUNGARORING - SOUBOJE TÝMOVÝCH KOLEGŮ; Velká cena Maďarska se nesla ve znamení nebývalé dominance Red Bullu. Zpestřena byla chaosem v boxech po výjezdu safety-caru i velkou nespolehlivostí vozů předních týmů. Odporoučet se musel i lídr šampionátu, nováčci naopak dojeli zdárně do cíle všichni. Jak si během ní vedli týmoví kolegové ve vzájemném srovnání?
Red BullPřevaha Red Bullů byla patrná již od prvních tréninků. Nakonec v kvalifikaci dělilo Vettela od nejbližšího pronásledovatele Alonsa na Ferrari propastných jeden a čtvrt vteřiny, od lepšího z dua McLarenu (a nejlepšího z vozů s "pevnými" křídly") dokonce 1,73 vteřiny.
Hovořilo se hodně o ohebných křídlech rakouského týmu, které se v případě Vettela projevily jako dvojsečná zbraň - pokud totiž Red Bull nevyhraje v kvalifikaci, obtížně se mu předjíždí. RB6 trpí mnohem více ztrátou přítlaku při jízdě za jiným vozem než ostatní. Bylo to viditelné v případě Vettela, který jezdil dlouho za Alonsem a o předjetí se ani nepokusil.
Sebastian Vettel byl tento víkend tím rychlejším mužem. Markovi Webberovi v kvalifikaci nadělil více než 4 desetiny, v závodě se žel dopustil zbytečné chyby, kdy si safety-car nechal poodjet o vzdálenost větší než deset aut, jak stojí v pravidlech.
O porušení regulí nebylo vůbec sporu - Sebastian se za zpomalovacím vozem poflakoval v jednu chvíli nejméně o 20 délek. Navíc upadl ve chvilkové podezření, že chce umožnit svému kolegovi poodjet a týmu tak pojistit vítězství před Ferrari. Vzhledem k reakcím německého pilota, který kvůli trestu láteřil během závodu i krátce po něm jako papírový čertík, bych jej ze záměru rozhodně nepodezříval. Kyselejší tváře na pódiu jsem letos viděl snad jenom v Německu.
Webber využil nabídnuté příležitosti, a přestože jako jeden z mála do boxů během safety-car fáze nezajel, dokázal si vybudovat dostatečný náskok na super-měkké směsi před svou velmi pozdní zastávkou. Pak již závod s přehledem kontroloval.
Začátek Velké ceny Maďarska 2010
FerrariFernandu Alonsovi, přesto že měl k dispozici horší vůz, dokázal na stupních vítězů rozdělit dvojici Red Bullu a vybojovat pro Scuderii slušný počet bodů. V kvalifikaci porazil o třetinu vteřiny svého týmového kolegu Felipeho Massu, jenž byl o něco pomalejší i během závodu, v jehož cíli byl čtvrtý.
Alonsovi se povedl start - vystřelil z čistější strany dráhy a podařilo se mu před první zatáčkou předjet Webbera a chvíli byl i před Vettelem, ovšem na vnější stopě. Zatímco Webberovi se díky strategie podařilo dostat se na první místo před něj, Vettel se kvůli penalizaci propadl až za Španěla, který vzhledem k současnému rozložení výkonnosti mezi týmy těžko mohl doufat ve víc.
RenaultU francouzského týmu se děly věci - Robert Kubica ve svém pozdním prvním pokusu ve třetí části kvalifikace probrzdil do druhé zatáčky levou přední pneumatiku, díky čemuž jej letos poprvé Vitalij Petrov těsně porazil. Vyšel mu i starty, když předjel Hamiltona, v závodě podal výborný výkon a dojel si pro deset bodů a nejlepší výkon v kariéře.
Kubicovy šance na slušný výsledek vyhasly již v 15. kole po chybě mechanika s lízátkem, který Poláka pustil do cesty přijíždějícímu Sutilovi, pro něhož závod rovněž skončil. Kubicův vůz se snažili ještě opravit a dokonce jej vyslali na trať, zavěšení bylo však poškozené a Polák to záhy po odpykání desetivteřinové penalizace Stop 'n' Go zabalil. Za chybu tým navíc "odměněn" pokutou ve výši 50 tisíc dolarů.
Tab. č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
WilliamsMladší Nico Hülkenberg porazil po čtvrté v sezóně matadora Rubense Barrichella v kvalifikaci. V závodě prokazoval velmi dobrou rychlost a stejně jako Petrov si dojel pro svůj životní výsledek.
Barrichello jezdil po odpadnutí Hamiltona dlouho na slibném pátém místě, čekala jej však na závěr zastávka v boxech, po které vyjel až na jedenácté pozici za Schumacherem. Díky čerstvějším pneumatikám se bez problémů dostal za něj a na cílové rovince se odvážně před Michaela prodral. Ten udělal drobnou chybu při výjezdu s poslední zatáčky a bránil se po celé šířky dráhy, leč neúspěšně. Rubens předvedl ve vysoké rychlosti před zraky tisíců diváků na hlavní tribuně spektakulární manévr, když se při předjíždění koly již téměř dotýkal koly boxové zídky.
SauberŠvýcarský tým svou jubilejní třístou velkou cenu oslavil nejlepším výsledkem v sezóně, když bodoval s oběma vozy. Podařilo se vylepšit mechanickou stránku vozu C29, vyšší výkonnost v pomalých zatáčkách se na Hungaroringu vyplatila.
V kvalifikaci se setkali se smíšenými emocemi: to když Kobajaši vypadl již v první části a navíc mu musela být vyměněna převodovka, takže startoval až ze 23. místa, zatímco De la Rosa postoupil do finále, v němž navíc neskončil poslední. Za Kobajašiho neúspěch se může za ušima drbat zejména tým, který udělal chybu v tom, že jej ve snaze ušetřit super-měkkou směs vyslal na tvrdších pneumatikách, s nimiž se do prostřední části Japonec žel nedostal.
V závodu předvedl výborné první kolo, během kterého předjel sedm vozů. V cíli se nakonec radoval z 9. příčky. Zmíněný úspěch podtrhl jeho španělský kolega sedmým místem.
McLarenBritský tým prožil nejhorší víkend letošní sezóny. Často spoléhají na svůj systém F-kanálu, který jim byl v Maďarsku na houby. Ve světle toho, že se jej na tento závod rozhodly zbavit oba Red Bully, obě Ferrari i Force India na Sutilově voze, se jevil spíše jako prostředek zhoršující celkovou aerodynamickou efektivitu.
Hamilton po krásném předjetí Petrova, kterého si nejprve připravil nakouknutím do defenzivní stopy a po lepším výjezdu ze zatáčky č. 1 bylo vymalováno, musel odstoupit kvůli problémům s převodovkou. Už při nájezdu na startovní rošt však vůz dle jeho slov nebyl úplně v pořádku. Mechanici McLarenu horečnatě před startem na roštu rozebírali levé přední kolo a kontrolovaly brzdy.
Lewis proto opatrněji vystartoval a do první zatáčky brzdil mnohem dříve než ostatní piloti - čehož využil právě Petrov a dostal se před něj. Ve 24. kole nadešly hořké chvíle Brita, když svůj monopost musel ve třetí zatáčce odstavit, letos již podruhé kvůli technickému problému. Byla to pro něj smůla, protože díky skvělé práci mechaniků, kteří jej při shonu v boxech dostali před Ferrari Felipeho Massy, a Vettelově penalizaci, mohl pomýšlet na bronzový stupínek.
Jenson Button, který v sobotu vypadl již v prostřední části kvalifikace, když mu k postupu scházelo 17 tisícin vteřiny, ztratil pět pozic v první zatáčce, když zůstal zavřený na její vnější straně. Nevyřešil to jako Michael Schumacher, který v únikové zóně daleko od závodní dráhy suverénně akceleroval a vlítl zpět před klubko vozů. Po nevýrazném výkonu finišoval Button až na osmém místě. McLaren tím přišel o vedení v obou šampionátech.
Force IndiaPo záměně pneumatik v Německu předvedli Indové podobný kiks během tréninku i v Maďarsku při zastávce svého testovacího pilota Paula di Resty. Tempo vývoje zdá se uvadá, na pomalém okruhu to vozu VJM03 moc nejelo, navíc se přidaly další problémy během závodu, když v boxové uličce Sutila sestřelil Kubica.
Adrian v kvalifikaci již podeváté porazil Liuzziho. Ital si poškodil v první zatáčce po startu bočnici předního křídla, která později v jedenácté zatáčce upadla, což vedlo k výjezdu safety-caru. Nedělním odpolednem se Vitantonio protrápil na 13. místo.
Tab. č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
MercedesNěmecký tým poprvé v letošní sezóně odjíždí z velké ceny bez jediného bodu. Nico Rosberg musel odstoupit po kiksu v boxech, kdy mu mechanici špatně upevnili pravé zadní kolo, které navíc porazilo mechanika Williamsu a škodolibě poskakovalo kolem kolidujícího Sutila s Kubicou dotvářejíce atmosféru pouťového cirkusu.
Nico ještě chvíli stál na konci boxové uličky, během krátké chvíle si stihl vážněji poškodit vůz (podlahu) a zklamaně došel krátký kousek zpět do garáže - tentokrát již po svých. Těšit ho může snad jen to, že se svým mnohem zkušenějším kolegou dokázal v kvalifikaci zamést velkým rozdílem.
Schumacher se v závodě pral se svým vozem a snažil se jej dovézt na bodované příčce do cíle. V závěru ale předvedl hojně diskutovaný ostrý souboj s Barrichellem, přičemž o poslední bodované místo přišel.
U Toro Rosso si tradičně poradil Buemi se svým kolegou Alguersuarim, jemuž již na konci prvního kola vypověděl službu jeho motor značky Ferrari. Sebastien ztratil spoustu času za Schumacherem, což ho stálo šanci na bodované umístění.
Z nováčků jsme poprvé viděli v cíli všechny vozy. Jako první z nich finišovaly Lotusy, v závěsu pak Virgin Tima Glocka a HRT Bruna Senny - všichni "pouze" s tříkolovou ztrátou na vítězného Webbera.
Nepochopil jsem příliš strategii Lotusu v případě Trulliho, jehož do boxů nepovolali během výjezdu zpomalovacího vozu, ale o 5 kol později. Díky tomu samozřejmě propadl za svého kolegu, za nímž zůstal až do konce.
Smůlu měl Di Grassi, který měl po své první zastávce problémy s levým zadním kolem a musel ihned stavět podruhé.
Z dua Hispanie si podstatně lépe vedl Bruno Senna, který zajel každé kolo závodu průměrně o více než jednu vteřinu rychleji. Před výjezdem safety-caru ztrácel Jamamoto na Brazilce již 50 vteřin, v cíli pak téměř jedno kolo.
Tab. č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo během závodu
V tabulce č. 1 jsou kvůli vyšší vypovídací hodnotě (podobné počasí, teplota tratě a vzduchu, hustota provozu, pogumování dráhy, pneumatiky, motor) srovnány časy týmových kolegů z poslední části kvalifikace, které se oba účastnili (např. u McLarenu jsem v případě Hamiltona počítal s jeho nejrychlejším časem z Q2, nikoliv z Q3).
V tabulce č. 2 a 3. jsem srovnával pouze páry, v nichž byli klasifikováni oba piloti.
Při průměrování časů v poslední tabulce č. 3 jsem nebral v úvahu první kolo, kola odjetá za safety-carem ani ta, v nichž piloti zajížděli (in-lap) či vyjížděli (out-lap) z boxů. Nejedná se tedy o prostý průměr všech odjetých kol.
Velká cena Maďarska - rekapitulace:- představení okruhu- startovní rošt- výsledky- zastávky v boxech a stinty- nejrychlejší kola- fotogalerie
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.